Ο κορονοϊός δοκιμάζει την εξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας από την Κίνα

Τι αντίκτυπο θα έχει η επιβράδυνση της κινεζικής ανάπτυξης σε ολόκληρο τον πλανήτη.
China Stringer Network / Reuters

Ο νέος κορονοϊός, εκτός από τις τεράστιες υγειονομικές επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει και μεγάλες οικονομικές συνέπειες για τον πλανήτη, που καλείται τώρα να μάθει πόσο πολύ εξαρτάται από την Κίνα.

Τα τεράστια εργοστάσια συναρμολόγησης της Ford και της Toyota στην Κίνα θα παραμείνουν εκτός λειτουργίας για μια επιπλέον εβδομάδα.

Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors και η Nissan σκοπεύουν να κλείσουν τα εργοστάσιά τους μέχρι και την εβδομάδα που ξεκινά στις 3 Φεβρουαρίου, για να συμμορφωθούν με τις υποχρεωτικά παρατεταμένες πρωτοχρονιάτικες διακοπές στην Κίνα.

Aly Song / Reuters

Η Apple αναγκάζεται να αλλλάξει τα δρομολόγια των αλυσίδων εφοδιασμού της. Η Google θα κλείσει προσωρινά όλα τα γραφεία της στην Κίνα, ανέφερε απόψε ο ιστότοπος The Verge που ασχολείται με θέματα τεχνολογίας. Η απόφαση αφορά όλα τα γραφεία της εταιρείας στην ηπειρωτική Κίνα, το Χονγκ Κονγκ αλλά και την Ταϊβάν.

Η εταιρεία καφέ Starbucks δήλωσε ότι έκλεισε περισσότερα από τα μισά από τα συνολικά 4.292 καταστήματά της στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της και περιμένει απώλειες τόσο σε τριμηνιαίο όσο και σε ετήσιο επίπεδο. Η McDonald’s ανακοίνωσε ότι έκλεισε «πολλές εκατοντάδες» εστιατόριά της στην επαρχία Χουμπέι.

Την Τετάρτη, η British Airways ανέστειλε όλες τις πτήσεις προς την ηπειρωτική Κίνα. Η γερμανική Lufthansa ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις πτήσεις της από και προς τα αεροδρόμια της Κίνας, ενώ η United Airlines και η Air Canada εντάχθηκαν στον αυξανόμενο αριθμό αερομεταφορέων που έχουν μειώσει τις πτήσεις τους προς τη χώρα. Οι αρχές της Ιαπωνίας προετοιμάζονται για πιθανές αναταράξεις. Τα ξενοδοχεία και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες σε ολόκληρη την Ασία παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις, καθώς η μεγαλύτερη πηγή τουριστικών χρημάτων στον κόσμο στενεύει τα σύνορά της.

Stringer . / Reuters

Ο μυστηριώδης, φονικός κορονοϊός, που έχει σκοτώσει περισσότερους από εκατό ανθρώπους και έχει μολύνει χιλιάδες άλλους, έχει ουσιαστικά κλείσει μία από τις σημαντικότερες μηχανές ανάπτυξης στον κόσμο.

Ενα φτωχό έθνος μέχρι πριν από τέσσερις δεκαετίες, η Κίνα έχει γίνει πλέον ένα ουσιαστικό κομμάτι της σύγχρονης παγκόσμιας βιομηχανικής ατμομηχανής. Μόνο η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το ένα έκτο της παγκόσμιας οικονομικής παραγωγής. Είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής και έμπορος στον κόσμο.

Jason Lee / Reuters

Tο ξέσπαμα της επιδημίας έρχεται σε μια πολύ κακή στιγμή για τη Γουχάν, την Κίνα και την παγκόσμια οικονομία.

Η οικονομίας της Κίνας - Νο. 2 παγκοσμίως - είχε αρχίσει να επιβραδύνει πριν ακόμη χτυπήσει ο κορονοϊός. Την ίδια ώρα η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει μια απροσδόκητα απότομη επιβράδυνση της οικονομίας της Ινδίας (Νο. 7 παγκοσμίως), κάτι που ανάγκασε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο την περασμένη εβδομάδα να υποβαθμίσει τις προοπτικές για παγκόσμια ανάπτυξη φέτος.

Ο κορονοϊός συγκρίνεται από πολλούς με την επιδημία του SARS, η οποία είχε παραλύσει τις οικονομίες της Κίνας και του Χονγκ Κονγκ για πολλές εβδομάδες το 2003. Αλλά αυτό που συμβαίνει στην Κίνα σήμερα είναι πολύ πιο βαρύ: Το 2003, η Κίνα αντιπροσώπευε το 4% της παγκόσμιας παραγωγής. Τώρα το μερίδιό της είναι 16%, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα.

