ΝΥ Times: «Δεκάδες» προβλήματα στην παραγωγή του Boeing 737 Max βρήκε η FAA

«33 αποτυχίες σε 89 δοκιμές».
via Associated Press

Έλεγχοι της αμερικανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας (FAA) στη διαδικασία παραγωγής του επιβατικού αεροσκάφους 737 Max της Boeing, έπειτα από συμβάν κατά το οποίο αποκολλήθηκε πλαίσιο, στο αρχικό στάδιο πτήσης της Alaska Airlines τον Ιανουάριο, αποκάλυψαν «δεκάδες» προβλήματα, καθώς υπήρξαν «33 αποτυχίες σε 89 δοκιμές», ανέφερε χθες Δευτέρα η εφημερίδα New York Times.

Εξωτερικός προμηθευτής της Μπόινγκ, η εταιρεία Spirit AeroSystems, η οποία κατασκευάζει την άτρακτο των επιβατικών αεροσκαφών αυτών, πέρασε επιτυχώς μόλις έξι από τις δεκατρείς «δοκιμές» που έκανε η FAA, κατά το δημοσίευμα, το οποίο επικαλείται εσωτερική παρουσίαση για τη διαδικασία.

Ούτε η FAA, ούτε η Boeing, ούτε η Spirit απάντησαν αμέσως όταν επικοινώνησε μαζί τους το Reuters για να τους ζητήσει να σχολιάσουν τις πληροφορίες των ΝΥΤ.

Νωρίτερα χθες, ο Aμερικανός υπουργός Μεταφορών Πιτ Μπούτιτζετζ δήλωσε πως αναμένει η κατασκευάστρια, η μια από τις δυο μεγαλύτερες παγκοσμίως, να συνεργαστεί πλήρως στις έρευνες που διενεργούνται από το υπουργείο Δικαιοσύνης και την εθνική υπηρεσία ασφάλειας των μεταφορών (NTSB) για το συμβάν της 5ης Ιανουαρίου, που θα μπορούσε να αποδειχθεί καταστροφικό αν το αεροσκάφος βρισκόταν σε μεγαλύτερο ύψος.

Παράλληλα ο Μάικλ Ουίτακερ της FAA δήλωσε πως η υπηρεσία του και η Boeing ελπίζουν να συμφωνήσουν στις προϋποθέσεις που θα πρέπει να εκπληρωθούν από την κατασκευάστρια προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγή των Max τις επόμενες εβδομάδες.

Την περασμένη εβδομάδα, η FAA ανακοίνωνε πως διαπίστωσε προβλήματα «μη συμμόρφωσης» της Boeing προς τους κανόνες στον «έλεγχο της διαδικασίας παραγωγής», στον «χειρισμό και την αποθήκευση τμημάτων», καθώς και στον έλεγχο ποιότητας του «προϊόντος».

Η Boeing πέρασε πιθανόν τη σοβαρότερη κρίση της ιστορίας της όταν δυο αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου συνετρίβησαν, στην Ινδονησία και στην Αιθιοπία, χωρίς να επιζήσει κανείς από τους συνολικά 346 επιβαίνοντες, στα τέλη του 2018 και στις αρχές του 2019· αιτία ήταν κυρίως πρόβλημα στο λογισμικό αποτροπής απώλειας στήριξης MCAS, που βασιζόταν σε δεδομένα μόνο ενός αισθητήρα, ενώ οι πιλότοι δεν είχαν εκπαιδευτεί για αυτό. Ολόκληρος ο στόλος των Max καθηλώθηκε από τον Μάρτιο του 2019 ως τον Νοέμβριο του 2020. Το ζήτημα επιλύθηκε και τα αεροσκάφη του τύπου εντέλει επέστρεψαν στους αιθέρες, αλλά τα Max συνεχίζουν να παρουσιάζουν προβλήματα.

Νεκρός βρέθηκε πρώην εργαζόμενος- πληροφοριοδότης της Boeing

Στο μεταξύ, πρώην εργαζόμενος της Boeing που έγινε γνωστός επειδή έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τα στάνταρ παραγωγής της εταιρείας βρέθηκε νεκρός στις ΗΠΑ.

Ο Τζον Μπαρνέτ δούλευε για τη Bοeing επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017. Τις ημέρες πριν τον θάνατό του έδινε στοιχεία στο πλαίσιο αγωγής σε βάρος της εταιρείας.

Η Boeing εξέφρασε τη λύπη της για τον θάνατό του, και ο ιατροδικαστής της κομητείας Τσάρλεστον επιβεβαίωσε τον θάνατό του στο BBC τη Δευτέρα. Όπως είπε, ο 62χρονος πέθανε από «αυτοτραυματισμό» στις 9 Μαρτίου και η αστυνομία πραγματοποιούσε έρευνα.

Ο Μπαρνέτ δούλευε για την εταιρεία επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017 για λόγους υγείας. Από το 2010 εργαζόταν ως quality manager στο εργοστάσιο στο Βόρειο Τσάρλεστον, όπου κατασκευαζόταν το 787 Dreamliner. Το 2019 είχε πει στο BBC πως εργαζόμενοι υπό πίεση τοποθετούσαν σκόπιμα τμήματα κατώτερης ποιότητας σε αεροπλάνα στη γραμμή παραγωγής. Επίσης είχε πει ότι είχε βρει σοβαρά προβλήματα σε συστήματα οξυγόνου, που θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι μια στις τέσσερις μάσκες οξυγόνου δεν θα λειτουργούσε σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.

Επίσης είπε πως λίγο αφού άρχισε να δουλεύει στη Νότια Καρολίνα είχε αποκτήσει ανησυχίες πως η προσπάθεια για κατασκευή νέων αεροπλάνων σήμαινε πως η διαδικασία συναρμολόγησης γινόταν βεβιασμένα και αυτό ήταν σε βάρος της ασφάλειας, κάτι που η εταιρεία αρνήθηκε. Αργότερα είπε στο BBC πως εργαζόμενοι δεν τηρούσαν διαδικασίες για ιχνηλάτηση εξαρτημάτων στο εργοστάσιο, με αποτέλεσμα να χάνονται ελαττωματικά κομμάτια. Όπως είπε, σε κάποιες περιπτώσεις τμήματα κατώτερης ποιότητας είχαν αφαιρεθεί από χώρους απορριμμάτων και είχαν τοποθετηθεί σε αεροπλάνα για να αποφευχθούν καθυστερήσεις στη γραμμή παραγωγής.

Όπως είχε υποστηρίξει, είχε ενημερώσει τους μάνατζερ, μα δεν έγινε κάτι. Η Boeing τα διέψευσε αυτά, μα έρευνα το 2017 από τη FAA έδειξε ότι κάποιοι από τους ισχυρισμούς ήταν βάσιμοι.

Μετά τη συνταξιοδότησή του άρχισε μια μακρά δικαστική διαμάχη με την εταιρεία, την οποία κατηγόρησε πως τον δυσφήμησε και δημιούργησε εμπόδια στην καριέρα του. Όταν βρήκε τον θάνατο ήταν στο Τσάρλεστον για συνεντεύξεις σχετικά με την υπόθεση.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters, BBC

Δημοφιλή