Μισό δισεκατομμύριο θαυμαστές, μια προσωπική περιουσία πολλών εκατομμυρίων δολαρίων και μια παγκόσμια επιχειρηματική αυτοκρατορία.
Θα χρειαζόταν πολλά για να εκθρονιστεί ο μεγαλύτερος influencer του YouTube, Jimmy Donaldson, γνωστός και ως MrBeast.
Mία μήνυση εναντίον του με έκταση 54 σελίδων, που μπορεί να είναι η πιο σκληρή δοκιμασία του μέχρι τώρα.
Πέντε γυναίκες διαγωνιζόμενες στην επερχόμενη σειρά Prime Video της Beast Games κινούν νομικά μέτρα κατά της εταιρείας παραγωγής του MrB2024 και της Amazon στο Λος Άντζελες.
Θεωρείται ως η μεγαλύτερη σειρά ριάλιτι που έγινε ποτέ και σε αυτή 1.000 διαγωνιζόμενοι πρόκειται να διαγωνιστούν για ένα έπαθλο 5 εκατομμυρίων δολαρίων όταν προβληθεί η εκπομπή - ή αν προβληθεί. Η δίκη έχει βυθίσει το σόου σε κρίση.
Μεταξύ των πολλών της σελίδων, η μήνυση περιλαμβάνει ισχυρισμούς των γυναικών ότι «υπόφεραν ιδιαίτερα και συλλογικά» σε ένα περιβάλλον που «προωθούσε συστηματικά μια κουλτούρα μισογυνισμού και σεξισμού».
Το έγγραφο της μήνυσης, το οποίο περιλαμβάνει υποδείξεις ότι οι συμμετέχοντες ήταν «υποσιτισμένοι και υπερβολικά κουρασμένοι» σε ένα περιβάλλον που «προωθούσε συστηματικά μια κουλτούρα μισογυνισμού και σεξισμού».
Τον Αύγουστο, οι New York Times μίλησαν με περισσότερους από δώδεκα από τους (ακόμη μυστικούς) συμμετέχοντες της εκπομπής και ανέφεραν ότι υπήρχαν «αρκετές νοσηλείες» στο πλατό, με ένα άτομο να λέει στην εφημερίδα ότι πέρασαν πάνω από 20 ώρες χωρίς φαγητό.
Οι διαγωνιζόμενοι ισχυρίστηκαν επίσης ότι δεν είχαν λάβει τα φάρμακά τους εγκαίρως.
Το BBC προσέγγισε τον MrBeast και την Amazon - που όμως δεν έχουν σχολιάσει ακόμη δημόσια.
Ο MrBeast δεν είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζει διαμάχη - και έχει καταφέρει να βγαίνει αλώβητος κάθε φορά.
Τον Ιούλιο, ο 26χρονος Αμερικανός είπε ότι είχε προσλάβει ερευνητές αφού η πρώην συμπαρουσιάστριά του Ava Kris Tyson κατηγορήθηκε ότι αποπλάνησε έναν έφηβο.
Η ίδια αρνήθηκε τους ισχυρισμούς, αλλά ζήτησε συγγνώμη για την «παρελθούσα συμπεριφορά» η οποία ήταν «μη αποδεκτή».
Ο MrBeast είπε ότι ήταν «αηδιασμένος» από τις «σοβαρές κατηγορίες».
Αργότερα, περαιτέρω ισχυρισμοί για επιχειρηματικές πρακτικές εμφανίστηκαν σε ένα ανώνυμο κανάλι στο YouTube, το οποίο ισχυρίστηκε ότι διαχειριζόταν πρώην υπάλληλός του.
Το BBC δεν μπόρεσε να επαληθεύσει ανεξάρτητα τους ισχυρισμούς ή την ταυτότητα αυτού του ατόμου.
Ορισμένες από τις φιλανθρωπικές του προσπάθειές - όπως η κατασκευή πηγαδιών στην Αφρική και η πληρωμή για χειρουργικές επεμβάσεις για άτομα με μειωμένη όραση και ακοή - έχουν προκαλέσει επικρίσεις σχετικά με την εκμετάλλευση.
«Οι κωφοί σαν εμένα αξίζουν καλύτερα από το τελευταίο κομμάτι έμπνευσης του MrBeast», είπε ένα άτομο στον Independent πέρυσι.
Αλλά η αυτοκρατορία του συνεχίζει να μεγαλώνει.
Τα βίντεό του έχουν μεγάλους προϋπολογισμούς, με το πιο δημοφιλές του - με 652 εκατομμύρια προβολές - να αναδημιουργεί την επιτυχία του Netflix Squid Game στην πραγματική ζωή με ένα έπαθλο 456.000 δολαρίων.
Το μεγαλύτερο μέρος της φιλανθρωπίας του είναι λιγότερο αμφιλεγόμενο - συμπεριλαμβανομένου του χαρίσματος σπιτιών, μετρητών και αυτοκινήτων - κάτι που λειτούργησε για να δημιουργήσει την εικόνα του ως ένα από τα «καλά παιδιά του Διαδικτύου».
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του, έχει παραδώσει περισσότερα από 25 εκατομμύρια γεύματα σε άπορους σε όλο τον κόσμο.
