Mπορεί ο κορονοϊός να λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα των Βρυξελλών;

Τα σχέδια των κυβερνώντων κατευθύνονται προς αυτή την κατεύθυνση. Η οδήγηση όμως είναι μια συνήθεια χρόνων.
Jorg Greuel via Getty Images

Κυκλοφοριακή συμφόρηση, όμορφες πλατείες που πλέον χρησιμοποιούνται ως χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων και λωρίδες ποδηλάτων που εξαφανίστηκαν. Η ερωτική σχέση των Βρυξελλών με το αυτοκίνητο είναι μια ιστορία που κρατά εδώ και πολλά χρόνια.

Αυτή την ώρα όμως, οι Αρχές της χώρας παίρνουν αφορμή από τον κορονοϊό, και κάνουν σχεδιασμούς για την μείωση της κυριαρχίας του αυτοκινήτου, δίνοντας προτεραιότητα στους πεζούς.

Μετά την μείωση της κυκλοφορίας εξαιτίας του ότι οι περισσότεροι άνθρωποι εργάζονταν από το σπίτι το διάστημα της καραντίνας, στις Βρυξέλλες δημιουργούνται τώρα λωρίδες για ποδηλάτες περίπου 40 χιλιομέτρων.

Από την Δευτέρα, σε ολόκληρο το ιστορικό κέντρο της πόλης, τα ΙΧ περιορίζονται σημαντικά, τόσο ως προς την ταχύτητά τους όσο και ως προς τις διαδρομές που θα ακολουθούν, ενώ εκτός των άλλων έχουν υποχρέωση να δίνουν προτεραιότητα σε πεζούς και ποδηλάτες.

Η ιδέα πίσω από την κίνηση είναι να δοθεί περισσότερος χώρος στους κατοίκους της πόλης την εποχή που ο καθένας θα πρέπει να κρατά απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρου από τον άλλον. Οι Αρχές σχεδιάζουν παράλληλα να επιτηρούν τις διάφορες γειτονιές, προκειμένου να διαπιστώνουν πως τηρούνται οι αποστάσεις μεταξύ των ατόμων που ασκούνται, που περπατούν, που πραγματοποιούν αγορές ή που επισκέπτονται ένα σούπερ μάρκετ.

«Πρόκειται για προσωρινά μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της κρίσης», τόνισε η υπουργός Μεταφορών των Βρυξελλών, Έλκε Βαν ντεν Μπράντ, η οποία ωστόσο επισημαίνει πως γενικότερα επιθυμία της είναι να γίνει η μετακίνηση πιο φιλική προς τους πεζούς και τους ποδηλάτες, πέρα από τα έκτακτα μέτρα που παίρνονται τώρα.

«Τον 20ο αιώνα το αυτοκίνητο είχε την απόλυτη κυριαρχία. Θέλουμε μια πόλη ασφαλή για να περπατάτε και να κάνετε ποδήλατο, διασφαλίζοντας πως δεν θα είστε ευάλωτοι σε ατυχήματα και πως θα μπορείτε να αναπνέετε καθαρό αέρα», είπε.

Οι συγκεκριμένοι σχεδιασμοί προκάλεσαν όμως και αντιδράσεις από άλλα μέλη της πολιτικής σκηνής του τόπου. Ο Τεο Φράνκεν, μέλος του συντηρητικού κόμματος, New Flemish Alliance, και πρώην υπουργός της κυβέρνησης, κατηγόρησε την ηγεσία για εκφοβισμό των οδηγών ΙΧ.

ASSOCIATED PRESS

Θα υπάρξει αλλαγή σε βάθος χρόνου;

Είναι ωστόσο ο κορονοϊός ικανός να ανατρέψει μια συνήθεια που κρατά χρόνια στις Βρυξέλλες; Από την δεκαετία του 1950, οι Βέλγοι σχεδιαστές έδειξαν με κάθε τρόπο την αδυναμία τους στο εν λόγω μέσο μεταφοράς. Δημιούργησαν χώρους στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, ενώ κατασκεύασαν αυτοκινητόδρομους στις άλλοτε ήσυχες γειτονιές.

Το Parc du Cinquantenaire, ο πράσινος χώρος με την γνωστή θριαμβευτική αψίδα πλαισιώνεται από τέσσερις λωρίδες που δημιουργήθηκαν την δεκαετία του 1970. Ακόμα και πριν το 2020 όμως, πριν καν ξεσπάσει η πανδημία του Covid-19, δεκάδες άλλες ιστορικές πλατείες στην ευρωπαϊκή πόλη ήταν γεμάτες με σταθμευμένα αυτοκίνητα.

Αντίθετα, η ποδηλασία ήταν αρκετά πιο σπάνια σε σύγκριση με άλλες πόλεις παρόμοιου μεγέθους, όπως το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη, το Ελσίνκι και το Μόναχο.

«Η πόλη των Βρυξελλών είναι με τέτοιο τρόπο δομημένη ώστε να εξυπηρετεί τους μετακινούμενους», σχολίασε ο Γουίλιαμ Τόντς, εκτελεστικός διευθυντής της ομάδας που είναι αρμόδια για τις Μεταφορές και το Περιβάλλον στις Βρυξέλλες.

Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Μάη όλα τα φανάρια στους δρόμους του κέντρου της πόλης έχουν ρυθμιστεί, έτσι ώστε να αναβοσβήνει μόνο το πορτοκαλί φως (με μοναδική εξαίρεση τους δρόμους από τους οποίους διέρχεται το τραμ), ως ειδοποίηση για τους οδηγούς αυτοκινήτων ότι οι πεζοί και οι ποδηλάτες έχουν απόλυτη προτεραιότητα, ενώ η αστυνομία θα αναλάβει να συνετίσει τους οδηγούς που δεν θα συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες.

Τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα κυκλοφορούν στις λωρίδες των αυτοκινήτων, ενώ θα καθοριστούν επιπλέον ποδηλατοδρόμοι και χώροι στάθμευσης ποδηλάτων.

Δημοφιλή