Μπρα ντε φερ Κίνας-ΕΕ: Μετά τα ηλεκτρικά οχήματα μάχη και για τα γαλακτοκομικά προϊόντα

Η Κομισιόν προσέφυγε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου σχετικά με την έρευνα αντιντάμπινγκ της Κίνας για τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Αύγουστος 2024 Σούπερ μάρκετ στο Πεκίνο
Αύγουστος 2024 Σούπερ μάρκετ στο Πεκίνο
via Associated Press

Ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΕΕ και Κίνας καλά κρατεί. Μετά την ανακοίνωση της ΕΕ για επιβολή υψηλής φορολογίας στα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα το Πεκίνο προσπαθεί να ”χτυπήσει” τα γαλακτοκομικά προϊόντα της Ένωσης, με την Κομισιόν να προσφεύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ).

Όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την προσφυγή της αμφισβητεί την έναρξη έρευνας κατά των επιδοτήσεων από την Κίνα για τις εισαγωγές ορισμένων γαλακτοκομικών προϊόντων. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που η ΕΕ αποφασίζει να αμφισβητήσει μια έρευνα στο στάδιο της έναρξής της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023, οι εξαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων προς την Κίνα έφτασαν τα 1,76 δισεκατομμύρια ευρώ, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 12% της συνολικής αξίας των εξαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ προς τη χώρα αυτή.

Ήδη η Κίνα έχει ξεκινήσει έρευνα αντιντάμπιγκ για τις εισαγωγές χοιρινού κρέατος, απόφαση που αφορά κυρίως την Ισπανία, τη Δανία και τις Κάτω Χώρες, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και η έρευνα για το κονιάκ που στην ουσία στοχεύει τη Γαλλία.

Σύμφωνα με την Κομισιόν η δράση της ΕΕ προκλήθηκε από το αναδυόμενο μοτίβο της Κίνας να κινεί μέτρα εμπορικής άμυνας, με βάση αμφισβητήσιμους ισχυρισμούς και ανεπαρκή αποδεικτικά στοιχεία, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Με τον τρόπο αυτό, η Επιτροπή δηλώνει ότι τηρεί τη δέσμευσή της να υπερασπιστεί σθεναρά τα συμφέροντα της γαλακτοβιομηχανίας της ΕΕ και της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής έναντι καταχρηστικών διαδικασιών, δηλώντας ποφασισμένη να κάνει πλήρη χρήση όλων των διαθέσιμων νομικών μέσων για την υπεράσπιση των συμφερόντων της.

«Η Επιτροπή κάνει ό,τι χρειάζεται για να υπερασπιστεί τους γαλακτοπαραγωγούς της ΕΕ και την Κοινή Αγροτική Πολιτική από την κατάχρηση των μέσων εμπορικής άμυνας. Η κινεζική έρευνα για τα γαλακτοκομικά προϊόντα της ΕΕ βασίζεται σε αμφισβητήσιμους ισχυρισμούς και ανεπαρκή στοιχεία, επομένως θα συνεχίσουμε να την αμφισβητούμε σθεναρά καλώντας παράλληλα την Κίνα να την τερματίσει αμέσως» δήλωσε ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Κομισιόν και Επίτροπος Εμπορίου.

Η κίνηση αυτή αποτελεί το πρώτο βήμα στη διαδικασία επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ. Εάν δεν οδηγήσει σε ικανοποιητική λύση, η ΕΕ θα μπορούσε να ζητήσει τη σύσταση επιτροπής από τον ΠΟΕ για να αποφασίσει σχετικά με την έρευνα.

Σε ανακοίνωσή του το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου ανέφερε ότι η Κίνα εκφράζει τη λύπη της για το γεγονός ότι η ΕΕ προσέβαλε την υπόθεση μέσω του μηχανισμού επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ, και πρόσθεσε ότι η χώρα θα χειριστεί την πρόκληση σύμφωνα με τους σχετικούς κανόνες του Οργανισμού.

