Neeva: Μηχανή αναζήτησης χωρίς διαφημίσεις, που δεν παρακολουθεί τον χρήστη, από πρώην στέλεχος της Google

Λανσάρισμα σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Γερμανία την Πέμπτη.
.
.
Neeva.com

Μια μηχανή αναζήτησης χωρίς διαφημίσεις και χωρίς παρακολούθηση του χρήστη (trackers) λανσάρεται σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Γερμανία την Πέμπτη. Το Neeva έχει 600.000 χρήστες στις ΗΠΑ, όπου λανσαρίστηκε το προηγούμενο έτος.

Ο δημιουργός, Σριντάρ Ραμασουάμι, εργαζόταν στη Google επί 16 χρόνια και ήταν επικεφαλής του τμήματος διαφημίσεων. Όπως είπε στο BBC News, ο τομέας της τεχνολογίας έχει εξελιχθεί σε «εκμεταλλευτή» των δεδομένων των ανθρώπων, κάτι στο οποίο ο ίδιος δεν ήθελε να συμμετέχει άλλο. Σημειώνεται πως τα trackers μοιράζονται πληροφορίες για την online δραστηριότητα των χρηστών, κυρίως για σκοπούς στοχευμένης διαφήμισης.

To Neeva έχει συγκεντρώσει 77,5 εκατομμύρια από επενδυτές. Παρέχει δωρεάν αναζήτηση (free-to-use) με άλλες λειτουργίες όπως πρόσβαση σε password manager και VPN (virtual private network) να καθίστανται διαθέσιμες σε συνδρομητική βάση. Από τους χρήστες ζητείται να στήσουν λογαριασμό για να φτιάξουν συνδρομές αργότερα. Ως προς το Ηνωμένο Βασίλειο, η τιμή αναμένεται να κινηθεί γύρω στις 5 λίρες τον μήνα.

«Νιώθαμε πως οι παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης έχουν να κάνουν πλέον με διαφημίσεις και διαφημιστές- και όχι πραγματικά για την εξυπηρέτηση των χρηστών» είπε. «Η Google έχει κυρίαρχη θέση στην αγορά- και το κίνητρο για να καινοτομούν στα αλήθεια, να δημιουργούν πραγματικά επαναστατικές εμπειρίες, δεν υπάρχει στα αλήθεια. Και μετά επίσης ως εταιρεία νιώθουν υποχρεωμένοι να παρουσιάζουν όλο και περισσότερα έσοδα και κέρδη στους μετόχους τους, οπότε πρέπει να συνεχίσουν να αυξάνουν τον αριθμό των διαφημίσεων».

Όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα του BBC, η λέξη «ημικρανία» πχ (migraine) παρουσιάζει πολύ παρόμοια αποτελέσματα τόσο στο Google όσο και στο Neeva. Ωστόσο όταν πρόκειται για κάποιο brand, πχ BMW, υπάρχουν διαφορές: Και οι δύο μηχανές αναζήτησης παρέχουν στην αρχή links στην ιστοσελίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας και στη σελίδα στη Wikipedia, ωστόσο αν και η Google παρουσιάζει μετά χάρτες, social media feeds και links σε εμπόρους μεταχειρισμένων, το Neeva συνεχίζει με διαφορετικές επίσημες σελίδες της BMW. Όπως υπογραμμίζεται στο δημοσίευμα, η Google έχει πιο μεγάλη ποικιλία, ωστόσο ξεκάθαρα προσπαθεί να ωθήσει τον χρήστη προς την κατεύθυνση της αγοράς αυτοκινήτου. Επίσης, το extension του Neeva για τον Chrome παρουσιάζει τα trackers που είναι εγκατεστημένα στις ιστοσελίδες που επισκέπτεται ο χρήστης. Στο πλαίσιο της δοκιμής από το BBC, στις περισσότερες περιπτώσεις υπήρχε τουλάχιστον ένα της Google, κάτι που «σημαίνει πως η Google λαμβάνει ανώνυμες πληροφορίες για τους χρήστες που επισκέπτονται αυτές τις σελίδες». Επίσης, υπογραμμίζεται πως όσο ήταν ενεργό το extension, δεν προβάλλονταν διαφημίσεις γύρω από το περιεχόμενο.

Ωστόσο η κυριαρχία της Google στον χώρο παραμένει ακλόνητη, παρά τις προσπάθειες ανταγωνιστών όπως πχ το Bing ή το Duckduckgo. Ερωτηθείσα εάν το Neeva θα μπορούσε να απειλήσει σοβαρά το Google, η Στεφ Λιου, αναλύτρια της Forrester, απάντησε «ρεαλιστικά όχι. Είναι σαν τον Δαβίδ απέναντι στον Γολιάθ. To Google έχει πάρα πολλούς χρήστες, πάρα πολλά έσοδα. Ο απώτερος στόχος είναι να προσφερθεί μια εναλλακτική για τους καταναλωτές που ανησυχούν για την ιδιωτικότητά τους, που δεν θέλουν τη Google να ρουφάει τα δεδομένα τους και να στοχεύει διαφημίσεις με βάση το ιστορικό αναζήτησής τους».

Δημοφιλή