«Η επιβράδυνση της ανάπτυξης στην Κίνα θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες και αλυσιδωτές συνέπειες σε ολόκληρη την Ασία και τον υπόλοιπο κόσμο, δεδομένου του μεγέθους της οικονομίας της Κίνας και του ρόλου της ως βασικής κινητήριας δύναμης της παγκόσμιας ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια», δήλωσε ο Εσουόρ Πρασάντ, οικονομολόγος του Πανεπιστημίου Κορνέλ, πρώην επικεφαλής του τμήματος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την Κίνα.

China Stringer Network / Reuters

Κανείς δεν ξέρει ακριβώς πώς θα εξελιχθεί η επιδημία του κορονοϊού και ποιο θα είναι το οικονομικό του αντίκτυπο.

Μέχρι στιγμής, στην Κίνα έχουν καταγραφεί 5.974 κρούσματα του νέου ιού και περισσότεροι από 100 θάνατοι - ο αριθμός των ασθενών είναι μεγαλύτερος σε σύγκριση με τον SARS (σ.σ. 5.327 κρούσματα κατά την εκδήλωσή του το 2002-2003) αλλά ο αντίστοιχος αριθμός των θυμάτων είναι μικρότερος.

Η εμπειρία του SARS πριν από 17 χρόνια προσφέρει κάποιους λόγους για οικονομική αισιοδοξία. Εκείνο το ξέσπασμα, με επίκεντρο τη νότια Κίνα, αρχικά προκάλεσε μεγάλο πλήγμα στην κινεζική οικονομία. Το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου του 2003, η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας υποχώρησε σε ετήσιο ρυθμό 9,1% από 11,1% το προηγούμενο τρίμηνο. Ομως, καθώς η κρίση υποχωρούσε, ο ρυθμός ανάπτυξης πήρε πάλι τα πάνω του, ανακάμπτωντας στο 10% το δεύτερο εξάμηνο του ίδιου έτους.

Πάντως, η κινεζική οικονομία δεν έχει την ίδια δυναμική που διέθετε στις αρχές και στα μέσα της δεκαετίας του 2000, όταν ο ρυθμός ανάπτυξης έφτανε σε διψήφια ποσοστά.

Το ΔΝΤ αναμένει ότι η ανάπτυξη της Κίνας θα μειωθεί από 6,1% το 2019 - η πιο χαμηλή από το 1990 - σε 6% φέτος και 5,8% στη συνέχεια.

Η κινεζική οικονομία, εξάλλου, έχει πληγεί από τον εμπορικό πόλεμο με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι δύο χώρες υπέγραψαν «εκεχειρία» νωρίτερα αυτό το μήνα, η οποία αναμενόταν να προσφέρει κάποια οικονομική ανάσα. Στη συνέχεια, όμως, προέκυψε ο κορονοϊός.

Περαιτέρω καθυστερήσεις στην επανέναρξη της παραγωγής, πέραν των προγραμματισμένων στο πλαίσιο των εορτασμών για το νέο κινεζικό σεληνιακό έτος, θα μπορούσαν να προκαλέσουν τρικυμία, η οποία μέσω των προμηθευτών εξαρτημάτων και των εξαγωγέων σιδηρούχων μεταλλευμάτων, χαλκού και άλλων βασικών προϊόντων στην Ασία θα έφτανε σε περιοχές όπως η Αυστραλία, η Βραζιλία και η Αφρική.

Ο αντίκτυπος σε άλλες αναπτυσσόμενες ασιατικές χώρες ενδέχεται να μειώσει την οικονομική τους ανάπτυξη το 2020 κατά 1,5 έως 2 ποσοστιαίες μονάδες, σύμφωνα με τις προβλέψεις των οικονομολόγων.

Ο υπουργός Οικονομίας της Ιαπωνίας, Γιασούτοζι Νισιμούρα, δήλωσε ότι οι εξαγωγές, η παραγωγή και τα εταιρικά κέρδη της χώρας θα μπορούσαν να δεχτούν χτύπημα από τον νέο ιό, τονίζοντας ότι παρακολουθεί στενά την κατάσταση.

Ενα πιο άμεσο χτύπημα προέρχεται, ήδη, από τη μείωση της τουριστικής κίνησης από την Κίνα. Ο Νισιμούρα δήλωσε ότι οι Κινέζοι ταξιδιώτες συνήθως αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο των τουριστών της Ιαπωνίας από το εξωτερικό.

Η οικονομία της Ιαπωνίας υπέφερε από το ξέσπασμα του SARS το 2003, αλλά η ζημία περιορίστηκε σε μερικούς μόνο μήνες απωλειών. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι η Ιαπωνία έχει πολύ περισσότερους Κινέζους τουρίστες αυτές τις μέρες.

(με πληροφορίες από New York Times, Associated Press)

Δημοφιλή