Οι δασμοί Τραμπ «φρενάρουν» τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης

Η Ευρώπη προετοιμάζεται για τον αντίκτυπο του δόγματος «Πρώτα η Αμερική»
via Associated Press

Η «ιερή υπόσχεση» του Ντόναλντ Τραμπ προς τους Αμερικανούς ψηφοφόρους του, μετά την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο, ήταν ότι «θα κάνει την Αμερική ένα ισχυρό κατασκευαστικό έθνος για άλλη μια φορά». Υποσχέθηκε δε, ότι θα αυξήσει την παραγωγή μη ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ σε «ένα ποσοστό που κανείς δεν θα μπορούσε να ονειρευτεί ότι μπορεί α γίνει πριν από λίγα χρόνια».

Ο Αμερικανός πρόεδρος ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους ότι η παραγωγή άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι στις πρώτες του προτεραιότητες και όχι η τεχνητή νοημοσύνη, οι τεχνολογίες και τα κρυπτονομίσματα.

Τους τομείς δηλαδή που δραστηριοποιείται και έχει συμφέροντα ο στενός του συνεργάτης Έλον Μασκ, ιδρυτής της Tesla με επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη, τα τσιπ υπολογιστών και τα κρυπτονομίσματα.

Για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ο Τραμπ ανακοίνωσε την κατάργηση των επιδοτήσεων για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, τη μείωση των κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων και την επιβολή δασμών σε όλες τις εισαγωγές.

Αν και δεν έχει δώσει ακόμη λεπτομέρειες για πολλά από τα σχέδιά του, οι πιθανές επιπτώσεις των αποφάσεων του - εάν εφαρμοστούν – θα αλλάξουν την πορεία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η Ευρώπη προετοιμάζεται για αντίκτυπο

Η επιβολή επιπλέον δασμών στην Ευρώπη θα πλήξει σημαντικά τις ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες τις οποίες ο Τραμπ πιέζει να μεταφέρουν τα εργοστάσια παραγωγής τους στις ΗΠΑ, σύμφωνα με ανάλυση του Guardian.

Η γερμανική Volkswagen, η σουηδική Volvo και ο Αμερικανό-ευρωπαϊκός όμιλος Stellantis είναι «περισσότερο εκτεθειμένοι» σε πιθανούς νέους δασμούς λόγω της μεγαλύτερης εξάρτησής τους από τις πωλήσεις τους στις ΗΠΑ και του υψηλότερου ποσοστού εισαγωγών, σύμφωνα με τον Ruosha Li αναλυτή της Moody’s.

Και οι τρεις όμιλοι, βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις εξαγωγές τους στις ΗΠΑ, ενώ οι Volkswagen και Stellantis κατασκευάζου πολλά από τα μοντέλα τους σε εργοστάσια στο Μεξικό, το οποίο επίσης απειλείται με δασμούς 25%.

Πάνω από το 50% των πωλήσεων ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ είναι εισαγόμενες, ανέφερε η Moody’s, ενώ η Volkswagen υποστήριξε ότι οι δασμοί θα προκαλέσουν «επιβλαβή οικονομικό αντίκτυπο» στους Αμερικανούς καταναλωτές, και στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία.

via Associated Press

Ανάμεσά τους και οι βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αν και αρχικά θεωρήσαν ότι θα μπορούσαν να ωφεληθούν από το Brexit εάν οι ΗΠΑ περιορίσουν τους δασμούς τους στην ΕΕ.

Περίπου το 10% των εξαγωγών αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου πηγαίνει στις ΗΠΑ, αν και τη μερίδα του λέοντος κατέχει η αγορά της ΕΕ, σύμφωνα με την Εταιρεία Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων.

Καλύτερο προμηνύεται το μέλλον για τις εξαγωγές πολυτελών αυτοκινήτων όπως η Jaguar της Land Rover JLR, η Rolls-Royce της BMW ή η Bentley της Volkswagen, όπου οι τιμές τους ξεκινούν από 100.000 λίρες και μπορούν να μετακυλήσουν το κόστος των τιμολογίων στους πλούσιους πελάτες τους χωρίς να μειώνουν τις πωλήσεις.

Δίκοπο μαχαίρι για τις ΗΠΑ

Όμως η απόφαση του Τραμπ να ευνοήσει τις Αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έναντι την ηλεκτροκίνησης ίσως αποδειχθεί ζημιογόνα στο μέλλον.

Οι μεγάλοι κερδισμένοι θα είναι σίγουρα οι «τρεις μεγάλες» Αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν τα εργοστάσια τους στο Ντιτρόιτ του Μίσιγκαν: η General Motors, η Ford και οι αμερικανικές μάρκες που ανήκουν πλέον στον όμιλο της Stellantis.

Αυτό που θέλει ο Τραμπ είναι να διατηρήσει τα αμερικανικά εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων αερίου (AKA Petroleum) και τις χιλιάδες θέσεις εργασίας σε αυτές τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας, που εξασφαλίζουν στους Ρεπουμπλικανούς ψήφους.

Η Stellantis ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 5 δισεκατομμύρια λίρες στις ΗΠΑ, λίγες μέρες μετά τη συνάντηση του Τζον Έλκαν, του δισεκατομμυριούχου που κληρονόμησε τον έλεγχο της εταιρείας, με τον Τραμπ.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ πιθανότατα θα απολαύσουν την άρση των ορίων στις πωλήσεις εξαιρετικά επικερδών και πολύ πιο ρυπογόνων SUV και φορτηγών που κινούνται με φυσικό αέριο. Αυτό πιθανότατα θα σημαίνει βραδύτερη αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικής ενέργειας στις ΗΠΑ.

«Θα δούμε σίγουρα λιγότερο ενθουσιασμό από τους καταναλωτές», λέει ο Felipe Muñoz, αναλυτής στην Jato, μια εταιρεία δεδομένων αυτοκινήτου. Είπε ότι οι αγοραστές εξακολουθούν να αμφισβητούν τις υψηλές προκαταβολικές τιμές για EV σε σχέση με αυτοκίνητα ορυκτών καυσίμων.

Πηγή: Guardian

Δημοφιλή