Νέες ταινίες: «Η Τελευταία Πνοή» του Κ. Γαβρά, «Presence» του Σόντερμπεργκ, «Cleaner»

Αλλά και ο «Θολός Βυθός» της Ελένης Αλεξανδράκη για τις Παιδοπόλεις της Φρειδερίκης. Οι 9 ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου.
Ο Κλάιβ Όουεν στο «Cleaner»
Ο Κλάιβ Όουεν στο «Cleaner»
Feelgood Entertainment

Πλούσια και ενδιαφέρουσα η νέα κινηματογραφική εβδομάδα.

Ο σπουδαίος Κώστας Γαβράς επιστρέφει με μια συγκινητική, γεμάτη σοφία και ανθρωπιά, ταινία, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν.

Ο Στίβεν Σόντερμπεργκ έρχεται με το θρίλερ «Presence», μία ανατρεπτική εκδοχή του στοιχειωμένου σπιτιού.

Ο βραβευμένος με Όσκαρ Ασίφ Καπάντια υπογράφει ένα δυστοπικό ντοκιμαντέρ «αληθινής επιστημονικής φαντασίας» που κινείται στο μέλλον, με το βλέμμα στους κινδύνους του παρόντος.

Ο Όσγκουντ Πέρκινς -γιος του θρυλικού Άντονι Πέρκινς- ξαναχτυπά με νέα ταινία τρόμου μετά το πολυσυζητημένο «Longlegs».

Ο Μάρτιν Κάμπελ, βετεράνος σκηνοθέτης ταινιών Τζέιμς Μποντ (GoldenEye, Casino Royale) αφηγείται με την ταινία δράσης «Cleaner» την ιστορία μίας ομάδα οικο-τρομοκρατικών.

Και η Ελένη Αλεξανδράκη φωτίζει ένα δύσκολο θέμα, τις Παιδοπόλεις της Φρειδερίκης, μέσα από την αληθινή ιστορία του Γιάννη.

Αυτές είναι οι εννέα ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου.

Η Τελευταία Πνοή

Σε ένα είδος φιλοσοφικού κινηματογραφικού διαλόγου, ο γιατρός Ογκουστίν Μασέ και ο διάσημος συγγραφέας Φαμπρίς Τουσέν συζητούν για τη ζωή και τον θάνατο. Μια δίνη συναντήσεων στις οποίες ο γιατρός είναι ο οδηγός και ο συγγραφέας είναι συνεπιβάτης του, ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει τους δικούς του φόβους και ανησυχίες. Ένας χορός, όπου κάθε ασθενής ξεχειλίζει από συναισθήματα, γέλιο και δάκρυα. Και τελικά ένα ταξίδι με κατεύθυνση προς την παλλόμενη καρδιά της ίδιας της ζωής.

«Ο θάνατος σαν ιδέα δε με ‘ενοχλεί’, αλλά παραμένει για μένα ένα ανεξήγητο μυστήριο. Ατενίζω προς τον ορίζοντα του τέλους της ζωής, ο οποίος αρχίζει να με πλησιάζει όλο και περισσότερο. Όταν δεν εργάζομαι, καταλήγω μερικές φορές να τον σκέφτομαι - ο χρόνος, άλλωστε, προχωράει αμείλικτα. Και ιδιαίτερα όταν κάνει αισθητή την παρουσία του, όπως με το θάνατο του Ζακ Περέν, ο οποίος ήταν ο προτελευταίος επιζών από τους ηθοποιούς, συγγραφείς και μουσικούς από το «Z». Είναι ένα δυνατό συναίσθημα που τελικά σε καθιστά γαλήνιο μπροστά στο αναπόφευκτο. Η ανάγκη για την ταινία αυτή προέκυψε από την ανάγνωση του βιβλίου των Κλοντ Γκραντζ και Ρεζίς Ντεμπρέ. Κάνοντας την ταινία αυτή, προσπάθησα να απαλλαγώ από τις φαντασιώσεις και τους φόβους μου». Κώστας Γαβράς.

Με τους Ντενί Πονταλιντές, Καντ Μεράντ, Μαριλίν Καντό, Άνχελα Μολίνα, Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Χιάμ Αμπάς, Καρίν Βιάρ.

Presence

Σε αυτό το σπίτι δεν είσαι ποτέ μόνος. Είναι εκεί πριν καν μετακομίσει η οικογένεια. Είναι μάρτυρας των πιο προσωπικών άβολων στιγμών. Περιφέρεται στο σπίτι των καινούριων ενοίκων με υπερφυσική ταχύτητα. Δίνει ασυνήθιστη προσοχή στη Χλόη, την έφηβη που δεν είναι η αγαπημένη της μητέρας της, αλλά ούτε του αδελφού της. Θέλει -όχι, χρειάζεται- κάτι. Όσο περνάει ο καιρός, η παρουσία σχεδιάζει το πλάνο για να πετύχει το στόχο της.

