Βρίσκεται ακριβώς δίπλα στην όπισθεν είσοδο του Ζαππείου, εκεί όπου παραμένουν τα φορτηγά για τις εργασίες, κι είναι ένας χώρος τον οποίο συνήθως οι διοργανωτές της Art Athina προσπαθούσαν να κρύψουν. Ο, αθέατος τις περισσότερες φορές, πίσω κήπος του Ζαππείου ανοίγει για πρώτη φορά στην, 30η κατά σειρά, φουάρ και γίνεται μέρος της φετινής εργασιακής συνθήκης.
Μαζί με τον πίσω κήπο, ένας ακόμα χώρος που, παρ′ ότι μέχρι σήμερα ήταν κλειστός, ανοίγει για τους επισκέπτες της Art Athina του 2023 είναι η αίθουσα συνεδριάσεων με τα δωμάτια μεταφραστών με συνολική επιφάνεια 393 τετραγωνικά μέτρα.
Τόσο ο πρώτος, όσο κι ο δεύτερος χώρος φιλοξενούν κάποιες από τις 12 performances που εντάσσονται στο πρόγραμμα της επετειακής διοργάνωσης την οποία και φέτος διοργανώνει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης από τις 14 ως τις 17 Σεπτεμβρίου 2023. Οι performances αυτές καταλαμβάνουν ως έκπληξη διάφορους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του Ζαππείου. «Πέρα από τους εκθεσιακούς χώρους και τους χώρους συνάντησης, ανάμεσα στα περίπτερα με τις γκαλερί, το περιστύλιο με το κεντρικό αίθριο και τη μεγάλη εσωτερική αυλή, για πρώτη φορά ενεργοποιούνται σε εκθεσιακό πλαίσιο και απρόσμενοι χώροι», αναφέρει στην HuffPost GR o Πάνος Γιαννικόπουλος, επιμελητής των performances της Art Athina.
Συγκεκριμένα:
Η αίθουσα συνεδριάσεων με τα δωμάτια μεταφραστών στις 16/9, (ώρα 19:30) φιλοξενεί τη δράση της Λένας Αθανασοπούλου, Ένας «τόπος» για να ακουμπήσω τη σκέψη μου (2023) σε συνεργασία με τη Zina Athanassiadou Gallery, με τους θεατές να βρίσκονται μεταξύ των 120 τραπεζιών συνεδριάσεων αλλά και με πρόσβαση στους διαφορετικούς θαλάμους.
Η Αθανασοπούλου είναι γνωστή για τη χρήση διάφορων μέσων όπως φωτογραφία, βίντεο και κολλάζ όπου εντάσσονται και στις καλλιτεχνικές επιτελεστικές δράσεις που παρουσιάζει. Το κολλάζ ως μορφή πολιτισμικής παραγωγής, συνδέεται με το μοντάζ και με τον τρόπο που καθορίζονται οι σκηνές, όπου παρατηρούμε τα πράγματα – Η Αθανασοπούλου ξεκινάει από τη χρήση του κολάζ ως μέσο πολιτικής και την πορεία του στην ιστορία της τέχνης, ενώ μοιάζει να σωματοποιεί αυτή τη διαδικασία συνδέσεων και ρήξεων και να ανταποκρίνεται με αμεσότητα στο χώρο που τη φιλοξενεί. Το δωμάτιο συσκέψεων και οι θάλαμοι μεταφραστών ως το πλαίσιο που παράγεται και διαμεσολαβείται πολιτικός λόγος και παίρνονται πολιτικές αποφάσεις συνδέεται με το προσωπικό και με μια ονειρική διάσταση που λειτουργεί ως δημιουργική αναταραχή.
Η καλλιτέχνις αναρωτιέται, πως μπορεί να σπάσει κανείς ένα συγκεκριμένο κάδρο, να σκεφτεί την οπτική γωνία θέασης, την καλλιτεχνική επιτέλεση σε σχέση με το υπερβατικό και το απόκοσμο. Εκτυπώσεις, βίντεο, ήχοι και ένα νήμα που ενώνει νοητά τα διάφορα μέρη του έργου, μέσω της κίνησης της καλλιτέχνιδος σαν ύφανση σε αργαλειό συγκροτούν την αφήγηση πάντα σε διάλογο με τον χώρο θέασης.
