Γνωστά ήταν τα περισσότερα από τα μέτρα – δράσεις που έχει αναλάβει να υλοποιήσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, απαντώντας στα προβλήματα του λεκανοπεδίου της Αττικής.
Ο υπουργός, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στο 5ο Autoforum, αναφέρθηκε σε ένα σχέδιο 4+4 κινήσεων, εκ των οποίων οι μισές ήδη έχουν γίνει.
Συγκεκριμένα:
- «Καθαρός Δακτύλιος». Το μέτρο επανήλθε, με αλλαγές, όχι τόσο ριζοσπαστικές όσο είχαν αρχικά εξαγγελθεί. Ωστόσο, έφερε κάποια θετικά αποτελέσματα, με τη μείωση της κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας.
- Περισσότερα λεωφορεία. Η Αθήνα -όπως και η Θεσσαλονίκη- είναι από τις ελάχιστες πόλεις στον κόσμο, που ενίσχυσε τους στόλους των αστικών συγκοινωνιών εν μέσω πανδημίας. «Παραλάβαμε περίπου 850 λεωφορεία στο δρόμο και σήμερα έχουμε 1.350», επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
- Ενίσχυση και των μέσων σταθερής τροχιάς.
Ο Κώστας Καραμανλής επισήμανε ότι παραδόθηκαν τρεις νέοι σταθμοί μετρό στην επέκταση προς Πειραιά, στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό, επιχειρούν 39 συρμοί, από 32 το 2019, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση 70 οχημάτων της Γραμμής 1, ενώ επανήλθε η λειτουργία του τραμ στο Σύνταγμα, παραδόθηκαν 12 νέες στάσεις στο κέντρο του Πειραιά, κι έχουν δρομολογηθεί 25 επιπλέον, νέοι συρμοί στο δίκτυο.
- Σύγχρονο πλαίσιο για τη μικροκινητικότητα και την αστική κινητικότητα. Με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, άνοιξε ο δρόμος ώστε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να προχωρήσει χωρίς εμπόδια και γραφειοκρατία στη διαμόρφωση ενός πιο βιώσιμου και πιο πράσινου αστικού περιβάλλοντος.
Επίσης, όσον αφορά στις 4, νέες κινήσεις για το αύριο της Αττικής, έχουμε:
- Αναμένονται νέα, φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία. «Είμαστε σε τελικό στάδιο για την προμήθεια των πρώτων 650 νέων, σύγχρονων οχημάτων, έχοντας δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Θα ξεκινήσουν να ενισχύουν τον στόλο από τις αρχές του 2023». δήλωσε ο Κώστας Καραμανλής.
- Μεγάλα έργα μετρό γίνονται ξανά στην Αττική.
Υλοποιείται η Γραμμή 4 του Μετρό, ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Το πρώτο τμήμα, από το Άλσος Βεΐκου στο Γουδή, με 15 νέους σταθμούς, θα εξυπηρετεί μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές της Αθήνας. Διασφαλίζεται δε ότι το πράσινο ισοζύγιο στην πόλη όχι μόνο δε θα μειωθεί, αλλά θα αυξηθεί.
Προχωρά η μελετητική ωριμότητα και για τις μελλοντικές επεκτάσεις της Γραμμής 4, με προτεραιότητα προς Μαρούσι και Βόρεια Προάστια, περιοχές με μεγάλη ροή εργαζομένων και τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο.
Επίσης, σε λίγους μήνες παραδίδονται και οι τρεις τελευταίοι νέοι σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά: Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιά, ενώ προχωρά η επέκταση της Γραμμής 2 προς Δυτικά Προάστια – έως το τέλος του 2022 θα δημοπρατηθούν τρεις νέοι σταθμοί: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος.
Παράλληλα, σε τελική ευθεία βρίσκεται και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Αττικής, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα συμβασιοποιηθεί το επόμενο εξάμηνο και θα εξυπηρετεί τις περιοχές από τα Άνω Λιόσια ως τα Μέγαρα.
Αντίστοιχα, προχωρά ικανοποιητικά και η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την Επέκταση του Προαστιακού προς τα Ανατολικά, δηλαδή προς τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.
- Μεγάλα οδικά έργα
Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έχει ήδη δημοπρατηθεί και αναμένεται να αρχίσει η υλοποίησή της ως τις αρχές του 2023. Προχωρούν οι διαδικασίες για τις επεκτάσεις Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα και οι μελέτες για την υπογειοποίηση της σήραγγας της Ηλιουπόλεως, που θα δώσει ανάσα στα Νότια Προάστια.
Στα Δυτικά Προάστια, είναι σε προχωρημένο στάδιο διαδικασιών το έργο της ολοκλήρωσης της Περιφερειακής του Αιγάλεω και του Κόμβου Σκαραμαγκά, που θα αποφορτίσει σημαντικά την Λεωφόρο Αθηνών αλλά και την Λεωφόρου Σχιστού.
- Σύσταση Μητροπολιτικού Φορέα. Για να αντιμετωπιστεί η πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέλαβε πρωτοβουλία -υιοθετώντας την πρόταση του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Ελλάδας- για τη σύστασή του Μητροπολιτικού Φορέα, εμ τους συναρμόδιους φορείς να συζητούν και να λύνουν όλα τα ζητήματα που αφορούν το κυκλοφοριακό.
Οσον αφορά στα αίτια του κυκλοφοριακού, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε στη διάσπαση των αρμοδιοτήτων. Χαρακτηριστικά είπε ότι «το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, ανήκει στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής. Οι Κεντρικές Οδικές Αρτηρίες, όπως για παράδειγμα ο Κηφισός, ανήκει επίσης στην Περιφέρεια Αττικής. Τα τοπικά οδικά δίκτυα, ανήκουν στην αρμοδιότητα των Δήμων».
«Το πολεοδομικό και χωροταξικό ζήτημα της Αθήνας, ένα τεράστιο ζήτημα, ανήκει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η διαχείριση και ο προγραμματισμός των φαναριών, στην Περιφέρεια. Ο έλεγχος της παράνομης στάθμευσης, στους Δήμους και στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη».
«Οι κανόνες για την φορτοεκφόρτωση και την τροφοδοσία των καταστημάτων, λίγο γκρίζα ζώνη, ανήκουν στην Περιφέρεια και τους Δήμους. Ο έλεγχος για την παράνομη κυκλοφορία οχημάτων στους λεωφορειόδρομος, στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μεγάλων έργων, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.»
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι ο καθένας από αυτούς τους φορείς κάνει τη δουλειά του, αλλά αποσπασματικά και χωρίς πολλές φορές να διαθέτουν τα αναγκαία εργαλεία.
Και υπογράμμισε ότι το πρόβλημα είναι ότι μέσα στα χρόνια έχει δημιουργηθεί ένα δαιδαλώδες, βαρύ και πολύπλοκο σύστημα, που δεν μπορεί να ακολουθήσει τις κοινωνικές και δομικές αλλαγές που δημιουργούνται σε έναν νομό «σε μόνιμη κίνηση» όπως είναι η Αττική.
Αντίστοιχο σχέδιο αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού έχει εκπονηθεί και εφαρμόζεται και για τη Θεσσαλονίκη.