Ο δυνητικός εργοδότης αντί για ναι ή όχι μας απαντά με ghosting: Τι σημαίνει αυτό για εμάς

Και δύο SOS συμβουλές για να ξεχωρίσουμε σε μια περίοδο όπου ανοίγουν οι πιο «λαχταριστές» θέσεις εργασίας.
Για όποιο λόγο κι αν συμβαίνει, το ghosting από έναν εργοδότη μπορεί να μας κάνει κομμάτια. Πώς θα το διαχειριστούμε;
filadendron via Getty Images
Για όποιο λόγο κι αν συμβαίνει, το ghosting από έναν εργοδότη μπορεί να μας κάνει κομμάτια. Πώς θα το διαχειριστούμε;

Το να κόβουμε ξαφνικά κάθε γέφυρα επικοινωνίας με έναν άνθρωπο που μέχρι πρότινος τα πηγαίναμε μια χαρά (το γνωστό και καθόλου αγαπημένο μας ghosting) δεν είναι ευγενικό. Επίσης, όταν συμβαίνει σε εμάς τους ίδιους, σίγουρα δεν είναι μια ευχάριστη εμπειρία.

Ωστόσο, όταν προκύπτει σε μια διαδικασία αναζήτησης εργασίας, εξαιτίας και της αγωνίας που μας διέπει, είναι έως και επώδυνο. Κι όμως, εξακολουθεί να συμβαίνει: Πρόσφατη έρευνα από την πλατφόρμα προσλήψεων της Greenhouse διαπίστωσε ότι σχεδόν το 45% των υποψηφίων που είχαν αιτηθεί για μια οποιαδήποτε θέση εργασίας είχαν υποστεί ghosting από τους υπεύθυνους προσλήψεων (HR managers) με τους οποίους είχαν έρθει σε επαφή.

Αλλά το ghosting στην αγορά εργασίας συμβαίνει και προς την αντίθετη κατεύθυνση, αφού εξίσου πρόσφατη έρευνα του Edge Recruitment διαπίστωσε ότι το 15% των ερωτηθέντων είχαν κάνει ghosting σε κάποιον υποψήφιο εργοδότη, ενώ το 34%, το είχε διαπράξει περισσότερες από μία φορές.

Τι στο καλό συμβαίνει

Οι νέες τεχνολογίες πρόσληψης, όπως οι διαδικτυακές πλατφόρμες τύπου LinkedIn και η τεχνητή νοημοσύνη για την αξιολόγηση των υποψηφίων, στοχεύουν στη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας. Αλλά η καλή επικοινωνία, όσο κι αν εξελίσσονται τα πράγματα εξακολουθεί να είναι το παν και να θεωρείται μια αμφίδρομη διαδικασία.

Γιατί λοιπόν κάνουμε ghosting ο ένας τον άλλον, αφού οι μεν ψάχνουν υπαλλήλους και οι δε ψάχνουν δουλειά;

1. Σήμερα μας δίνεται η δυνατότητα να κάνουμε ghosting παντού και πάντα

Ας το πάρουμε απόφαση. Τα προτιμώμενα στυλ επικοινωνίας στον χώρο εργασίας έχουν αλλάξει. Ιδιαίτερα μεταξύ των νέων της Gen Z, εκείνων δηλαδή που γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012.

Οι εργαζόμενοι της Gen Z ναι μεν εκτιμούν την άμεση και ουσιαστική ανατροφοδότηση (feedback) στην εργασία. Αλλά σε ένα μεγάλο ποσοστό, προτιμούν αυτή η αξιολόγηση-συμβουλευτική να γίνεται μέσα από την ανταλλαγή μηνυμάτων ή μέσω τηλεδιάσκεψης.

Ωστόσο, αυτά τα εργαλεία διαφέρουν κατά πολύ από την επικοινωνία μέσω τηλεφωνικών κλήσεων ή από μια συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο. Γιατί επάνω σε μια ζωντανή συζήτηση, το ενδεχόμενο να μην πάρουμε μια σαφή απάντηση στην ερώτηση «κάνω ή δεν κάνω για τη δουλειά;» είναι σχεδόν απίθανο.

