Το πολυσυζητημένο «Past Lives», η νέα ταινία του σπουδαίου τούρκου auteur Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν «Ξερά Χόρτα», «Dogman» από τον Λικ Μπεσόν, «Shayda» της Νόρα Νιασάρι - ταινία την οποία η σκηνοθέτις αφιερώνει στη μητέρα της και στις θαρραλέες γυναίκες και κορίτσια του Ιράν-, Βιμ Βέντερς αλλά και Πατρίσιο Γκουσμάν, η συνέχεια του Εξορκιστή, ένα παιδικό animation και «Πολίτης Κέιν» σε επανέκδοση.
Αυτές είναι οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες από την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου.
Περασμένες Ζωές
Η Νόρα και ο Χε-Σαν, δύο βαθιά συνδεδεμένοι παιδικοί φίλοι, χωρίζονται όταν η οικογένεια της Νόρα μεταναστεύει από τη Νότια Κορέα. Δύο δεκαετίες μετά, επανασυνδέονται στη Νέα Υόρκη και περνάνε μία μοιραία εβδομάδα καθώς βρίσκονται αντιμέτωποι με το πεπρωμένο, την αγάπη και τις επιλογές που καθορίζουν μία ζωή.
To ντεμπούτο της κορεάτικης καταγωγής Σελίν Σονγκ έκλεψε τις εντυπώσεις στο Φεστιβάλ του Σάντανς και συγκίνησε κοινό και κριτικούς με μία γλυκόπικρη ιστορία για την αγάπη, τη μοίρα και όλα όσα καθορίζουν την προσωπικότητα και την πορεία ενός ανθρώπου.
Πρωταγωνιστούν Γκρέτα Λι, Τέο Γιου, Τζον Μαγκάρο.
Ξερά Χόρτα
Ο Σαμέτ, ένας δάσκαλος καλλιτεχνικών, διανύει τον τέταρτο χρόνο της υποχρεωτικής θητείας του σε έναν απομακρυσμένο, παραδοσιακό οικισμό της Ανατολίας, που τον χειμώνα θάβεται στο χιόνι. Όσο ονειρεύεται μια μετάθεση στην Κωνσταντινούπολη, αναπτύσσει μια αμφιλεγόμενη εμμονή με μία απ′ τις μαθήτριές του. Όταν στην τσάντα του 14χρονου κοριτσιού βρεθεί ένα ερωτικό σημείωμα, ο Σαμέτ καταλήγει άδικα κατηγορούμενος και αγωνίζεται να αποδείξει την αθωότητά του.
Η νέα ταινία του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν έκανε πρεμιέρα στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών, όπου και κέρδισε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας, για την Μερβέ Ντιζντάρ.
«Αυτό που με παρακίνησε να διηγηθώ την ιστορία αυτού του καθηγητή, ήταν ότι θα μου έδινε την ευκαιρία να θίξω θεμελιώδη ζητήματα αυτής της χώρας και δίπολα όπως το καλό και το κακό, η ιδιοτέλεια και η ανιδιοτέλεια, το προσωπικό και το συλλογικό, η αποξένωση και η περιθωροποίηση. Με ενδιέφερε το πώς, ενώ η πιθανότητα να αγαπήσουμε είναι πάντα εκεί, χτίζουμε τείχη λόγω προκαταλήψεων, παλιών πολιτικών τραυμάτων, και της τάσης μας να τιμωρούμε τους κοντινούς μας για δικά μας λάθη του παρελθόντος. Αλλά και το πώς ο ιδεαλισμός των νεοδιόριστων καθηγητών σε απομακρυσμένες περιοχές μπορεί να μετατραπεί σε απογοήτευση και αίσθηση ματαιότητας…».
Shayda
Μια νεαρή Ιρανή μητέρα και η εξάχρονη κόρη της βρίσκουν καταφύγιο στην Αυστραλία στη διάρκεια των δύο εβδομάδων της Ιρανικής Πρωτοχρονιάς.
Μητέρα και κόρη βρίσκουν παρηγοριά στις τελετουργίες του Νορούζ, αλλά η επανεμφάνιση του εν διαστάσει συζύγου της Σάιντα, θέτει σε κίνδυνο την ελευθερία της.
