Είναι κοινό «μυστικό» τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ότι τα πολυτελή ευρωπαϊκά Brands οφείλουν μεγάλο μέρος των κερδών τους στους Κινέζους και Ρώσους καταναλωτές, που για χάρη τους έκλεινα ολόκληρα μαγαζιά για να έχουν τους διασφαλίσουν ιδιωτικότητα.
Όμως, μετά τους Ρώσους πελάτες που για ευνόητους λόγους εξαφανίστηκαν από τους πλούσιους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων, το ίδιο συμβαίνει και με τους Κινέζους τουρίστες.
Σύμφωνα με τους Financial Times, ο βασικός λόγος, είναι τα σκληρά περιοριστικά μέτρα της Κίνας που δεν επιτρέπει τα ταξίδια στους Κινέζους από το 2020 γεγονός που έχει οδηγήσει σε μια απίστευτη αλλαγή σχεδίων στην αγορά πολυτελών ειδών.
Οι καλύτεροι αγοραστές πολυτελών ειδών στον κόσμο
Τη δεκαετία 2009 -2019, οι Κινέζοι καταναλωτές έγιναν μακράν οι μεγαλύτεροι ξένοι καταναλωτές στον κόσμο σε είδη πολυτελείας, πραγματοποιώντας το ένα τρίτο (93 δισ. ευρώ) των παγκόσμιων πωλήσεων, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Bain.
Το παράδοξο είναι, ότι οι Κινέζοι προτιμούσαν να ψωνίσουν στο εξωτερικό με μολις το ένα τρίτο αυτών των αγορών μα γίνονται στα καταστήματα των ίδιων brand στην Κίνα.
Οι Κινέζοι αγοραστές πιστεύουν ότι τα τα καταστήματα στην Ευρώπη πωλούν αυθεντικά προϊόντα σε αντίθεση με τα καταστήματα στην Κίνα που θεωρούν ότι η ποιότητα του είναι κατώτερη καθώς και οι τιμές είναι χαμηλότερες.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, οι Κινέζοι τουρίστες στην Ευρώπη να είναι αυτοί που δαπανούν το μεγαλύτερο κατά κεφαλήν ποσό σε είδη πολυτελείας από οποιοδήποτε άλλο τουρίστα στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας τα δύο τρίτα των πωλήσεων του κλάδου στην Ευρώπη πριν από την Covid.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2019, οι Κινέζοι αποτελούσαν μόνο το 5% των τουριστών εκτός ΕΕ, σύμφωνα με τον επίσημο οργανισμό στη χώρα Visit Britain.
Ωστόσο, αντιπροσώπευαν το 32% όλων των αφορολόγητων αγορών, σύμφωνα με στοιχεία της Global Blue, μιας εταιρείας επιστροφής φόρου τουριστικών αγορών.
Αλλαξαν την ευρωπαϊκή αγορά
«Αυτό οδήγησε τα μεγάλα Brands να σχεδιάσουν την αγορά τους γύρω από τους Κινέζους τουρίστες», δήλωσε η Κλαούντια Ντ. Αρπίτζιο, επικεφαλής της Bain.
Τα καταστήματα προσέλαβαν προσωπικό που μιλούσε κινεζικά και επικέντρωσαν τις δημιουργίες τους στα προϊόντα που προτιμούσαν οι Κινέζοι αγοραστές, ιδιαίτερα στις τσάντες, που είναι μια πολύ πιο εύκολη και γρήγορη αγορά από ότι τα ρούχα που χρειάζονται χρόνο για να τα δοκιμάσουν.
Η Τζινγκ Τζινγκ Ζου, βοηθός πωλήσεων στη Galeries Lafayette στο Παρίσι, ήταν μια από τους υπαλλήλους που προσλήφθηκαν πριν από το 2020.
«Ήταν η καλύτερη στιγμή για να μπω στον κλάδο των πωλήσεων», είπε η Ζου. «Πολύ λίγοι Ευρωπαίοι μιλούν κινέζικα, επομένως ως φοιτητής στο εξωτερικό θα μπορούσες να προσληφθείς, να κάνεις εξαιρετικές πωλήσεις και μετά να πάρεις μια μόνιμη θέση. Σήμερα όμως, δεν είναι τόσο εύκολο για τους φίλους μου να μπουν σε αυτόν τον κλάδο».
Τα μεγάλα brands στη Galeries Lafayette, από τη LV μέχρι τη Longchamp, έχουν τουλάχιστον έναν Κινέζο πωλητή, αν και τα τελευταία χρόνια η Ζου χρησιμοποιεί κυρίως τα γαλλικά της.
Το πρώτο τρίμηνο του 2022, μόλις 200.000 Κινέζοι ταξίδεψαν εκτός Κίνας, δηλαδή το ένα εκατοστό από την ίδια περίοδο του 2019, σύμφωνα με το Ερευνητικό Ινστιτούτο Εξωτερικού Τουρισμού της Κίνας.
Αν και πολλά πολυτελή brand, όπως η LVMH αύξησαν τα έσοδά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μέσω των πωλήσεων τους στην Κίνα, έπρεπε να αλλάξουν την πολιτική τους στα ευρωπαϊκά καταστήματά για να προσελκύσουν περισσότερους ντόπιους αγοραστές.
Άραβες και Αμερικανοί δεν καλύπτουν το κενό
Η πρόσφατη αύξηση των τουριστών από τη Μέση Ανατολή, τις αραβικές χώρες και τις ΗΠΑ βοήθησε να γεμίσουν τα καταστήματα, όμως η έλλειψη Κινέζων τουριστών άφησε «ένα τεράστιο αίσθημα απώλειας», είπε ο Eduardo Santander, Διευθύνων Σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων.
Αν και οι αναλυτές του κλάδου αναμένουν ότι οι Κινέζοι καταναλωτές θα επιστρέψουν έως το 2025 στην Ευρώπη, οπότε και το Πεκίνο θα άρει όλα τα περιοριστικά μέτρα για τον κορονοιό, δεν προβλέπουν οτι θα έχουν τόσο μεγάλη διάθεση να ψωνίσουν.
Η Ευρώπη πάει στην Κίνα
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι Κινέζοι στράφηκαν στην εσωτερική αγορά με αποτέλεσμα το 70% των πωλήσεων του εξωτερικού να έχει μετατραπεί σε 70% των πωλήσεων στην Κίνα, σύμφωνα με την Yaok Group, μια εταιρεία συμβούλων high-end lifestyle με έδρα τη Σαγκάη.
Αυτό οδηγεί τις μεγάλες εταιρείες να ενισχύσουν περισσότερο την τοπική κινεζική αγορά απ ότι τα καταστήματά τους στην Ευρώπη, με προτεραιότητα το Πεκίνο και τη Σανγκάη.
Δεν είναι τυχαίο οτι η Galeries Lafayette σχεδιάζει να ανοίξει το πρώτο της κατάστημα στο Shenzhen της Κίνας το 2023.
Το 2020, η κινεζική αγορά πολυτελείας ήταν η μόνη στον κόσμο που επεκτεινόταν από έτος σε έτος, με το ποσοστό των πωλήσεων να φτάνει το 46% το 2021.