Δεν ξέρω αν τελικά μπορούμε να πετύχουμε το «Όραμα μηδενικών απωλειών» από τροχαία ατυχήματα, έως το 2050.
Η αλήθεια είναι ότι τα αυτοκίνητα με τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης οδηγού παρέχουν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια, όμως ο παράγων άνθρωπος παραμένει ο κυρίαρχος. Κι αν δεν πετύχουμε τη βελτίωσή του, δηλαδή να κάνουμε καλύτερους και πιο ευσυνείδητους οδηγούς, αλλά και καλύτερους πεζούς, προσεκτικούς που να περνούν από διαβάσεις, τότε το όραμα θα μείνει όραμα.
Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2022, τα οποία μόλις δημοσιεύτηκαν, 20.640 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ καθ’ όλη διάρκεια του έτους. Πρόκειται για αύξηση κατά 4% σε σχέση με το 2021, καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας ανέκαμψαν μετά την πανδημία.
Ενώ η μακροπρόθεσμη τάση είναι πτωτική (-9% σε σύγκριση με το έτος προ της πανδημίας), ο αριθμός των θανάτων δεν μειώνεται αρκετά γρήγορα ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για μείωσή τους κατά το ήμισυ έως το 2030. Εξάλλου, η πρόοδος είναι πολύ άνιση από κράτος σε κράτος. Η Λιθουανία και η Πολωνία ανέφεραν τις μεγαλύτερες μειώσεις, άνω του 30%, μεταξύ 2019 και 2022, αν και το ποσοστό θανάτων στην Πολωνία εξακολουθεί να υπερβαίνει τον μέσο όρο της ΕΕ.
Η συνολική κατάταξη των χωρών όσον αφορά τα ποσοστά θανάτων δεν έχει αλλάξει σημαντικά, σε σχέση με πριν την πανδημία. Οι χώρες με τους ασφαλέστερους δρόμους είναι η Σουηδία (22 θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκους) και η Δανία (26 θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκους), ενώ η Ρουμανία (86 θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκους) και η Βουλγαρία (78 θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκους) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων το 2022. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά 1 εκατ. κατοίκους το 2022.
Σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο αριθμός των θανάτων στους δρόμους της ΕΕ μειώθηκε ελαφρά, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Σε ορισμένα κράτη μέλη, όπως το Βέλγιο, η Γαλλία, η Σλοβακία και η Φινλανδία, καταγράφηκαν σημαντικές μειώσεις, ενώ σε άλλες χώρες, όπως η Λετονία, η Λιθουανία, η Πορτογαλία και η Σουηδία, έχουν καταγραφεί σημαντικές αυξήσεις.
Τα παραπάνω στοιχεία ανακοινώθηκαν την ώρα που η Επιτροπή φιλοξενεί τα ετήσια βραβεία αριστείας στην οδική ασφάλεια, με τα οποία τιμά καινοτόμα έργα οδικής ασφάλειας σε όλη την Ευρώπη.
Σχεδόν 80 πρωτοβουλίες οδικής ασφάλειας προτάθηκαν για το βραβείο, ενώ στην τελική φάση του διαγωνισμού θα συμμετάσχουν 15 έργα από το Βέλγιο, την Τσεχία, την Ιρλανδία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Αυστρία, την Πολωνία, τη Σλοβενία και τη Σλοβακία.
Η Επιτροπή συνεργάζεται στενά με τα κράτη μέλη για τη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα , σύμφωνα με το «Όραμα μηδενικών απωλειών», το οποίο, μέσω μιας σφαιρικής προσέγγισης, αποσκοπεί σε μηδενικούς θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα έως το 2050.
Το όραμα αυτό περιλαμβάνει διάφορες παραμέτρους, όπως ασφαλή οχήματα, ασφαλείς υποδομές, ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και καλύτερη περίθαλψη μετά τη σύγκρουση.