Επιμέλεια: Μπαρμπιλένα Τριανταφύλλου
Το τελευταίο πράγμα που ευχόμαστε, είναι να βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα θυμωμένο άτομο. Αλλά οι πιθανότητες να μην μας συμβεί ποτέ, είναι από ελάχιστές έως ανύπαρκετες.
Οπότε, τι κάνουμε; Και, ίσως το πιο σημαντικό, τι δεν πρέπει να κάνουμε;
Αυτή την ερώτηση θέλησαν να μας απαντήσουν ο Ραχ Παντζάμπι και ο Nόα Μίκελσον, συνοικοδεσπότες του Podcast «Am I Doing It Wrong;».
Πρώτον «Ηρέμησε» και δεύτερον «Χαλάρωσε»
«Ποτέ στην ιστορία η λέξη ”ηρέμησε” δεν έχει καταφέρει να ηρεμήσει κανέναν. Οπότε, υποθέτω ότι το ”ηρέμησε” δεν είναι κάτι που θα πιάσει τόπο στον έξαλλο συνομιλητή μας», ξεκινά αστειευόμενος ο Μίκελσον.
«Νομίζω ότι λέξεις όπως το ”ηρέμησε” ή ακόμα χειρότερα το ”χαλάρωσε”, μπορούν να τον εκνευρίσουν ακόμα περισσότερο», προσθέτει ο Παντζάμπι.
«Πράγματι το ”χαλάρωσε”, στην πράξη, δεν έχει χαλαρώσει ποτέ κανέναν», συμφωνεί και ο Μάρτιν, καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin.
«Σε περίπτωσεις όπου οι άνθρωποι είναι έξω φρενών, δεν σκέφτονται απαραίτητα τόσο λογικά. Ως εκ τούτου, είναι λίγο αμυντικοί. Άρα, δεν πρόκειται να σημειώσουμε καμία σημαντική πρόοδο με το να τους λέμε να κάνουν πράγματα όπως ”απλώς να αναπνεύσουν” και άλλα τέτοια», μας συμβουλεύει ο ειδικός. «Αντίθετα, η μοντελοποίηση αυτών των ενεργειών, το να ηρεμήσουμε δηλαδή εμείς οι ίδιοι πρώτα, θα είναι πιο αποτελεσματικό».
«Το αστείο είναι ότι συχνά, όταν λέμε σε κάποιον να ”ηρεμήσει”, εμείς οι ίδιοι το φωνάζουμε ή το λέμε με πολύ δυνατή, αυστηρή φωνή», παρατηρεί ο Μάρτιν.
«Αλλά αν όντως αρχίσουμε εμείς πρώτα να μιλάμε πιο απαλά και να επικοινωνούμε με λίγο πιο ήπιο τόνο, ο θυμωμένος άνθρωπος θα αρχίσει να έρχεται σιγά-σιγά πιο κοντά στον δικό μας τόνο. Αυτό οφείλεται στην εξελικτική ιστορία του ανθρώπινο γένους, που θέλει να συνταιριάζει με τη γλώσσα του εκάστοτε συνομιλητή του», εξηγεί ο καθηγητής.
Το να κατεβάσουμε τους τόνους, θα μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε την κρίση. Kαι μάλιστα, χωρίς κλισέ εκφράσεις που εκνευρίζουν τους γύρω μας ακόμη περισσότερο.
Και μετά;
Όταν θα υπάρχει γύρω μας λιγότερη ένταση, είναι πιο πιθανό να έχουμε την ευκαιρία να απαντήσουμε ειλικρινά γύρω από όλα αυτά που προκάλεσαν στον συνομιλητή μας τόσο αρνητικά συναισθήματα.
Τότε, ο συνομιλητής μας θα είναι πιο ανοιχτός και δεκτικός στο να ακούσει τους προβληματισμούς μας και τις συμβουλές μας, ώστε να διαχειριστεί πέρα από τον θυμό του και το ίδιο το ζήτημα που του τον προκάλεσε.