Η Ουγγαρία μείωσε την τιμή της βενζίνης στην αντλία. Όχι όμως στα αυτοκίνητα με ξένη πινακίδα, εμποδίζοντάς τους να αγοράζουν φυσικό αέριο και ντίζελ στα 480 φιορίνια (1,20 ευρώ) ανά λίτρο, τιμή που υφίσταται απο τον Νοέμβριο.
Επίσης, φορολογεί τα «επιπλέον κέρδη» των βιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιρειών, όπως η Ryanair και η EasyJet να αυξάνουν τις τιμές των εισιτηρίων για να αντεπεξέλθουν.
Η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Βίκτορ Όρμπαν υποστηρίζει ότι προσπαθεί να μειώσει την οικονομική ύφεση και τον υψηλότερο πληθωρισμό των τελευταίων 25 ετών, με μέτρα τα οποία περιλαμβάνουν επίσης ανώτατα όρια τιμών σε ορισμένα είδη διατροφής.
Πολυεθνικές και εγχώριες εταιρείες υποστηρίζουν ότι το μέτρο βλάπτει τα έσοδα και την ανταγωνιστικότητά τους με την ΕΕ να εγείρει ερωτήματα για το εάν εναρμονίζεται με τους κανόνες της, να αντιτίθεται και να ζητάει προσωρινή κατάργηση του, σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλει κυρώσεις, καθώς το χαρατηρίζει «μεροληπτικό».
Το πλαφόν στη τιμή, μεταξύ των χαμηλότερων στην ΕΕ, οδήγησε αναπόφευκτα σε «τουρισμό καυσίμων» και αυξημένη ζήτηση, δημιουργώντας προβλήματα στον εφοδιασμό και ελλείψεις στα πρατήρια.
«Η κυβέρνηση έπρεπε να δράσει, αλλά αντί να επιλέξει μια πιο φιλική προς την αγορά λύση, επέλεξε κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δήλωσε ο οικονομολόγος και πρώην διοικητής της κεντρικής τράπεζας της Ουγγαρίας, Γκιόργκι Σουράνι.
Σε ραδιοφωνική συνέντευξη την περασμένη εβδομάδα, ο Όρμπαν κατηγόρησε τον πόλεμο στη γειτονική Ουκρανία και τις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας για τα οικονομικά δεινά της Ουγγαρίας με το νόμισμά της να έχει αποδυναμωθεί σε επίπεδα ρεκόρ και την εκτίναξη του πληθωρισμού στο 12,2% τον Μάιο.
Συγκριτικά, οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν κατά 8,1% στις 19 χώρες που χρησιμοποιούν το ευρώ. «Τώρα βρισκόμαστε σε κατάσταση πολέμου και αυτό πρέπει να επιλυθεί», είπε ο Όρμπαν. «Οι εταιρείες θα πρέπει να επωμιστούν περισσότερο βάρος από ό,τι συνήθως καθώς οι ουγγρικές οικογένειες δεν μπορούν να πληρώσουν το τίμημα για αυτό».