Αντίθετα, μπορούμε να αργούμε να απαντήσουμε στα μηνύματα ενός δυνητικού εργοδότη ή υπαλλήλου, ελπίζοντας να καταλάβει ότι δεν ενδιαφερόμαστε για μια ενδεχόμενη συνεργασία.

Όμως κάποιος που ελπίζει, μπορεί να εκλάβει την αργοπορία μας ως συνέπεια ενός ατυχήματος ή ως αποτέλεσμα του μεγάλου φόρτου εργασίας μας. Και πέρα από το ότι έτσι δεν συνεχίζει την αναζήτησή του, το κακό για εμάς είναι, ότι πιθανότατα θα μας ξαναενοχλήσει κιόλας.

2. Νιώθουμε ότι έχουμε πληθώρα επιλογών κι ας μην ισχύει

Στο LinkedIn καθημερινά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με δεκάδες ή και εκατοντάδες ειδοποιήσεις για νέες θέσεις εργασίας. Έτσι, δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι έχουμε ένα σωρό επιλογές, όπως συμβαίνει και με το tinder και τους πιθανούς συντρόφους.

H αίσθηση ότι δεν επείγει να πάρουμε μια απόφαση εδώ και τώρα μας ωθεί στο να εξαφανιζόμαστε ή το να αποδεσμευόμαστε ξαφνικά και με αγένεια όταν οι αξίες και οι προσδοκίες μας δεν ευθυγραμμίζονται με έναν υποψήφιο εργοδότη ή έναν υποψήφιο υπάλληλο.

3. Επικοινωνούμε αποκλειστικά και μόνο με όσους θεωρούμε ότι «θα βγάλουμε άκρη»

Ορισμένοι υπεύθυνοι προσλήψεων επικοινωνούν μόνο με μερικούς προτιμώμενους υποψηφίους, κάτι που μπορεί να είναι απογοητευτικό για όσους αναζητούμε εργασία, ακόμα κι αν συμβαίνει για πρακτικούς λόγους. Διότι νιώθουμε πως έχουμε καταβάλει σημαντική προσπάθεια για να υποβάλουμε αίτηση και θα επιθυμούσαμε μια απάντηση, έστω και αρνητική.

4. Τεχνικοί λόγοι, όσο κι αν μοιάζει με φτηνή δικαιολογία

Τεχνικά ζητήματα, όπως τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που προσγειώνονται στον φάκελο με τα ανεπιθύμητα μπορεί να οδηγήσουν σε ακούσιο ghosting. Mε άλλα λόγια, μπορεί να έχουμε στείλει mail σε έναν δυνητικό εργοδότη ή υπάλληλο ότι δεν ενδιαφερόμαστε για μια μελλοντική συνεργασία κι εκείνος, να μην το δει ποτέ.

Για όποιο λόγο κι αν συμβαίνει, το ghosting από έναν εργοδότη μπορεί να μας κάνει κομμάτια. Πώς θα το διαχειριστούμε;

1. Δεν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να διατηρεί τρομερά υψηλές προσδοκίες

Ως υποψήφιοι εργαζόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουμε τι να περιμένουμε και πότε. Κι ας μην εξαλείφoυν εντελώς τον αρνητικό αντίκτυπο του ghosting, οι συγκρατημένες προσδοκίες θα μας γλιτώσουν από ένα ανεπανόρθωτο τραύμα.

2. Εκφράζουμε τις προτιμήσεις μας ως προς τον τρόπο επικοινωνίας

Μερικοί επιδιώκουμε τις συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο, ενώ άλλοι προτιμούμε τη γραπτή επικοινωνία.

Ως υποψήφιοι για μια θέση εργασίας, θα πρέπει να εκφράσουν άμεσα τις δικές μας επικοινωνιακές προτιμήσεις στους υπαλλήλους προσλήψεων. Να τους ξεκαθαρίσουμε από την πρώτη στιγμή πώς θα θέλαμε να μάθουμε αν πήραμε τη δουλειά ή όχι.

Οι υπεύθυνοι προσλήψεων από την πλευρά τους, θα πρέπει να προσαρμοστούν στα διαφορετικά στυλ επικοινωνίας που χρησιμοποιούν τα άτομα στο εργατικό τους δυναμικό, αλλά και όσοι φιλοδοξούν να ενσωματωθούν στην ομάδα.

(Με πληροφορίες από Conversation).