«Παρ’ ότι ήμουν πάρα πολύ μακριά από την οικογένειά μου στο Ιράν, η μητέρα μου μού έμαθε να μιλάω Φαρσί, να γιορτάζω το Νορούζ, να χορεύω περσικούς χορούς, να διαβάζω ποίηση και κυρίως μου δίδαξε την αντοχή και τη δύναμη των Ιρανών γυναικών.
Γυναίκες όπως η μητέρα μου εξοστρακίστηκαν από τη χώρα γιατί διεκδικούσαν τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα. Το δικαίωμα στο διαζύγιο, στην επιμέλεια των παιδιών, την επιλογή ντυσίματος, του χορού στο δρόμο, τη δυνατότητα να αφήσεις τα μαλλιά σου ελεύθερα, να ανεμίσουν.
Αυτά ήθελε η μητέρα μου, αυτές τις βασικές ελευθερίες, για τον εαυτό της και την κόρη της. Τελικά, τις βρήκαμε στην Αυστραλία, αλλά η νοσταλγία για τη γενέτειρά μας δεν σταμάτησε ποτέ.
Ποτέ δεν φανταζόμουν πως θα ερχόταν η μέρα που οι γυναίκες του Ιράν θα ηγούνταν μιας επανάστασης, όπως συμβαίνει σήμερα. Οι μητέρες και οι κόρες που πολεμάνε για τις ελευθερίες τους μου προκαλούν δέος. Αυτή η ταινία είναι αφιερωμένη στη μητέρα μου και τις θαρραλέες γυναίκες και κορίτσια του Ιράν».
Σε συμπαραγωγή της εταιρίας της Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία εκτελεί χρέη εκτελεστικής παραγωγού, και με πρωταγωνίστρια την Ζαρ Αμίρ Εμπραχίμι (βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου στις Κάννες για την ταινία «Holy Spider»), το σκηνοθετικό και σεναριακό ντεμπούτο της Νόρα Νιασάρι απέσπασε το βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Sundance 2023.
Πρωταγωνιστούν Ζαρ Αμίρ Εμπραχίμι, Οσάμα Σάμι, Λία Πάρσελ, Μοτζίαν Άρια, Τζίλιαν Νγκάιγιεν, Σελίνα Ζαχέντια, Ρίνα Μουσάβι.
Επίσημη πρόταση της Αυστραλίας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας 2024.
Η Φανταστική Χώρα μου
Ένα ντοκιμαντέρ για τις κινητοποιήσεις και διαμαρτυρίες που ξέσπασαν στους δρόμους του Σαντιάγο στη Χιλή το 2019, καθώς ο κόσμος απαιτούσε περισσότερη δημοκρατία και κοινωνική ισότητα γύρω από την εκπαίδευση, την υγειονομική περίθαλψη και τις ευκαιρίες απασχόλησης.
Από τον εμβληματικό ντοκιμενταρίστα Πατρίσιο Γκουσμάν.
Anselm
Ο Βιμ Βέντερς δημιουργεί το πορτραίτο ενός από τους σημαντικότερους και πιο πρωτοποριακούς ζωγράφους και γλύπτες του καιρού μας, του Άνσελμ Κίφερ.
Γυρισμένη σε 3D, η ταινία βυθίζει το κοινό σε ένα μοναδικό κινηματογραφικό ταξίδι που διαπερνά το δημιουργικό έργο ενός ανθρώπου που εμπνέεται από τη λογοτεχνία, την ποίηση, την ιστορία, τη φιλοσοφία, την επιστήμη, τη μυθολογία και τη θρησκεία, ώστε να εξερευνήσει την ανθρώπινη ύπαρξη και την κυκλική φύση της ιστορίας. Για περισσότερο από δύο χρόνια, ο Βέντερς ακολούθησε την καλλιτεχνική πορεία του Άνσελμ Κίφερ, συνδέοντας στάδια της ζωής του με σημαντικά μέρη της καριέρας του, η οποία μετράει ήδη πάνω από πέντε δεκαετίες.
