Εγκαινιάστηκε στις 23 Μαρτίου στο Grande Halle de la Villett στο Παρίσι και ως ήταν αναμενόμενο στέφθηκε με επιτυχία, αλλά όχι στον βαθμό που ενδεχομένως εκτιμούσαν οι διοργανωτές, καθώς τα διεθνή ΜΜΕ κάνουν πλέον λόγο για «Tut-mania».
Η έκθεση «Τουταγχαμών, ο Θησαυρός του Φαραώ» με περισσότερα από 150 αντικείμενα -κοσμήματα, χαρακτικά, γλυπτά, μία επίχρυση κλίνη, σαρκοφάγους, προσωπικά αντικείμενα που συνόδευσαν στη ζωή και τον θάνατο τον νεαρό Φαραώ- όλα από τον τάφο του, πενήντα εκ των οποίων ταξίδεψαν «για πρώτη και τελευταία φορά» εκτός Αιγύπτου, «σπάει» τα ρεκόρ, καθώς με 1,3 εκατ. επισκέπτες καταγράφεται ήδη ως η έκθεση με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην ιστορία της Γαλλίας.
Το ενδιαφέρον είναι ότι ο νεαρός Φαραώ καταρρίπτει ακόμη και το «προσωπικό του» ρεκόρ των 1,2 εκατ. επισκεπτών, που σημείωσε «η έκθεση του αιώνα», όπως είχε χαρακτηριστεί το 1967, πάλι στο Παρίσι και ειδικότερα, στο Petit Palais, η κατά πολύ μικρότερη έκθεση - αφιέρωμα στον Τουταγχαμών.
Η τεράστια ανταπόκριση -επόμενος σταθμός της έκθεσης είναι το Λονδίνο (Saatchi Gallery, 2 Νοεμβρίου - 3 Μαΐου 2020)- θυμίζει το «κύμα» που σάρωσε τη Δύση πριν από εκατό χρόνια, όταν τον Νοέμβριο του 1922 ο Βρετανός αρχαιολόγος Χάουαρντ Κάρτερ έφερε στο «φως» τον μοναδικό ασύλητο βασιλικό τάφο στην Κοιλάδα των Βασιλέων στην Αίγυπτο με τα 5.000 αντικείμενα, τον τάφο του Φαραώ που έφυγε πρόωρα από τη ζωή σε ηλικία μόλις 18 χρονών.
Ο διάσημος Φαραώ είχε γυναικείους γοφούς, πεταχτά δόντια και το πιθανότερο είναι ότι περιπατούσε στηριζόμενος σε βακτηρία, καθώς σύμφωνα με την «εικονική αυτοψία» στην οποία υποβλήθηκε η μούμια, στα δάκτυλα των ποδιών του φάνηκε απόκλιση -οπότε χρησιμοποιούσε βακτηρία επειδή κούτσαινε. Ένα ακόμη στοιχείο όσον αφορά τα προβλήματα κινητικότητας είναι ότι στον τάφο του βρέθηκαν 130 βακτηρίες.
Η ανακάλυψη προβλήθηκε με τέτοια ένταση από τα Μέσα ώστε ξαφνικά άρχισαν όλοι να ενδιαφέρονται για την αιγυπτιολογία, με τη «νέα τάση» να αφήνει τα ίχνη της από τη μόδα και την τέχνη μέχρι την αρχιτεκτονική και το κίνημα της art-deco, με πιο απτά παραδείγματα το κτίριο Chrysler στη Νέα Υόρκη -ειδικά στις πόρτες του ανελκυστήρα- και το εργοστάσιο τσιγάρων Carreras στο Λονδίνο -με τις μαύρες γάτες που «φυλάσσουν» την είσοδο.
Ακόμη και ο Αμερικανός πρόεδρος Χέρμπερτ Χούβερ ονόμασε τον σκύλο του King Tut (βασιλιά Τουταγχαμών).
Κάτι ανάλογο είχε συμβεί τον 19ο αιώνα μετά την εκστρατεία του Ναπολέοντα σε Αίγυπτο και Συρία, κατά τη διάρκεια της οποίας ανακαλύφθηκε η Στήλη της Ροζέτας -από τα πλέον εμβληματικά αρχαιολογικά ευρήματα- η οποία εντοπίστηκε τυχαία από έναν μηχανικό του στρατού.
Η Αρχαία Αίγυπτος -η μυθολογία, η αρχιτεκτονική και η αισθητική της, τα πρόσωπα και τα σύμβολα της- ίχνη από ένα απώτατο παρελθόν, χαμένο στη δίνη του χρόνου, συνεχίζει να ασκεί ακαταμάχητη έλξη.
Σύμφωνα δε, με Γάλλους ειδικούς, ένας από τους λόγους για τον οποίον η Αρχαία Αίγυπτος παραμένει «μαγνητική» είναι το αφήγημα του εν λόγω πολιτισμού για τη μετά θάνατον ζωή.
Τα 150 αντικείμενα της έκθεσης ταξιδεύουν στον κόσμο -αρχής γενομένης από το Λος Άντζελες- λίγο πριν λάβουν την οριστική θέση τους στο μεγαλειώδες Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο του Καΐρου δίπλα στις πυραμίδες της Γκίζας.
Η έκθεση στο Παρίσι ολοκληρώνεται στις 22 Σεπτεμβρίου.