Ο πλανήτης όπως τον γνωρίζαμε «αλλάζει»: Επιστήμονες προτείνουν νέο ορισμό

Τι έχει προταθεί για τον ορισμό του πλανήτη.
Φωτογραφία αρχείου
fotograzia via Getty Images

Ο παρών ορισμός του «πλανήτη» καθιερώθηκε το 2006 από τη Διεθνή Αστρονομική Ένωση (IAU): Σύμφωνα με αυτόν, για να θεωρηθεί πλανήτης, ένα ουράνιο σώμα πρέπει να κινείται σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο.

Επιστήμονες, ωστόσο, προτείνουν κάτι καινούριο, καθώς ο «παλιός» ορισμός θεωρείται ηλιοκεντρικός και απαρχαιωμένος, δεδομένου ότι γνωρίζουμε πολύ καλά πως είναι πολύ κοινά τα ουράνια σώματα που κινούνται σε τροχιά γύρω από άλλα άστρα. Σε άρθρο στο Planetary Science Journal υποστηρίζεται πως χρειάζεται ένας νέος ορισμός του πλανήτη ο οποίος είναι «αδέσμευτος» από τα όρια του Ηλιακού Συστήματος. Ο Ζαν Λυκ Μαργκό, επικεφαλής συντάκτης και καθηγητής του UCLA, θα παρουσιάσει τον προτεινόμενο νέο ορισμό στο IAU General Assembly τον Αύγουστο του 2024.

Στο πλαίσιο του παρόντος ορισμού, πλανήτης είναι ένα ουράνιο σώμα που κινείται σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο και είναι αρκετά μεγάλος ώστε η βαρύτητα να του έχει δώσει σφαιρικό σχήμα- ενώ έχει «καθαρίσει» την τροχιά του γύρω από τον Ήλιο από άλλα αντικείμενα.

«Ο παρών ορισμός αναφέρει συγκεκριμένα την τροχιά γύρω από τον Ήλιο μας. Ξέρουμε τώρα για την ύπαρξη χιλιάδων πλανητών, μα ο ορισμός της IAU αντιστοιχεί μόνο σε αυτούς στο Ηλιακό Σύστημα» είπε ο Μαργκό. «Προτείνουμε έναν νέο ορισμό που μπορεί να ισχύει και για ουράνια σώματα σε τροχιά γύρω από οποιοδήποτε άστρο, απομεινάρι άστρου ή καφέ νάνο».

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αν και η προϋπόθεση της κίνησης γύρω από τον Ήλιο είναι πολύ συγκεκριμένη, άλλα κριτήρια στον ορισμό της IAU είναι πολύ ασαφή. Για παράδειγμα, λέγεται πως ένας πλανήτης έχει «καθαρίσει» την τροχιά του, χωρίς να αποσαφηνίζεται τι σημαίνει αυτό. Ο προτεινόμενος νέος ορισμός περιέχει ποσοτικοποιημένα κριτήρια που μπορούν να εφαρμοστούν σε πλανήτες εντός και εκτός του Ηλιακού Συστήματος.

Βάσει το νέου ορισμού, πλανήτης είναι ένας ένας ουράνιο σώμα που:

-Είναι σε τροχιά γύρω από ένα ή παραπάνω άστρα, καφέ νάνους ή απομεινάρια άστρων

-Έχει μάζα άνω των 1023 κιλών

-Έχει μικρότερη μάζα από 13 μάζες του Δία (2.5 X 1028 kg)