«Τι ελπίζω να κρατήσει το κοινό από την εμπειρία του “Anselm”;», αναρωτιέται ο Βέντερς. «Να αφήσουν πίσω τους τις κατηγοριοποιήσεις και τις απόψεις, να αφήσουν πίσω τους κάθε προκατάληψη του τι είναι η τέχνη ή τι μπορεί να πετύχει, και να απολαύσουν την συγκλονιστική εμβέλεια του σπουδαίου Γερμανού ρομαντικού, ποιητή, διανοούμενου και οραματιστή Άνσελμ Κίφερ».
Το έργο του «Des Malers Atelier» («Το ατελιέ του καλλιτέχνη»), που εκτίθεται στον τρίτο όροφο της μόνιμης Συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι, απεικονίζει το ατελιέ του καλλιτέχνη σαν ένα μυστηριώδες οικοδόμημα που αναδύεται μέσα από έναν εφιαλτικό αντικατοπτρισμό, εν μέσω ενός ρημαγμένου αγροτικού τοπίου, όπου γη και ουρανός γίνονται ένα.
Ο Εξορκιστής: Πιστός
Μετά τον τραγικό θάνατο της εγκύου συζύγου του στον φονικό Σεισμό στην Αϊτή πριν από 12 χρόνια, ο Βίκτορ Φίλντινγκ έχει μεγαλώσει μόνος του την κόρη τους Άντζελα. Αλλά όταν η Άντζελα και η φίλη της Κάθριν εξαφανίζονται στο δάσος και επιστρέφουν τρεις μέρες μετά χωρίς καμία ανάμνηση του τι συνέβη, ξεκινάει μία σειρά από αλυσιδωτά γεγονότα που θα αναγκάσουν τον Βίκτορ να αντιμετωπίσει το απόλυτο κακό και, μέσα στην απόγνωση και τον τρόμο του, να αναζητήσει το μοναδικό άτομο που έχει βιώσει κάτι αντίστοιχο: την Κρις ΜακΝιλ.
Για πρώτη φορά μετά την ταινία του 1973, η βραβευμένη με Όσκαρ Έλεν Μπέρστιν επιστρέφει στον θρυλικό ρόλο της Κρις ΜακΝιλ, μιας ηθοποιού που η ζωή της άλλαξε για πάντα μετά από αυτό που συνέβη στην κόρη της Ρίγκαν πριν από πέντε δεκαετίες.
Στην ταινία πρωταγωνιστούν επίσης η Αν Ντάουντ ως γειτόνισσα του Βίκτορ και της Άντζελα, η Τζένιφερ Νέτελς και ο δύο φορές βραβευμένος με Tony, Νόρμπερτ Λίο Μπατζ στους ρόλους των γονιών της Κάθριν, της φίλης της Άντζελα.
Όταν κυκλοφόρησε στις αίθουσες ο Εξορκιστής, βασισμένος στο μπεστ-σέλερ του Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι, άλλαξε μια για πάντα την ποπ κουλτούρα, έκανε ρεκόρ εισιτηρίων και απέσπασε 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ, ενώ ήταν η πρώτη ταινία τρόμου που μπήκε στη λίστα των υποψηφιοτήτων για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.
Την ταινία σκηνοθετεί ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν, που συνυπογράφει με τον Πίτερ Σάτλερ (Camp X-Ray) το σενάριο, βασισμένο στην ιστορία των Σκοτ Τιμς (Η νύχτα με τις μάσκες 2), Ντάνι ΜακΜπράιντ (τριλογία Η νύχτα με τις μάσκες) και Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν, και στους χαρακτήρες που δημιούργησε ο Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι.
Dogman
Έχοντας μόλις συλληφθεί, ο Ντάγκλας, ένας νεαρός drag artist που βίωσε την κακοποίηση από τον βίαιο πατέρα του, ο οποίος μεταξύ άλλων, τον έριχνε σε ένα κλουβί με σκυλιά, ανοίγει την καρδιά του για να πει την ιστορία της ζωής του.
Η νέα ταινία του Λικ Μπεσόν, με πρωταγωνιστή τον κατά γενική ομολογία εξαιρετικό Κέιλεμπ Λάντρι Τζόουνς, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, συμμετέχοντας στο διαγωνιστικό τμήμα.
