Για πάνω από 100 χρόνια η Lancia έχει δημιουργήσει ένα μύθο σχετικά με τη φιλοσοφία των μοντέλων της, τα οποία ξεχώριζαν πάντα για τον εκλεπτυσμένο χαρακτήρα τους.
Και δεν ήταν μόνο αυτό, καθώς πληθώρα μοντέλων της φέρουν ελληνικά ονόματα, αποτίνοντας, ίσως, φόρο τιμής στην ελληνική κομψότητα και ομορφιά. Μάλιστα, είναι η μόνη εταιρεία με τόσα ελληνικά μοντέλα στη γκάμα της.
Όλα ξεκίνησαν στις 27 Νοεμβρίου του 1906, όταν ο Vincenzo Lancia δημιουργούσε στο Τορίνο μια μάρκα που στο πέρασμα του χρόνου θα δημιουργούσε μερικά από τα πιο όμορφα και τεχνολογικά προηγμένα μοντέλα της εποχής τους, με τεράστια επιρροή στο χώρο της αυτοκίνησης.
Με τη μάρκα να έχει ήδη δημιουργήσει μια σειρά μοντέλων, που κατά τα πρότυπα της εποχής έπαιρναν το όνομα τους από την ισχύ του κινητήρα, ο Vincenzo Lancia θέλησε να δώσει μια πιο δυνατή ταυτότητα στις δημιουργίες του. Έτσι ακολούθησε την πρόταση του αδερφού του, Giovanni, ενός καθηγητή κλασσικής παιδείας, επιλέγοντας τα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου.
Το πρώτο μοντέλο που ακολούθησε αυτή την ιδέα ήταν η Lancia Kappa του 1919. Το πείραμα είχε εκπληκτικά καλή αποδοχή και έτσι ο Lancia όχι απλά αποφάσισε να συνεχίσει την ιδέα με τα νέα του μοντέλα, αλλά να μετονομάσει και εκείνα που ήδη είχαν παρουσιαστεί. Με αυτό τον τρόπο το πρώτο μοντέλο, η 12HP του 1907 ονομάστηκε Alfa, η 15/20HP του 1909 ονομάστηκε Beta, η 20HP του 1910 άλλαξε σε Gamma και η 20/30HP του 1911 έφερε για πρώτη φορά στο προσκήνιο της αυτοκινητιστικής σκηνής το όνομα Delta. Το δεύτερο νέο μοντέλο που «βαπτίστηκε» απ’ ευθείας με ελληνικό όνομα ήταν η Lambda του 1922, ένα εξαιρετικά προηγμένο αυτοκίνητο, αφού ήταν το πρώτο με αυτοφερόμενο αμάξωμα, ανεξάρτητη ανάρτηση με αμορτισέρ που εφηύρε ο ίδιος ο Lancia και φρένα και στους τέσσερις τροχούς.
Από τη δεκαετία του 1930 και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960, η Lancia εστίασε στην αναζήτηση των ονομάτων για τα μοντέλα της στην αρχαία Ρώμη, με ονόματα όπως Artena, Aprilia και αργότερα Aurelia, Flavia και Fulvia.
Από τα τέλη όμως της δεκαετίας του 1960 και μέχρι και σήμερα, η Lancia επέστρεψε και παραμένει πιστή στην επιλογή ελληνικών γραμμάτων ή και λέξεων για την ονομασία των μοντέλων της. Την επιστροφή στις ελληνικές ρίζες σηματοδότησε η Beta του 1972, ακολούθησε η Gamma του 1976 και στη συνέχεια το 1979 η Delta. Το 1998 η Lancia δημιούργησε το πρωτότυπο Dialogos, που αποτέλεσε προπομπός για τη ναυαρχίδα της μάρκας, τη Thesis του 2001. Η Delta ασφαλώς παραμένει το πλέον διάσημο όνομα χάρη και στην τεράστια επιτυχία που είχε το μοντέλο στους αγώνες ράλι, όμως σε επίπεδο πωλήσεων, το Υpsilon είναι το απόλυτο best seller της μάρκας με περισσότερες από 3 εκατομμύρια πωλήσεις με 4 γενιές και σχεδόν 40 χρόνια ιστορίας.
Συνολικά η Lancia στα 115 χρόνια πορείας, έχει παρουσιάσει 25 μοντέλα με ελληνικά ονόματα, αριθμός που θα αυξηθεί στο άμεσο μέλλον σύμφωνα και με τις πληροφορίες που προέκυψαν από την πρόσφατη ανακοίνωση του δεκαετούς πλάνου ανάπτυξης της μάρκας.
Τα μοντέλα της Lancia με ελληνική «καταγωγή»:
Lancia Alfa (1907)
Lancia Beta (1909, 1972)
Lancia Gamma (1910, 1976)
Lancia Delta (1911, 1979, 1993, 2008)
Lancia Epsilon & Lancia Eta (1911)
Lancia Zetta (1912, 1994)
Lancia Theta (1913)
Lancia Kappa (1919, 1994)
Lancia Lambda (1922)
Lancia Prisma (1982)
Lancia Thema (1984)
Lancia Ypsilon (1985, 1995, 2003, 2011)
Lancia Thesis (2001)
Lancia Phedra (2002)
Lancia Musa (2004)