Το Φεστιβάλ ξεκινάει στην Πειραιώς 260, με τις ελληνικές παραστάσεις να δίνουν έντονα το στίγμα της σύγχρονης ελληνικής θεατρικής σκηνής. Νέες και ανερχόμενες ομάδες, σημαντικοί συγγραφείς, πρωτότυπες προσεγγίσεις, αριστουργηματικά έργα,πρωτότυπες σκηνοθεσίες, συνθέτουν ένα ενδιαφέρον μείγμα που δίνει το ρυθμό της θεατρικής Πειραιώς, παράλληλα με τις ξένες παραγωγές.
Αυτές οι ελληνικές θεατρικές παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών, για το μήνα Ιούνιο:
C for Circus
Μεταμορφώσεις του Οβίδιου
Πειραιώς 260 - Χώρος Ε
30 Μαΐου - 2 Ιουνίου
Μία νέα ομάδα που έχει αγαπηθεί πολύ από το ελληνικό κοινό, ανοίγει το πρόγραμμα της Πειραιώς 260. Οι C. for Circus, που μόλις συμπλήρωσαν 10 χρόνια κοινής πορείας, είναι από τις ομάδες που ξεχώρισαν για την πρωτότυπη και ουσιαστική προσέγγιση στα έργα που πολύ προσεκτικά επιλέγουν να ανεβάσουν. Η ομαδική δουλειά, η έντονη μουσικότητα (συνθέτουν, παίζουν και τραγουδούν), η φρέσκια ματιά, τους οδήγησαν σε απανωτές παρατάσεις και sold out στην παράσταση του περασμένου χειμώνα. Για το Φεστιβάλ Αθηνών, προσεγγίζουν τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου.
Ο Οβίδιος, στις Μεταμορφώσεις, περιγράφει τη δημιουργία του κόσμου από τις απαρχές του: τη φύση, το αναπόδραστο της ερωτικής έλξης, τον πόθο και τον πόνο, τον δόλο έως και τη στιγμή της αποκτήνωσης. Το κοινό σε όλα αυτά είναι η λύση που δίνει ο ίδιος ο ποιητής για να διατηρηθεί η ισορροπία: η μεταμόρφωση. Γεγονός αναπάντεχο, θαυμαστό, που συμβαίνει στο πιο κρίσιμο σημείο, τη στιγμή, δηλαδή, που τα πράγματα έχουν φτάσει στο μη περαιτέρω. Όταν τίποτα απολύτως δεν μπορεί πια να συνεχίσει όπως πριν. Τη στιγμή ακριβώς που η βαθύτερη, ακατανίκητη ανάγκη για συνέχεια επιβάλλει μια ψυχική αλλαγή.
Ιστορικά, ο άνθρωπος χρησιμοποιεί τη μεταμόρφωση για να εξηγήσει αυτό που δεν καταλαβαίνει, αυτό που δεν χωράει ο νους του, το μη αναστρέψιμο. Αυτό κάνει κι ο Οβίδιος, κατορθώνοντας, ταυτόχρονα, να μεταμορφώσει τις ενοχές και τη βία σε ομορφιά.
Θάνος Σαμαράς
Χρύσιππος του Δημήτρη Δημητριάδη
Πειραιώς 260 - Χώρος Δ
31 Μαΐου - 4 Ιουνίου
«Δεν ερωτευόμαστε τους άλλους. Αλλά αυτό, σε αυτούς, που μας λείπει και που ψάχνουμε για εμάς». Με αυτή τη φράση περιγράφει ο ταλαντούχος σκηνοθέτης Θάνος Σαμαράς τον Χρύσιππο, δίνοντας το βασικό στίγμα της παράστασης.
Ο Χρύσιππος του Δημήτρη Δημητριάδη πρωτοεκδόθηκε το 2008, θα παρουσιαστεί όμως για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών φέτος το καλοκαίρι. Έργο με ιδιαίτερο χιούμορ, θεωρείται από πολλούς υπόδειγμα της ελληνικής queer γραφής.
Πρωταγωνιστούν η Ράνια Οικονομίδου, ο Νίκος Καραθάνος, η Σοφία Κόκκαλη, η Αγγελική Στελλάτου, ο Θανάσης Δόβρης, ο Γιάννης Σιαμσιάρης, ο Νικόλας Μίχας και ο Μιχαήλ Ταμπακάκης. Στην Πειραιώς 260 στις 31 Μαΐου για 5 παραστάσεις.