Το Μεγάλο Ταξίδι του Μικρού Γκρίζλι
Οι μέρες περνούν μες στη χαλάρωση για τον αξιαγάπητο αρκούδο Μικ Μικ και τον πανέξυπνο λαγό Όσκαρ. Αλλά δεν είναι γραφτό να απολαύσουν την ηρεμία τους για πολύ καιρό, γιατί ξαφνικά η περιπέτεια τούς χτυπά την πόρτα: μια μέρα, το κλάμα ενός μωρού -ενός γλυκύτατου νεογέννητου αρκουδομωρού- ακούγεται κοντά στο σπίτι τους κι εκείνοι δεν πιστεύουν στα αυτιά τους - άλλη μια λανθασμένη μωρό-παράδοση από τον πελαργό έχει γίνει πια δικός τους μπελάς.
Σύντομα οι δύο τους, με τη βοήθεια παλιών και νέων φίλων, θα βάλουν μπρος για να παραδώσουν το μωρό στους γονείς του στην άλλη άκρη του κόσμου, χωρίς να γνωρίζουν ότι δεν θέλουν όλοι να φτάσουν στον προορισμό τους… Ένας παμπόνηρος γύπας, που έχει τα δικά του σχέδια για το δάσος, που κάνει τα πάντα για να τους σταματήσει και τους στήνει διάφορες παγίδες, αλλά θα βρει σκούρα με τη συγκεκριμένη τρελοπαρέα. Αρκεί, βέβαια, ο Όσκαρ να καταφέρει να κρατήσει τον Μικ Μικ μακριά από τον πειρασμό της… χειμερίας νάρκης.
To animation των Νατάλια Νίλοβα, Βασίλι Ροβένσκι προβάλλεται μεταγλωττισμένο στα ελληνικά. Με τις φωνές των ηθοποιών Κώστα Τερζάκη, Τάσο Νταπαντά, Κωνσταντίνου Τσουμπάρη, Βαγγέλη Χαλκιαδάκη, Κώστα Αποστολίδη, Χρήστου Λαγκούση, Μυρτώς Ναούμ.
Πολίτης Κέιν (1941)
Η ιστορία αρχίζει με τον θάνατο του μεγιστάνα και μεγαλοεκδότη Τσαρλς Φόστερ Κέιν, ο οποίος λίγο πριν το θάνατό του αναφωνεί τη λέξη «Ρόουζμπαντ». Ένας νεαρός δημοσιογράφος, προσπαθώντας να καταλάβει το νόημα της λέξης, θα ξεκινήσει μία έρευνα για να ανακαλύψει ποιος ήταν πραγματικά ο Τσαρλς Φόστερ Κέιν. Στην έρευνά του θα αναζητήσει και θα μιλήσει με ανθρώπους που σημάδεψαν τη ζωή του. Όμως το παζλ μένει μέχρι τέλους ανολοκλήρωτο.
Το 1941, ο 25χρονος Όρσον Γουέλς είναι ήδη διάσημος σεξπηρικός ηθοποιός, σκηνοθέτης και επικεφαλής θεατρικού θιάσου. Τρία χρόνια πριν, το 1938 είχε τρομοκρατήσει όλη την Αμερική με μια ραδιοφωνική μεταφορά του Πολέμου των κόσμων του Χ. Τζ Γουέλς, κάνοντας τον κόσμο να πιστέψει ότι επίκειται εισβολή εξωγήινων, γεγονός που έβγαλε πλήθος αμερικανών στους δρόμους, με αποτέλεσμα να προκληθεί αναταραχή και πανικός. Θεωρούμενος από όλους ως ιδιοφυία, το 1940 δούλεψε σε απόλυτη μυστικότητα το σενάριο της πρώτης του ταινίας και ξεκίνησε τα γυρίσματα του Πολίτη Κέην. Όταν προβλήθηκε στην Αμερική η ταινία είχε μέτρια εμπορική απήχηση και χλιαρή κριτική επιδοκιμασία, αλλά όταν παίχτηκε στην Ευρώπη, με το τέλος του πολέμου, το έργο χαρακτηρίζεται μεγαλοφυές και γρήγορα θα καταστεί μια από τις διασημότερες ταινίες όλων των εποχών και αναμφίβολα μια από τις 10 καλύτερες στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.