Ένα ασυνήθιστο, ανατριχιαστικό, αλλά και συναισθηματικό θρίλερ από τον βετεράνο σεναριογράφο Ντέιβιντ Κεπ και τον σκηνοθέτη Στίβεν Σόντερμπεργκ, όπου αυτό που βλέπουμε είναι αυτό που βλέπει ο αόρατος, βασικός χαρακτήρας της ιστορίας από την οπτική γωνία της χειροκίνητης κάμερας. Το φάντασμα θα μπορούσε να είναι η «προσωποποίηση» της δυστυχίας και δυσλειτουργίας της ίδιας της οικογένειας στο σπίτι της οποίας κατοικεί.

Με τους Λούσι Λιου, Κρις Σάλιβαν, Καλίνα Λιάνγκ, Έντι Μάντεϊ, Γουέστ Μαλχόλαντ.

Cleaner

Στο σύγχρονο Λονδίνο, μια ομάδα ριζοσπαστικών ακτιβιστών επιτίθεται στο ετήσιο γκαλά μιας εταιρείας ενέργειας, κρατώντας 300 ομήρους με στόχο να αποκαλύψουν τη διαφθορά των οικοδεσποτών.

Η υπόθεση ωστόσο, παίρνει άλλη τροπή όταν ένας από τους εξτρεμιστές αρχίζει τις δολοφονίες θέλοντας να στείλει ένα μήνυμα στον κόσμο. Οι τύχες των ομήρων βρίσκονται στα χέρια μιας πρώην στρατιωτικού, η οποία εργάζεται στον καθαρισμό των παραθύρων -λόγω της εκπαίδευσής τους σε μεγάλα ύψη, πολλοί καθαριστές ουρανοξυστών του Λονδίνου είναι στην πραγματικότητα πρώην στρατιωτικοί- που αναλαμβάνει να σώσει τους παγιδευμένους μέσα στο κτίριο, συμπεριλαμβανομένου του μικρότερου αδελφού της, κρεμασμένη σε ύψος 50 ορόφων στο εξωτερικό του κτηρίου.

Η σκηνοθεσία είναι του Μάρτιν Κάμπελ. Με τους Κλάιβ Όουεν, Ντέιζι Ρίντλεϊ, Ταζ Σκάιλαρ.

The Monkey

Όταν δύο δίδυμα αδέρφια βρίσκουν μια μυστηριώδη μαϊμού - παιχνίδι, σε μια παλιά οικογενειακή σοφίτα, μια σειρά εξωφρενικών θανάτων διαλύει την οικογένειά τους. Είκοσι πέντε χρόνια αργότερα, η μαϊμού ξεκινά ένα νέο φονικό σερί αναγκάζοντας τα αποξενωμένα αδέρφια να αντιμετωπίσουν το καταραμένο παιχνίδι.

Ο Θίο Τζέιμς -που υποδύεται και τους δύο ρόλους των αδελφών- πρωταγωνιστεί ως ο άνδρας, του οποίου η ζωή παίρνει μια απροσδόκητη τροπή, καθώς το καταραμένο παιχνίδι παίρνει τον έλεγχο. Βασισμένο στο διήγημα από το «Skeleton Crew – Η ομίχλη και άλλες ιστορίες» του Στίβεν Κινγκ, (εκδόσεις Κλειδάριθμος), σε σενάριο - σκηνοθεσία του Όσγκουντ Πέρκινς.

2073

Ένα δυστοπικο ντοκιμαντέρ «αληθινής επιστημονικής φαντασίας» που κινείται στο μέλλον, με το βλέμμα στους κινδύνους του παρόντος.

Το 2073 ο κόσμος κυβερνάται από δικτάτορες, νεοφιλελεύθερους, πάμπλουτους επιχειρηματίες και Αδελφούς της Τεχνολογίας. Η δημοκρατία και η ελευθερία έχουν καταλυθεί και drones ελέγχουν τους πάντες. Το «Φάντασμα» ζει εκτός δικτύου σε ένα δυστοπικό Νέο Σαν Φρανσίσκο. Δεν υπάρχει διαφωνία, δεν υπάρχει ελευθερία. Όλοι παρακολουθούνται, άνθρωποι εξαφανίζονται και το δίχτυ κλείνει για το Φάντασμα. Μέσα από ένα μείγμα αρχείου και δράματος που διαρρηγνύει τα κινηματογραφικά είδη, το Φάντασμα γίνεται μάρτυρας των τρομακτικών απειλών που αντιμετωπίζουμε: είναι αυτό που συμβαίνει τώρα.

