
Μετά το ναυάγιο της mega συγχώνευσης των 60 δισ δολαρίων, των δύο Ιαπωνικών κολοσσών Nissan και Honda στα μέσα Φεβρουαρίου, αναζητείται νέος στρατηγικό επενδυτή σε μια προσπάθεια να διασωθεί η αυτοκινητοβιομηχανία.
Όπως αναφέρουν οι Financial Times, στο στόχαστρο των Ιαπώνων έχει μπει η Tesla του Έλον Μασκ, με την ομάδα διαπραγμάτευσης να περιλαμβάνει ακόμη και τον πρώην πρωθυπουργό της χώρας Yoshihide Suga, ο οποίος έθεσε για πρώτη φορά ου καριέρα από τη Γιοκοχάμα, όπου εδεύει η Nissan, παραιτήθηκε από την πρωθυπουργία το 2021, εξακολουθεί να είναι μια ενεργή προσωπικότητα στην ιαπωνική πολιτική σκηνή, συνεχίζοντας ως μέλος της Κάτω Βουλής της Ιαπωνίας.
Οι Ιάπωνες πιστεύουν ότι η Tesla προσπαθεί να αποκτήσει τα εργοστάσια της Nissan στις ΗΠΑ, οπότε προτιμούν να έχουν τον Μασκ σύμμαχο παρά αντίπαλο στην επίθεση που δέχεται η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας από ανταγωνιστικούς ομίλους που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να την αποκτήσουν.
Ανάμεσά τους η Ταιβανέζικη Foxconn που προσπάθησε να αγοράσει μέρος του ποσοστού της Nissan από τη Γαλλική Renault.
Στρατηγικός επενδυτής
Έτσι, η πρόταση που κατέθεσε η Nissan είναι η δημιουργία κοινοπραξίας επενδυτών, με αρχηγό την Tesla του 1,1 τρις δολαρίων και την Foxconn να έχει δυνατότητα επένδυσης μειοψηφίας για να αποτραπεί η πλήρης εξαγορά της. Επίσης δεν αποκλείεται στην κοινοπραξία να μπει και η Apple, σύμφωνα με πηγές των FT.

Η Tesla συναρμολογεί όλα τα οχήματά της που πωλούνται στην αμερικανική αγορά στις ΗΠΑ, στα δύο εργοστάσια της σε Τενεσί και Μισισιπή με συνολική ετήσια δυναμικότητα περίπου 1 εκατομμυρίου οχημάτων, αλλά προμηθεύεται εξαρτήματα από το Μεξικό και άλλα μέρη του κόσμου.
Το 2024, κατασκευασε μόνο 525.000 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ με την εταιρεία να έχει ανακοινώσει σχέδια για μείωση της παραγωγικής ικανότητας κατά 20% παγκοσμίως, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα ανακοίνωσε ότι θα μειώσει και τις βάρδιες των εργαζομένων.
Κινεζικός δάκτυλος
Από τότε που το ενδιαφέρον της Foxconn για τη Nissan ήρθε στο φως τους τελευταίους μήνες, οι αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ιαπωνίας ανησυχούν βαθιά για τις πολιτικές επιπτώσεις και την ευρωστία της διαδικασίας ελέγχου εθνικής ασφάλειας καθώς η Foxconn, θεωρείται πολύ κοντά στην Κίνα.
Το μπλοκάρισμα της εξαγοράς από τη Foxconn θα ήταν δύσκολο να δικαιολογηθεί, καθώς η Ιαπωνία καλωσορίζει σημαντικές επενδύσεις ημιαγωγών από την Ταϊβάν και προηγουμένως επέτρεψε στη Renault να αναλάβει μερίδιο στη Nissan και στη Foxconn για να αγοράσει τη Sharp, σύμφωνα με ιαπωνικούς κυβερνητικούς αξιωματούχους.
Μετά από μια αναδιάρθρωση των συνεργασιών της το 2023, η Renault θέλει να πουλήσει ένα μεγάλο μέρος του 36% που εξακολουθεί να κατέχει στον ιαπωνικό όμιλο με υψηλό premium.
Σε συνέντευξή του την Πέμπτη, ο CEO του ομίλου Renault, Λούκα ντε Μέο, είπε ότι οποιαδήποτε πρόταση χρειάζεται να αντικατοπτρίζει την αξία που δημιουργείται μέσω της 25χρονης συνεργασίας.
«Ελπίζω απλώς η ομάδα διαχείρισης της Nissan να βρει έναν τρόπο να το κάνει να λειτουργεί καλύτερα από ό,τι έχει λειτουργήσει μέχρι τώρα», είπε. «Τους δίνω όλη την υποστήριξη που θα χρειαστούν».