Ο κόσμος συνεχίζει να συρρέει στα κανάλια του στα κοινωνικά δίκτυα. Τον Ιούνιο, το κανάλι του στο YouTube έγινε το μεγαλύτερο στον κόσμο. Σύμφωνα με τον ελεγκτή στατιστικών Socialblade, ο MrBeast απέκτησε επιπλέον πέντε εκατομμύρια συνδρομητές μόνο τις τελευταίες 30 ημέρες.
Αυτή είναι μόνο μία μέτρηση - δεν μπορούμε να πούμε πόσα άτομα απεγγράφηκαν από το κανάλι του, για παράδειγμα. Το σίγουρο είναι ότι ο αριθμός των ατόμων που αποφάσισαν ενεργά να σταματήσουν να παρακολουθούν τα βίντεό του έχει επισκιαστεί από αυτούς που αποφάσισαν να εγγραφούν.
Η συγγνώμη του YouTube
Δεν θα ήταν ο μόνος YouTuber του οποίου η δημοτικότητα διατηρείται μέσα από διαμάχες - άλλοι έχουν αντιμετωπίσει πολύ πιο σημαντικές κατηγορίες από τον MrBeast, με λίγους να αντιμετωπίζουν πολλές συνέπειες εκτός μιας δημόσιας συγγνώμης.
Ο Logan Paul αντιμετώπισε τεράστια αντίδραση το 2018 αφού ανέβασε ένα βίντεο στους 15 εκατομμύρια συνδρομητές του, το οποίο έδειχνε το σώμα ενός ατόμου που προφανώς είχε αυτοκτονήσει. Αφού αφαίρεσε το αρχικό βίντεο, μοιράστηκε μια συγγνώμη λιγότερο από δύο λεπτών με τον απλό τίτλο: «Συγγνώμη».Τώρα, έχει 23 εκατομμύρια συνδρομητές, έχει ένα απίστευτα δημοφιλές αθλητικό ποτό και μέχρι τον Αύγουστο ήταν ο πρωταθλητής του WWE Ηνωμένων Πολιτειών. Είχε και αρκετούς αγώνες πυγμαχίας pay-per-view.
Άλλοι υψηλού προφίλ YouTubers, συμπεριλαμβανομένων των Pewdiepie, James Charles και Jeffree Star, είχαν όλοι τις δικές τους διαμάχες και συνέχισαν την καριέρα τους μετά την ανάρτηση ενός μικρού βίντεο συγγνώμης.
Ένα πιο σύγχρονο παράδειγμα είναι ο Herschel “Guy” Beahm, γνωστός στο διαδίκτυο ως Dr Disrespect, ο οποίος παραδέχτηκε ότι έστειλε μηνύματα σε «ένα ανήλικο άτομο» το 2017.
Τόνισε ότι «δεν έγινε τίποτα παράνομο, δεν κοινοποιήθηκαν φωτογραφίες, δεν έγιναν εγκλήματα» και έμεινε εκτός σύνδεσης για δύο μήνες μετά την ανάρτηση της δήλωσης. Η επιστροφή του νωρίτερα αυτό τον μήνα έγινε live και προσέλκυσε πάνω από τρία εκατομμύρια προβολές, παρά την κριτική από άλλους υψηλού προφίλ streamers.
Ο Dr Disrespect παραμένει ο δεύτερος πιο δημοφιλής streamer στις ΗΠΑ φέτος, σύμφωνα με τα Streams Charts. Το θέμα είναι πως οι YouTubers τείνουν να συγχωρούνται γρήγορα.
Ενώ η βάση των θαυμαστών του MrBeast συνεχίζει να αυξάνεται, η διαμάχη φουντώνει για άλλη μια φορά - και η επόμενη κίνησή του θα μπορούσε να καθορίσει τη μακροπρόθεσμη επιτυχία του.
Ο James Lunn, επικεφαλής στρατηγικής στο Savvy Marketing, λέει ότι ο σταρ βρίσκεται «σε μια απίστευτα μοναδική θέση» με μια «πολύπλευρη» επωνυμία που εκτείνεται σε πολλούς κλάδους.
«Βρισκόμαστε πράγματι σε αχαρτογράφητα νερά», λέει, και «μια προσεκτική προσέγγιση, η αντιμετώπιση των ζητημάτων με διαφάνεια και η διασφάλιση της λογοδοσίας, θα μπορούσε να προστατεύσει την επωνυμία του».
Η εμπειρογνώμονας Catherine Shuttleworth λέει ότι η «απλή κλίμακα» της φήμης του MrBeast μπορεί να λειτουργήσει ως προστατευτικό κάλυμμα έναντι των αντιδράσεων, αλλά η τελευταία αγωγή μπορεί να είναι δύσκολη.
«Όσον αφορά στα επιχειρηματικά του εγχειρήματα, ιδιαίτερα εκείνα που στοχεύουν οικογένειες και παιδιά - όπως οι σοκολάτες του Feastables ή το Lunchly - είναι μια διαφορετική ιστορία», λέει.
«Οι γονείς, που συχνά κατέχουν την αγοραστική δύναμη, τείνουν να είναι λιγότερο ανεκτικοί σε διαμάχες που αφορούν την ασφάλεια, τη δικαιοσύνη και την ηθική».