Έλενα Καρακούλη
Himmelweg (Ο δρόμος για τον ουρανό) του Χουάν Μαγιόργκα
Πειραιώς 260 - Χώρος Ε
7 - 10 Ιουνίου, 21:00
Σ’ ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης Εβραίων κοντά στην Πράγα στήνεται ένα παιχνίδι εντυπώσεων. Η ναζιστική κυβέρνηση του Βερολίνου επιβάλλει σε επιλεγμένους κρατούμενους να δημιουργήσουν μια πλαστή εικόνα αξιοπρεπούς διαβίωσης, για χάρη της κοινής γνώμης.
Εκπρόσωποι του Ερυθρού Σταυρού, θορυβημένοι από τις φήμες για τις συνθήκες που επικρατούν στα στρατόπεδα, επισκέπτονται το Τερεζίν, ένα ιδιόμορφο γκέτο στο οποίο τα πάντα φαίνονται να λειτουργούν «κανονικά».
Επιστρέφοντας από το στρατόπεδο θα καταθέσουν την εικόνα που αποκόμισαν για τη σίτιση, την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και τη διαμονή των κρατουμένων.
Το έργο εχει αναφορά στο Ολοκαύτωμα, ωστόσο, δεν είναι μια απλή ιστορική αναπαράσταση των γεγονότων. Η μνήμη του Ολοκαυτώματος είναι πολύ έντονη, αλλά πιο έντονες ακόμα είναι οι νύξεις για το σήμερα.
H Έλενα Καρακούλη, έχοντας εργαστεί ως δραματολόγος στο Εθνικό Θέατρο (2008-2013) και έχοντας στο ενεργητικό της δύο σκηνοθεσίες που εκθειάστηκαν από την κριτική (H γυναίκα από τα παλιά-2015 και Φοβάσαι;-2016), σκηνοθετεί για το Φεστιβάλ Αθηνών το αριστούργημα του πολυβραβευμένου σύγχρονου ισπανού δραματουργού Χουάν Μαγιόργκα, που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα από την Β’ παγκόσμιο πόλεμο. Παίζουν ο Νίκος Ψαρράς, ο Δημήτρης Παπανικολάου κ.α.
7 Ιουνίου / Συζήτηση με τον συγγραφέα και τη μεταφράστρια μετά την παράσταση.
Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων - Χρήστος Θεοδωρίδης
Η τραγωδία του βασιλιά Ριχάρδου Γ΄ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Πειραιώς 260 - Χώρος Δ
13 - 16 Ιουνίου, 21:00
Τον Αύγουστο του 2012, κάτω από́ ένα ένα πάρκινγκ στο Λέστερ, μετά από τις επίμονες έρευνες των αρχαιολόγων βρέθηκε, στριμωγμένος σε λίγα εκατοστά́, ο σκελετός του Ριχάρδου Γ΄. Ο πλέον παρεξηγημένος βασιλιάς της Αγγλίας, θεωρήθηκε σύμφωνα με τα ιστορικά τεκμήρια ότι είχε ένα απόλυτο ταίριασμα μεταξύ της εσωτερικής του ασχήμιας και της αποκρουστικής εξωτερικής του όψης: παραμορφωμένος, καμπούρης, αποκρουστικός, ασουλούπωτος.
Μετά τον Άμλετ του Γουίλλιαμ Σαίξπηρ (2014-15) και τη Σφαγή των Παρισίων του Κρίστοφερ Μάρλοου που κέρδισε το κοινό του Φεστιβάλ το 2016 και το 2017, η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων και ο σκηνοθέτης Χρήστος Θεοδωρίδης, επιχειρούν να συμπληρώσουν αυτήν την ελισαβετιανή τριλογία.
Η ομάδα χρησιμοποιεί τη νέα ελληνική μετάφραση του της Ιζαμπέλας Κωνσταντινίδου και επικεντρώνεται στη δημιουργική συνομιλία λόγου, κίνησης και μουσικής.
