Έχει κάθε λόγο να είναι υπερήφανος και αισιόδοξος για την πορεία του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, του μη-κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού οργανισμού που προωθεί την επιχειρηματικότητα στα σχολεία. Στα τρία χρόνια που έχει αναλάβει Γενικός Διευθυντής του ΣΕΝ/JA Greece, o κ. Αργύρης Τζικόπουλος κατάφερε να αναβαθμίσει σημαντικά τον οργανισμό σε εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο και να εκλεγεί Αντιπρόεδρος των CEO’s του Junior Achievement Ευρώπης.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην HuffPost Greece μίλησε για τους νέους στόχους του και την αναγκαιότητα να επεκταθεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της μαθητικής «Εικονικής Επιχείρησης» σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας.
- Θα ήθελα να σας συγχαρώ θερμά για την εκλογή σας στη θέση του Αντιπροέδρου του Junior Achievement Europe. Σας εξέλεξαν οι συνάδελφοί σας από 40 Ευρωπαϊκές χώρες και εάν δεν κάνω λάθος, είστε από τους νεότερους σε ηλικία Γενικούς Διευθυντές που κατακτά αυτό το αξίωμα στην Ευρώπη, ενώ είναι η πρώτη φορά που σημειώνεται τέτοια επιτυχία στην ιστορία του ΣΕΝ/JA Greece.
Ναι είναι αλήθεια και θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και κυρίως τον πρώην πρόεδρο του ΣΕΝ/JA Greece κ. Χρήστο Τσάγκο, που πριν από τρία χρόνια με εμπιστεύτηκαν και στα 34 μου, μου ζήτησαν να αναλάβω τη Γενική Διεύθυνση του ΣΕΝ/JA Greece. Aπο την πρώτη στιγμή θέλησα να εφαρμόσω ένα νεανικό και μοντέρνο μοντέλο διοίκησης δίνοντας πρωτοβουλίες και ευελιξία στην ομάδα μου και το αποτέλεσμα ήταν θεαματικό. Υπο την καθοδήγηση και ενθάρρυνσή μου, η ομάδα του ΣΕΝ/JA Greece «άνθισε» και όλοι μαζί καταφέραμε να ανεβάσουμε ψηλά τον οργανισμό και να είναι σήμερα από τους πιο αναγνωρίσιμους στην Ελλάδα. Η αναβάθμιση αυτή αναγνωρίσθηκε από τους Ευρωπαίους συναδέλφους μου και με εξέλεξαν στη θέση του Αντιπροέδρου των Γενικών Διευθυντών του JA έτσι ώστε να μεταφέρω τις καλές πρακτικές που εφαρμόσαμε στην Ελλάδα και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Η θέση αυτή αποτελεί μεγάλη τιμή για μένα προσωπικά αλλά και το ΣΕΝ/JA Greece, σε μια εποχή μάλιστα που η χώρα έχει τόσο μεγάλη ανάγκη για ενίσχυση του πνεύματος της επιχειρηματικότητας και για υποστήριξη της επιχειρηματικής εκπαίδευσης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Στο πλαίσιο του νέου μου ρόλου προτεραιότητα θα είναι η μεγαλύτερη δικτύωση και η ενίσχυση της συνεργασίας μας με τους Ευρωπαίους εταίρους μας, καθώς και η δημιουργία ευκαιριών για τους μαθητές στην Ελλάδα που συμμετέχουν στα προγράμματά μας, ώστε να έρθουν σε πιο στενή επαφή με το ευρωπαϊκό επιχειρηματικό γίγνεσθαι, να ανταλλάξουν εμπειρίες, γνώσεις και πρακτικές.
- Το ΣΕΝ/JA Greece μαθαίνει στους μαθητές και τις μαθήτριες Γυμνασίου-Λυκείου πως να δημιουργήσουν τη δική τους μαθητική επιχείρηση, ενώ εισάγει τα παιδιά στις βασικές αρχές τις επιχειρηματικότητας ακόμα από το Δημοτικό. Πότε ξεκίνησε να λειτουργεί στην Ελλάδα;
Το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων / Junior Achievement Greece (ΣΕΝ / JA Greece) λειτουργεί στην Ελλάδα τα τελευταία 12 χρόνια και αποτελεί κομμάτι μιας παγκόσμιας δράσης σε 122 χώρες, του Junior Achievement, που ξεκίνησε στην Αμερική πριν από σχεδόν έναν αιώνα. Σκοπός του είναι να προωθεί την ιδέα της επιχειρηματικότητας σε παιδιά και σε νέους, από το νηπιαγωγείο ως το πανεπιστήμιο. Τα εκπαιδευτικά προγράμματά του ΣΕΝ / JA Greece εστιάζουν, με απλουστευμένο τρόπο και μέσα από μια βιωματική μαθησιακή διαδικασία, στην εισαγωγή των παιδιών από τη σχολική κιόλας ηλικία στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας προετοιμάζοντας την είσοδό τους στον σύγχρονο κόσμο. Σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς και στελέχη εταιρειών, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τον κόσμο των επιχειρήσεων, διευρύνουν τους ορίζοντές τους και ενισχύουν τις δεξιότητές τους. Το δημοφιλέστερο πρόγραμμά μας η μαθητική «Εικονική Επιχείρηση» έχει αναγνωριστεί από το Γραφείο Επιχειρηματικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως η «Καλύτερη Εφαρμογή Πρακτικής στην εκπαίδευση που αφορά την επιχειρηματικότητα».