Ο αθέατος πίσω κήπος του Ζαππείου
Για την Art Athina 2023 ανοίγει επίσης για πρώτη φορά ο αθέατος τις περισσότερες φορές πίσω κήπος του Ζαππείου. Οι θεατές καλούνται να περάσουν πίσω από τους θάμνους όπου ανάμεσα στα δέντρα αποκαλύπτεται ένα υπερυψωμένο πλαίσιο.
Εκεί παρουσιάζει ο Ανδρέας Ράγκναρ Κασάπης την Κυριακή 17/9 (ώρα 19:30) την περφόρμανς One Filter Time (Third attempt) (2023) όπου ενεργοποιεί ετεροχρονισμένα, ηχητικά μοτίβα που παράγονται αναλογικά από δυο δίσκους βινυλίου. Τα ηχητικά σινιάλα δίνουν την αφορμή για την εναλλαγή προβολής φωτογραφικών σλάιντς πάνω στους εξωτερικούς τοίχους του Ζαππείου. Οι εικόνες φωτίζονται μέσα από ένα σκούρο μπλε φίλτρο. Στην πρακτική του Κασάπη, τα ηχοτοπία αποτελούν μέρος της δημιουργικής διαδικασίας συμπληρώνοντας τη ζωγραφική χειρονομία. Η δράση εντάσσεται στην μελέτη του πάνω στο τοπίο, τον χρόνο και την επανάληψη, τον ψυχικό τόνο. Οι τεχνικές εικόνες και η χροιά της μνήμης είναι στοιχεία κομβικά για την ανάπτυξη του έργου του. Ο καλλιτέχνης φέρνει στο επίκεντρο τις αισθητηριακές αντιλήψεις και ξανασκέφτεται τη λειτουργία της σωματικής μνήμης μέσω των εικόνων και των ήχων.
Το πρόγραμμα performances της φουάρ
Το πρόγραμμα δίνει έμφαση στην εμπειρία και στη συναισθηματική σύνδεση που δεν διαχωρίζεται απαραίτητα από πιο εννοιολογικές προσεγγίσεις και επιμένει στο στοιχείο της έκπληξης, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπεύθυνου των performances.
«Το πρόγραμμα συνολικά φέρνει σε διάλογο καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από διάφορες γενιές παρουσιάζοντας την εξέλιξη του μέσου και τις διαφορετικές κατευθύνσεις του, τη σχέση του με άλλα καλλιτεχνικά πεδία και δίνει τη δυνατότητα στους θεατές να ανακαλύψουν τους εκπροσώπους του μέσου», μας λέει συγκεκριμένα ο Πάνος Γιαννικόπουλος. «Για παράδειγμα στα εγκαίνια 14/9, στο Περιστύλιο, ο Δημοσθένης Αγραφιώτης παρουσιάζει στις 17:00 την performance Εντυπώσεις, εκτυπώσεις. Στις 18:00, παρουσιάζεται η performance του Γιώργου Τσεριώνη με τους Στέλλα Δημητρακοπούλου και Ανδρέα Ασημακόπουλο Unstable με την υποστήριξη της Callirrhoë αλλά και στις 19:30 το έργο του Μανώλη Δασκαλάκη Λεμού Ashes from the Sea, 2023 με την CAN Gallery».
Πριν το κλείσιμο της ημέρας των εγκαινίων, όπως επίσης μας πληροφορεί ο ίδιος, θα παρουσιαστεί επίσης και μια performance έκπληξη με τίτλο Τρισδιάστατος Διαλογισμός, από τον Γιάννη Λούκο (με την υποστήριξη της WILD REEDS). Πρόκειται για μια mantra μεταλλικών κρουστών οργάνων όπου αλλάζει εντελώς την ατμόσφαιρα του περιστυλίου, με τον καλλιτέχνη να παράγει κρυμμένες συχνότητες, έναν ήχο που δεν ακούμε αλλά τον αισθανόμαστε.
Art Athina
Εγκαίνια: Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου (μόνο με προσκλήσεις)
Γενική είσοδος: Παρασκευή 15 – Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 12.00 – 21.00