Γιώργος Παπαγεωργίου
Γιαννούλα η κουλουρού
Πειραιώς 260 - Χώρος Η
16 - 21 Ιουνίου, 21:00
Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Γιώργος Παπαγεωργίου, που οι παραστάσεις του έχουν αγαπηθεί από το κοινό (Η ωραία του πέραν, Αρίστος, Ο επιθεωρητής), σκηνοθετεί για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών και φέρνει στη σκηνή της Πειραιώς 260 την πραγματική ιστορία της Γιαννούλας της κουλουρούς.
Η Γιαννούλα, που γεννήθηκε το 1868 στην Άνω Πόλη της Πάτρας, είχε μία ελαφριά νοητική υστέρηση και βαθιά επιθυμία να παντρευτεί. Αυτό την έκανε αντικείμενο περίγελου στην τοπική κοινωνία και οι φάρσες σε βάρος της απέκτησαν διαστάσεις μαζικής διαπόμπευσης.
Δέκα χιλιάδες άτομα υπολογίστηκε ότι βρίσκονταν στην οδό Αγίου Νικολάου και την παραλία, συνοδεύοντας τη Γιαννούλα στην τελευταία τέτοια φάρσα που στήθηκε σε βάρος της. Μετά από αυτήν, η Γιαννούλα κατέρρευσε. Πέθανε φτωχή και μόνη στην Κατοχή. Ωστόσο, η θλιβερή ιστορία της έγινε αστικός μύθος.
Ο Παπαγεωργίου ανέθεσε τη συγγραφή ενός πρωτότυπου θεατρικού έργου μ’ αυτό το θέμα στη Θεοδώρα Καπράλου και τη μουσική της παράστασης στην τραγουδοποιό Ματούλα Ζαμάνη. Η μουσική ερμηνεύεται ζωντανά από τέσσερις μουσικούς. Παίζουν οι Έλενα Τοπαλίδου, Μιχάλης Συριόπουλος, Κίμωνας Κουρής και Αθανασία Κουρκάκη.
Βάσω Καμαράτου - Κώστας Κουτσολέλος
Καλοκαιρινά μπάνια
Πειραιώς 260 - Χώρος Ε
20 - 23 Ιουνίου, 21:00
Καλοκαίρι. Κάνει φοβερή ζέστη. Όλοι σκέφτονται τις διακοπές τους, πού θα πάνε, με ποιον, θα περάσουν άραγε καλά; Δυο ηθοποιοί έχουν ξεμείνει στον Χώρο Ε της Πειραιώς 260 στο Φεστιβάλ Αθηνών ετοιμάζοντας μια παράσταση: τα «καλοκαιρινά μπάνια». Και μιλάνε. Μιλάνε συνέχεια για να καταφέρουν να βγάλουν κι αυτή την παράσταση… Μιλάνε για τα καλοκαίρια. Μιλάνε για το θέατρο, για την αγωνία να είσαι ηθοποιός, να έχεις δουλειά, να αρέσεις. Μιλάνε για τη ζωή τους, τα άγχη τους, τα όνειρά τους. Πάνω απ’όλα όμως μιλάνε για την χαρά. Για τη χαρά αυτής της ζωής που όλοι θέλουμε, αλλά κανείς δεν ξέρει που βρίσκεται. Πάντως όχι στο θέατρο.
Η Βάσω Καμαράτου και ο Κώστας Κουτσολέλος, δυο ηθοποιοί - δραματουργοί που έχουν ξεχωρίσει τα τελευταία χρόνια στην αθηναϊκή σκηνή για την ευρηματικότητα και την αυθεντικότητά τους, δεν διαλέγουν ένα σπουδαίο θεατρικό κείμενο, αλλά συνθέτουν έναν απολύτως πρωτότυπο καμβά μ’ αυτές τις απλές, κοινότοπες κουβέντες που κάνουμε εμείς οι άνθρωποι για να περνάει η ώρα.
Info
Προπώληση εισιτηρίων:
Ταμεία Φεστιβάλ Αθηνών: Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου)
Τηλεφωνικό κέντρο: 210 8938112 (Δευτέρα έως Κυριακή 09:00-21:00)
Ηλεκτρονική αγορά: greekfestival.gr και www.ticketmaster.gr
Για ομαδικές αγορές (20+ άτομα): 2103222720 και tickets@greekfestival.gr
Εισιτήρια ΑμεΑ στο email : tameia@greekfestival.gr