Συνδυάζοντας πραγματικά γεγονότα του σήμερα με στοιχεία fiction, η ταινία μιλά για την εξουσία, τον Τραμπ, το Ισραήλ, την κλιματική αλλαγή, αλλά και την οικονομική και επιχειρηματική ελιτ των Μασκ, Ζούκερμπεργκ και Μπέζος.

Ο Ασίφ Καπάντια, που απέσπασε Όσκαρ για το ντοκιμαντέρ του «Amy: Το κορίτσι πίσω από το όνομα», επιστρέφει με ένα υβριδικό sci-fi που συνδυάζει στοιχεία ντοκιμαντέρ και δραματουργία. Η Σαμάνθα Μόρτον υποδύεται το Φάντασμα, μια επιζήσασα η οποία κρύβεται στα έγκατα ενός κατεστραμμένου πολυκαταστήματος από την στρατιωτική αστυνομία που περιπολεί τους δρόμους σε ένα εφιαλτικό κοντινό μέλλον όπου τα drones επιτήρησης κρύβουν τον ουρανό. Με τους Σαμάνθα Μόρτον, Ναόμι Άκι, Χέκτορ Χιούερ. Η ταινία προβλήθηκε εκτός διαγωνιστικού στο Φεστιβάλ Βενετίας 2024.

Θολός Βυθός

1949, ο Γιάννης, γιος αντάρτη, ξεριζώνεται από τη θαλπωρή του σπιτιού του στο χωριό, γιατί η γιαγιά του πείθεται να τον παραδώσει στις Παιδοπόλεις της Βασίλισσας Φρειδερίκης µε την ελπίδα ότι το εγγόνι της θα µάθει γράµµατα. Σε αυτά τα ιδρύµατα, όπου χειραγωγούνται οι ιδέες και οι επιθυµίες, το παιδί περνάει έξι από τα πιο τρυφερά χρόνια της ζωής του.

Για την ιστορία: Στη διάρκεια του Ελληνικού εµφυλίου πολέµου (1946-1949) οι δύο αντιµαχόµενοι στρατοί συγκέντρωσαν και µετακίνησαν παιδιά από τις εστίες τους.

Οι κυβερνητικές δυνάµεις τα µετέφεραν στις Παιδοπόλεις, οι οποίες είχαν ιδρυθεί από τον «Έρανο της Πρόνοιας Βορείων Επαρχιών της Ελλάδος υπό την υψηλή προστασία της Α.Μ. της Βασιλίσσης».

Ο ∆ηµοκρατικός Στρατός µετέφερε παιδιά έξω από τα σύνορα της χώρας, σε αντίστοιχα ιδρύµατα των ανατολικών χωρών.

Τα παιδιά που µετακινήθηκαν στην ουσία και «σώθηκαν» και «απήχθησαν».

Σώθηκαν γιατί προφυλάχθηκαν από τους βοµβαρδισµούς, σιτίστηκαν καλύτερα απ’ όσα έµειναν στα χωριά τους, και πολλά από αυτά µορφώθηκαν.

Απήχθησαν όµως µε την έννοια ότι και τα δύο στρατόπεδα ήθελαν να τα εκπαιδεύσουν σύµφωνα µε τα δικά τους πιστεύω, να τα εγκλωβίσουν στον δικό τους κόσµο.

Να προπαγανδίσουν την πολιτική τους. Η προστασία που τους παρείχαν ήταν τέτοια ώστε το «καλό» του προστατευόµενου να ταυτίζεται µε το «καλό» του προστάτη.

Είναι βέβαιο ότι αρκετοί γονείς έδωσαν οικειοθελώς τα παιδιά τους και είναι άλλο τόσο βέβαιο ότι πολλοί γονείς δεν ήθελαν να τα αποχωριστούν και εξαναγκάστηκαν να τα δώσουν. *Από κείµενα της Τασούλας Βερβενιώτη στα βιβλία: Αναπαραστάσεις της Ιστορίας µέσα από τα αρχεία του Ερυθρού Σταυρού, Η ∆εκαετία του 1940 (εκδόσεις Μέλισσα), Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Ανασυγκρότηση - Εµφύλιος - Παλινόρθωση 1945-1952 (εκδόσεις Βιβλιόραµα).

«Θολός Βυθός»
«Θολός Βυθός»

Βασισμένη στα βιβλία «Διπλωμένα Φτερά» & «Θολός Βυθός» του Γιάννη Ατζακά (εκδόσεις Άγρα), η ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη έκανε πρεμιέρα της στο 65ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ενώ προβλήθηκε στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και στο φεστιβάλ WIFT.GR. Συνεχίζει το ταξίδι της διεθνώς με πρώτη στάση στο Φεστιβάλ της Σόφιας τον Μάρτιο.

