Στην διεξαγωγή «ειδικών επιθεωρήσεων» όλων των αεροσκαφών Boeing 737-800, όπως αυτό που συνετρίβη μετά την επικίνδυνη προσγείωση του στο διεθνές αεροδρόμιο της Νότιας Κορέας παρασύροντας στον θάνατο 179 ανθρώπους, ανακοίνωσε η Σεούλ.
Συνολικά «101 αεροσκάφη Boeing 737-800 χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή στη Νότια Κορέα» και «εξετάζουμε επιλογές για να διενεργήσουμε ειδικές επιθεωρήσεις» όσον αφορά την ασφάλειά τους, εξήγησε σε δημοσιογράφους ο Τζου Τζονγκ-γουάν, αξιωματούχος αρμόδιος για τον τομέα των αερομεταφορών στο υπουργείο Μεταφορών στη χώρα της Ασίας.
Λίγο νωρίτερα μάλιστα είχε γίνει γνωστό πως ακόμη ένα Boeing 737-800 και πάλι της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Jeju Air-που είχε στο στόλο της και το αεροσκάφος που συνετρίβη- το οποίο εκτελούσε πτήση εσωτερικού αντιμετώπισε αδιευκρίνιστο πρόβλημα στο σύστημα προσγείωσης.
Αναφέρεται μάλιστα πως το πρόβλημα ήταν παρόμοιο με εκείνο που ανέφερε το πλήρωμα του αεροσκάφους που συνετρίβη την Κυριακή.
Κατάφερε ωστόσο να επιστρέψει στο αεροδρόμιο από όπου είχε μόλις απογειωθεί και προσγειώθηκε με ασφάλεια όπως μεταδίδει το νοτιοκορεατικό εθνικό πρακτορείο ειδήσεων Yonhap.
Τα 39 από τα 41 αεροσκάφη του στόλου της Jeju Air είναι Boeing 737-800 και άρα βάσει της απόφασης των νοτιοκορεατικών αρχών θα υποβληθούν σε επιθεώρηση.
Το σενάριο για το σμήνος πουλιών
Το αεροσκάφος που εκτελούσε την πτήση 7C2216 έχοντας απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης με προορισμό το αεροδρόμιο Μουάν της Νοτίου Κορέας προσπάθησε να προσγειωθεί χωρίς να έχουν αναπτυχθεί τα απαραίτητα συστήματα. Ξέφυγε από τον διάδρομο προσγείωσης και προσέκρουσε με τρομακτική ταχύτητα πάνω σε έναν τοίχο. Αμέσως τυλίχθηκε στην φλόγες ενώ με εξαίρεση ένα μικρό μέρος της ”ουράς” του αεροσκάφους, το υπόλοιπο έχει μετατραπεί μια άμορφη μάζα. Σε βίντεο που κατέγραψε τα τελευταία λεπτά το αεροσκάφος φάινεται να κάνει προσγείωση με την ”κοιλιά”, δηλαδή το κάτω μέρος της ατράκτου, αφού δεν έχουν ”κατέβει” οι τροχοί ενώ καπνός βγαίνει από τους κινητήρες.
Οι αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο σύγκρουσης του αεροσκάφους με σμήνος πουλιών που εκτιμάται πως μπορεί να προκάλεσε δυσλειτουργία στο σύστημα προσγείωσης. Ωστόσο, πολλοί ειδικοί αμφισβητούν πως αυτή μπορεί να ήταν η μόνη και καθοριστική αιτία αποτυχίας ανάπτυξης των συστημάτων προσγείωσης, δηλαδή ο λόγος που τέθηκαν εκτός λειτουργίας και υποστηρίζουν πως πρέπει να επενέργησαν και άλλοι παράγοντας.
Σίγουρα περισσότερο φως στη διερεύνηση του δυστυχήματος θα ρίξουν τα δεδομένα από τα δύο ”μαύρα κουτιά” του αεροσκάφους.
Τα τελευταία 10 λεπτά
Οι αρχές πάντως επιμένουν στην εκδοχή της σύγκρουσης με πουλί ή πουλιά και δόθηκε στην δημοσιότητα και ένα χρονολόγιο με τα όσα συνέβησαν τα τελευταία 10 λεπτά.
8:54 π.μ. – Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας του αεροδρομίου Muan επιτρέπει στο αεροσκάφος να προσγειωθεί στον διάδρομο 01, ο οποίος είναι προσανατολισμένος στις 10 μοίρες ανατολικά του βορρά.
8:57 π.μ. – Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας δίνει το σήμα «προσοχή – πουλί».
8:59 π.μ. – Ο πιλότος της πτήσης 7C2216 αναφέρει χτύπημα πουλιού, κηρύσσει έκτακτη ανάγκη «Mayday Mayday Mayday Mayday» και «Bird strike, bird strike, go-around» (σύγκρουση με πουλί, σύγκρουση με πουλί, κάντε παράκαμψη)
9:00 π.μ. – Η πτήση 7C2216 ξεκινάει αναστροφή και ζητάει άδεια προσγείωσης στον διάδρομο 19, ο οποίος είναι με προσέγγιση από το αντίθετο άκρο του μοναδικού διαδρόμου του αεροδρομίου.
9:01 π.μ. – Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας επιτρέπει την προσγείωση στον διάδρομο προσγείωσης 19.
9:02 π.μ. – Η πτήση 7C2216 έρχεται σε επαφή με τον διάδρομο προσγείωσης σε περίπου 1.200 μέτρα (1.312 γιάρδες) του διαδρόμου των 2.800 μέτρων (3.062 γιάρδες).
9:02:34 π.μ. – Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας ειδοποιεί τη μονάδα διάσωσης της πυροσβεστικής του αεροδρομίου για «συντριβή».
9:02:55 π.μ. – Η πυροσβεστική μονάδα διάσωσης του αεροδρομίου ολοκληρώνει την ανάπτυξη του εξοπλισμού διάσωσης.
9:03 π.μ. – Η πτήση 7C2216 συντρίβεται σε ανάχωμα μετά από υπέρβαση του διαδρόμου προσγείωσης.
Κριτική και για την υποδομή του αεροδρομίου
Επίσης, διατυπώνεται κριτική και για την κατασκευή του αεροδρομίου και για το κατά πόσο μπορεί να έπαιξε ρόλο στο δυστύχημα.
Ο Κιμ Κουάνγκ ιλ, καθηγητής Αεροναυτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Silla και πρώην πιλότος, δήλωσε ότι στο βίντεο που κατέγραψε τα τελευταία λεπτά της πτήσης φαίνεται πως ο πιλότος έκανε μια επιδέξια αναγκαστική προσγείωση αλλά στη συνέχεια να προσκρούει σε τοίχο.
«Δεν θα έπρεπε να υπάρχει καθόλου στερεή δομή σε εκείνη την περιοχή», δήλωσε στο AFP. «Κανονικά, στο τέλος ενός διαδρόμου προσγείωσης, δεν υπάρχει τέτοιο στερεό εμπόδιο – είναι ενάντια στα διεθνή πρότυπα ασφάλειας της αεροπορίας», είπε. «Η εν λόγω δομή προκάλεσε τη συντριβή του αεροσκάφους και την ανάφλεξή του».
«Έξω από το αεροδρόμιο υπάρχουν συνήθως μόνο φράχτες, οι οποίοι είναι μαλακοί και δεν θα προκαλούσαν σημαντική ζημιά. Το αεροπλάνο θα μπορούσε να γλιστρήσει περισσότερο και να σταματήσει φυσικά. Η περιττή κατασκευή είναι εξαιρετικά λυπηρή».
Πηγές: AFP, Reuters