- Στο πρόγραμμα μαθητική «Εικονική Επιχείρηση» οι μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου δημιουργούν ομάδες και στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς δημιουργούν τη δική τους επιχείρηση με αληθινά προϊόντα και υπηρεσίες. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τι δεξιότητες αποκτούν τα παιδιά;
Ο βασικός στόχος της μαθητικής «Εικονικής Επιχείρησης» είναι να καλλιεργήσει στους μαθητές δεξιότητες, ικανότητες και στάσεις που σχετίζονται με την έννοια της πρωτοβουλίας, της ενεργητικής συμμετοχής, της προσωπικής εξέλιξης και της κοινωνικής δραστηριοποίησης. Τέτοιες ικανότητες περιλαμβάνουν τη δημιουργική σκέψη, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, επικοινωνιακές ικανότητες, την ικανότητα ομαδικής συνεργασίας, ηγετικές ικανότητες, ικανότητα διαπραγμάτευσης και λήψης αποφάσεων, ικανότητες στοχοθεσίας, διαχείρισης χρόνου, οργανωτικές ικανότητες, ανάληψη ευθυνών και ρίσκου, ανάγκη για δέσμευση στην ποιότητα και εκτίμηση της περιβαλλοντικής επίδρασης κ.λπ.
Παράλληλα, μέσα από τα προγράμματά μας ενισχύεται ιδιαίτερα η αυτοπεποίθηση των μαθητών, καθώς δημιουργούν κάτι δικό τους, από την αρχική σύλληψη της ιδέας, μέχρι την τελική της υλοποίηση. Πέρα από όλα αυτά, ωστόσο, πολύ βασική και πλέον απαραίτητη στις συνεχώς αυξανόμενες αλλαγές της νέας εποχής είναι η ικανότητα να μαθαίνει κάποιος συνεχώς και να μαθαίνει πώς να μαθαίνει (learnability / learning to learn). Είναι πλέον φανερό κι εδώ στην Ελλάδα ότι έχει περάσει η εποχή που κάποιος θα έμενε σε μια εργασία το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Η αλλαγή συμβαίνει διαρκώς και σε κάθε επίπεδο. Επομένως, απαιτείται μια συνεχής εγρήγορση και ανακάλυψη νέων πραγμάτων, ιδεών και ευκαιριών. Κι εδώ είναι που το ΣΕΝ / JA Greece έρχεται να δώσει την ευκαιρία μέσα από τα εκπαιδευτικά του προγράμματα.
- Τι θα λέγατε στους μαθητές για να τους κινητοποιήσετε να συμμετέχουν στην μαθητική «Εικονική Επιχείρηση» και τα άλλα προγράμματα του ΣΕΝ/JA Greece; Φέτος σημειώθηκε ρεκόρ με 130 σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Θα θέλατε ακόμα μεγαλύτερη συμμετοχή;
Φυσικά, στόχος μας είναι να αξιοποιήσουν αυτή τη σπουδαία ευκαιρία όλα τα παιδιά στην Ελλάδα. Προσωπικά, πιστεύω ότι καθένας μπορεί να γίνει επιχειρηματίας, εφόσον το επιθυμεί ασφαλώς. Η αλήθεια είναι ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν έχει συμβάλει σε αυτή την κατεύθυνση, γαλουχώντας για χρόνια μαθητές και φοιτητές στην ιδέα του εργαζόμενου στον δημόσιο ή/και ιδιωτικό τομέα. Ωστόσο υπάρχουν εκείνοι οι νέοι που έχουν τις δυνατότητες ή την επιθυμία να αναλάβουν επιχειρηματική δράση σε διάφορες μορφές και να (συν)δημιουργήσουν δράσεις προστιθέμενης αξίας. Ένα παράδειγμα τέτοιο, που τα τελευταία χρόνια, αναπτύσσεται και στην Ελλάδα, αφορά δράσεις Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας. Επομένως, θα έλεγα ότι τα προγράμματα του ΣΕΝ / JA Greece καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό αυτό το κενό του εκπαιδευτικού συστήματος.
Οι μαθητές που έχουν συμμετάσχει σε κάποιο πρόγραμμα του ΣΕΝ / JA Greece δεν παύουν να μας εκπλήσσουν κάθε χρονιά με τις ιδέες τους, οι οποίες μπορεί να είναι έξυπνες εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα, διαδικτυακές υπηρεσίες, ιδέες για αξιοποίηση τοπικών προϊόντων κ.λπ. Κλείνοντας, αυτό που θα έλεγα σε κάθε νέο είναι ότι η συμμετοχή σε κάποιο από τα προγράμματά μας θα του δώσει τη δυνατότητα να αφήσει την φαντασία του ελεύθερη και δημιουργική, να αναλάβει πρωτοβουλίες, να συνεργαστεί με άλλους, να κάνει λάθη, να επιμείνει, να σκεφτεί κι άλλες εναλλακτικές, να δημιουργήσει. Και να τολμήσει, ναι, να τολμήσει.