Το σενάριο συνυπογράφει η σκηνοθέτις και ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης, ενώ στο πολυπρόσωπο καστ συμμετέχουν μεταξύ άλλων οι Κάτια Γκουλιώνη, Εύη Σαουλίδου, Αινείας Τσαμάτης, Μανώλης Μαυροµατάκης, Σίµος Κακάλας, Ακύλλας Καραζήσης, Αγλαΐα Παππά, Θέµης Πάνου, Γιάννης Κοκκιασµένος, Μαρία Καλλιµάνη, Ανδρέας Μαριανός και Στέλιος Μάινας.

Στις παρακάτω προβολές θα ακολουθήσει συζήτηση:

Κινηματογράφος ΝΕWMAN

Την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου, μετά την προβολή των 5 μ.μ. θα ακολουθήσει συζήτηση με τους μικρούς πρωταγωνιστές της ταινίας και την ηθοποιό Αγνή Στρουμπούλη που παίζει την γιαγιά του μικρού ήρωα.

Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Την Κυριακή 23 Φεβρουαρίου μετά την προβολή των 7.30 μ.μ. θα ακολουθήσει Q&A με την ιστορικό Τασούλα Βερβενιώτη και την σκηνοθέτιδα.

Τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου, μετά την προβολή των 7.30 μ.μ. θα παρευρεθούν οι ηθοποιοί Στέλιος Μάινας, Κάτια Γκουλιώνη, Αινείας Τσαμάτης και Μαρία Καλλιμάνη καθώς και η σκηνοθέτις. Θα ακολουθήσει Q&Α.

Η Νέα Χρονιά που δεν Ήρθε Ποτέ

Στις 20 Δεκεμβρίου 1989, η Ρουμανία βρίσκεται στα πρόθυρα της επανάστασης. Έξι φαινομενικά ασύνδετες ζωές διασταυρώνονται με απροσδόκητους τρόπους. Καθώς οι εντάσεις φτάνουν σε οριακό σημείο, μια εκρηκτική στιγμή τους ενώνει, με αποκορύφωμα τη δραματική πτώση του Τσαουσέσκου και του κομμουνιστικού καθεστώτος (υπό τους ήχους του «Boléro» του Μορίς Ραβέλ καθ′ όλη τη διάρκεια της συγκλονιστικής κορύφωσης των γεγονότων).

Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Μπογκντάν Μουρεσάνου με τους Αντριάν Βαντσίκα, Νικολέτα Χάνκου, Ιουλιάν Ποστελνίκου, Μιχάι Καλίν, Εμιλία Ντομπρίν, Αντρέι Μιερκούρε. Βραβείο Καλύτερης ταινίας στο τμήμα Orizzonti και Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Κυνήγι

Ο Γιάννης, μοναχικός σιδεράς, βρίσκει ευχαρίστηση στο κυνήγι και τη κατασκευή χειροποίητων κοσμημάτων. Ο διπλανός του γείτονας, ο Ηλίας, κακομεταχειρίζεται το μεγαλόσωμο σκύλο του. Ενόσω ο Ηλίας δουλεύει σεκιούριτι τα βράδια, ο σκύλος μένει κλεισμένος στο μπαλκόνι και γαβγίζει και κλαίει ασταμάτητα. Ο Γιάννης δε μπορεί να κοιμηθεί. Όταν χάνει την από χρόνια αποξενωμένη μητέρα του, γεμίζει ενοχές και θυμό. Η σύγκρουση του με τον Ηλία μοιάζει αναπόφευκτη. Η νέα -δεύτερη μεγάλου μήκους- ταινία του Χρήστου Πυθαρά. Παίζουν Βασίλης Αναστασίου, Βασιλική Δέλιου, Γιάννης Μπελής, Κωστής Τσακομίδη, Μελέτης Γεωργιάδης, Σωτήρης Τσακομίδης, Χρύσα Αγγελοπούλου.

Κατάλληλη για ανηλίκους άνω των 15 ετών.

Η Επίθεση των Τιτάνων: Η Τελευταία Επίθεση

Η ανθρωπότητα ζούσε ήσυχα πίσω από τα πελώρια τείχη που χτίστηκαν για να προστατεύεται από την απειλή των τερατωδών πλασμάτων, τους Τιτάνες. Ο αιώνας ειρήνης τους χτυπήθηκε από μία επίθεση στην πόλη τους που άφησε ένα νεαρό παιδί, τον Έρεν, χωρίς μητέρα και ορκιζόμενο να εκδικηθεί τους Τιτάνες.

Χρόνια αφότου μπήκε στο Σώμα Ερεύνης, ο Έρεν βρέθηκε αντιμέτωπος με έναν θανατηφόρο εχθρό, και στο τέλος αποκτά την ειδική ικανότητα που αποκαλύπτει ΄μια νέα αλήθεια για τον κόσμο που ξέρει. Τα δύο τελευταία επεισόδια της δημοφιλούς σειράς anime για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη.

Δημοφιλή