Υποχρεωτική - εκ των υστέρων - καθίσταται από την Boeing η προαιρετική μέχρι σήμερα αναβάθμιση του συστήματος ασφαλείας των Max 737, μετά την συνταρακτική αποκάλυψη των New York Times,πως τα δύο αεροσκάφη, τα οποία συνετρίβησαν σε Αιθιοπία και Ινδονησία τους τελευταίους πέντε μήνες, δεν είχαν κάνει το απαραίτητο update, επειδή η εταιρεία τους έδινε την επιλογή να μην το αγοράσουν.
Εν όψει των διορθωτικών κινήσεων που γίνονται στα 737 MAX, στα οποία έχει απαγορευτεί να πετάνε προσωρινά, αποφασίστηκε η τοποθέτηση προειδοποιητικής λυχνίας στα πιλοτήρια όλων των συγκεκριμένων αεροσκαφών.
Πρόκειται για το λεγόμενο «φως διαφωνίας», το οποίο προειδοποιεί τους πιλότους αν κάτι δεν πάει καλά με την ένδειξης «γωνίας επίθεσης» και τις μετρήσεις των αισθητήρων.
Ωστόσο, αμείλικτα παραμένουν τα ερωτήματα που προκύπτουν αναφορικά με τον τρόπο που αντιλαμβάνεται και αντιμετωπίζει η Boeing την ασφάλεια και κατ’επέκταση την αξία της ζωής των επιβατών της,
Οπως αποκαλύπτουν οι New York Times, το συγκεκριμένο update για την ασφάλεια των αεροσκαφών 737 Max 7 χρεώνεται εξτρά από την Boeing και αμφότερες οι αερογραμμές απέφυγαν να πληρώσουν για να το προσθέσουν στα αεροπλάνα του στόλου τους. Σημαντική λεπτομέρεια: Η Boeing, μετά τα δύο δυστυχήματα, αποφάσισε να ενσωματώσει το συγκεκριμένο σύστημα υποχρεωτικά σε όλα τα αεροπλάνα αυτού του τύπου.
Αυτά τα προαιρετικά χαρακτηριστικά ασφαλείας θα μπορούσαν εν μέρει να βοηθήσουν τους πιλότους να ανιχνεύσουν τυχόν λανθασμένες ενδείξεις. Μια από αυτές τις αναβαθμίσεις, η ένδειξη «γωνίας επίθεσης», εμφανίζει τις μετρήσεις των δύο αισθητήρων. Το άλλο, που ονομάζεται «φως διαφωνίας» ενεργοποιείται αν οι αισθητήρες αυτοί βρίσκονται σε αντίθεση.
Εύλογα, λοιπόν, θα αναρωτηθεί κάποιος γιατί δεν ήταν εξαρχής υποχρεωτική η παρουσία αυτού του πρόσθετου συστήματος ασφαλείας σε όλα τα Boeing 737 Max 7.
Το βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι το εξής: Πως είναι δυνατόν ο αμερικανικός κολοσσός της αεροναυπηγικής να άφησε στην τύχη του ένα τέτοιο ζήτημα, καθιστώντας προαιρετική την αγορά ενός απαραίτητου - όπως φαίνεται εκ των υστέρων - λογισμικού. Πρέπει να επισημανθεί πως εδώ δεν μιλάμε για μια αχρείαστη αναβάθμιση, όπως τοποθέτηση πιο άνετων καθισμάτων με δερμάτινη επένδυση ή επιπλέον τουαλέτας στην καμπίνα, αλλά για update στην ασφάλεια, το οποίο μπορεί να κρίνει τις τύχες εκατομμυρίων ανθρώπων που πετούν καθημερινά με αυτά τα αεροπλάνα της Boeing ανά την υφήλιο.
Η πολιτική της εταιρείας να μην εξαναγκάζει όλες τις αερογραμμές να υιοθετήσουν όλα τα συστήματα ασφαλείας και να τις αφήνει να επιλέγουν ή να απορρίπτουν κάποια από αυτά κατά βούληση είναι ανεξήγητη. Είναι σαν να αγοράζει κάποιος ένα αυτοκίνητο και ο κατασκευαστής να του λέει πως το service δεν είναι υποχρεωτικό.
Επιπλέον, η Boeing θα πρέπει να εξηγήσει ποιο είναι τελικά το κόστος αυτού του λογισμικού, που πωλείται ξεχωριστά, προκειμένου να διαπιστωθεί αν ήταν τόσο υπέρογκο, με αποτέλεσμα να αποτρέψει τις συγκεκριμένες αερογραμμές να το αποκτήσουν. Αλλά ακόμη και αν αποδειχθεί κάτι τέτοιο, πάλι θα αναρωτηθεί κανείς γιατί να μην διατίθεται σε μια λογική τιμή, ώστε να έχουν όλες οι εταιρείες - ακόμη και οι λεγόμενες χαμηλού κόστους - την δυνατότητα να το αγοράσουν.
Τα ερωτήματα είναι πολλά για να μείνουν αναπάντητα. Οι ειδικοί εξετάζουν σοβαρά αν η απουσία αυτού του συστήματος μπορεί να συνέβαλε στην πτώση των αεροσκαφών. Αργά ή γρήγορα, εξάλλου, η αλήθεια γύρω από τα δύο δυστυχήματα θα φανεί, καθώς όσο προχωρούν οι έρευνες για τα αίτιά τους, τόσο περισσότερες αποκαλύψεις θα βλέπουν το φως της δημοσιότητας.
(με πληροφορίες από The New York Times, Reuters)