«Ως μέλος του ΠΟΕ, η Κίνα χρησιμοποιούσε πάντοτε τα μέτρα εμπορικών διορθωτικών μέτρων με προσοχή και αυτοσυγκράτηση για τη διασφάλιση του δίκαιου και ελεύθερου εμπορίου» τονίζεται στη δήλωση.

Η Κίνα ξεκίνησε την έρευνα για τα γαλακτοκομικά προϊόντα στις 21 Αυγούστου 2024 και αφορά το φρέσκο γάλα, την κρέμα γάλακτος με περιεκτικότητα σε λιπαρά άνω του 10% και διάφορους τύπους τυριών, όπως το ”μπλε τυρί” από την ΕΕ και εκτιιμάτα ότι θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στους Ευρωπαίους παραγωγούς.

Σε αυτό το πλαίσιο των εκατέρωθεν πιέσεων διεξήχθη την περασμένη εβδομάδα συνάντηση στις Βρυξέλλες μεταξύ του Ντομπρόβσκις και του υπουργού Εμπορίου της Κίνας Ουάνγκ Ουεντάο. Τα δύο μέρη ανακοίνωσαν ότι ανέθεσαν σε τεχνικές ομάδες να εργαστούν σε πιθανές λύσεις, ωστόσο ο Ντομπρόβσκις επέμεινε ότι η Κοινή Αγροτική Πολιτική της ΕΕ είναι συμβατή με τις κανόνες του ΠΟΕ.

Και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την εξεύρεση μιας αποτελεσματικής, εφαρμόσιμης και συμβατής με τον ΠΟΕ λύσης στην υπόθεση BEV (για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα). Αυτό με την επιφύλαξη της έρευνας της ΕΕ και των προθεσμιών της. Δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος μετά τη συνάντηση του με τον Κινέζο υπουργού.

Στην ουσία τα μέτρα και τα αντίμετρα δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μπρά-ντε-φερ μεταξύ Κίνας και ΕΕ γύρω από τους δασμούς στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.

Η επιβολή δασμών μεταξύ 17,4% και 37,6% που ανακοίνωσε η Κομισιόν για τα ηλεκτρικά οχήματα τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα και εισάγονται στην ΕΕ, άρχισαν να εφαρμόζονται μερικώς από τον Ιούλιο με το σκεπτικό ότι πρόκειται «ένα μέσο με στόχο τη διόρθωση μιας ανισορροπίας και μιας αθέμιτης ανταγωνιστικής κατάστασης εις βάρος των παραγωγών ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ, σε σύγκριση με εκείνους που παράγουν οχήματα στην Κίνα».

Η ΕΕ ελπίζει με αυτό τον τρόπο ότι θα προστατεύσει την αυτοκινητοβιομηχανία της που απασχολεί 14,6 εκατομμύρια μισθωτούς. Ωστόσο αρκετά κράτη μέλη, όπως η Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ισχυρή παρουσία στην Κίνα, αλλά και η Ισπανία, είναι διχασμένα όσον αφορά τη διαδικασία αυτή, που υποστηρίζεται κυρίως από τη Γαλλία και έχουν ζητήσει από την ΕΕ να αναθεωρήσει της στάση της.

Σημειώνεται ότι προτού καταστούν οριστικοί, οι δασμοί της Επιτροπής θα πρέπει να επιβεβαιωθούν με ψηφοφορία των 27 κρατών μελών της ΕΕ, πριν από τα τέλη Οκτωβρίου (30 Οκτωβρίου), ωστόσο είναι βέβαιο πως θα υπάρξουν πιέσεις από τη Γερμανία και άλλους εταίρους, ενώ για να απορριφθεί το σχέδιο επιβολής των δασμών θα απαιτηθεί ειδική πλειοψηφία που θα εκπροσωπεί το 65% του πληθυσμού της ΕΕ, ήτοι 15 κράτη μέλη.

Δημοφιλή