Μετά τo Θέατρο Δάσους της Θεσσαλονίκης και το Αρχαίο Θέατρο Δίου, η παράσταση «Όρνιθες» του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος παρουσιάζεται στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου 2020 στις 7, 8 κι 9 Αυγούστου 2020, στις 21.00.. Πρόκειται για τη διαχρονική κωμωδία του Αριστοφάνη, σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη και σκηνοθεσία του Γιάννη Ρήγα. Τους κεντρικούς ρόλους ερμηνεύουν ο Ταξιάρχης Χάνος, o Γιάννης Σαμψαλάκης και ο Χρήστος Στέργιογλου, πλαισιωμένοι από πολυπληθή θίασο ηθοποιών.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που δόθηκε την Τρίτη στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Νίκος Κολοβός, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Παιδιά της Σχολής του κτιρίου που μας φιλοξενεί, περήφανοι και αισιόδοξοι, ξεκινήσαμε την πορεία μας προς την Επίδαυρο καταδεικνύοντας ότι, οι μεγάλες προκλήσεις του παρελθόντος δεν είναι μόνον ιστορικής αξίας, αντίθετα ζουν, δρουν και μας εμπνέουν για το μέλλον
Έτσι, μετά από γιγαντιαία προσπάθεια λόγω των συνθηκών, κατορθώσαμε να βρεθούμε ετοιμοπόλεμοι για μια παράσταση που εφόσον χειροκροτήθηκε και υιοθετήθηκε απ’ το κοινό, ελπίζουμε ότι θα καταλάβει τη θέση της στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Σας ευχόμαστε να το απολαύσετε, σας περιμένουμε και σας προικίζουμε με την εξαιρετική συλλογή των εικαστικών δημιουργιών που αγκάλιασαν απ’ όλα τα μέρη της γης τους Όρνιθες του κορονοιού από το ΚΘΒΕ».
Ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Νίκος Νικολάου επεσήμανε ότι «οι Όρνιθες του ΚΘΒΕ άνοιξαν τα πολύχρωμα φτερά τους, τιτιβίζουν ωραίες μελωδίες με τις υπέροχες φωνές τους και ταξιδεύουν για το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου για να μας μεταφέρουν νοερά στην ανθρώπινη ουτοπία, στη χώρα της Νεφελοκκοκυγίας». Και συνέχισε « Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε αυτήν την υπέροχη ομάδα, στους συντελεστές και στους ηθοποιούς της παράστασης που τους θεωρούμε ”προίκα” του Θεάτρου μας για να πετάξει το Κρατικό Θέατρο ψηλά πολύ ψηλά».
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Ρήγας ο οποίος μετείχε στη μετά 15 χρόνια (1975) αναβίωση της εμβληματικής παράστασης των Ορνίθων (του 1959) σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν, τόνισε μεταξύ άλλων: «Όλοι μαζί κάτω από τις φτερούγες ενός μεγάλου θεάτρου, του Κρατικού, σε δύσκολες και επικίνδυνες συνθήκες, ανεβαίνουμε χωρίς υπεκφυγές, στην σκηνή, λέμε την ιστορία μας, γελάμε και δακρύζουμε. Πετάμε! Θεωρώ ότι ”Οι Όρνιθες” είναι το πιο πλήρες έργο της αρχαίας κωμωδίας και εκπροσωπεί το σήμερα, είτε το παίξεις σήμερα, είτε πριν από είκοσι χρόνια, είτε πριν από εκατό ή μετά από εκατό. ∆εν νομίζω πως εύκολα µία κοινωνία μπορεί να απεγκλωβιστεί από τις αγκυλώσεις και τις συνήθειες της. Οι ”Όρνιθες” κουβαλούν έναν γρίφο. Είναι κατά το ήμισυ μια ουτοπία και κατά το δεύτερο ήμισυ το αποτέλεσμα αυτής της ουτοπίας». Όταν ρωτήθηκε για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιήθηκαν οι πρόβες και γίνονται οι παραστάσεις επεσήμανε ότι «όλη αυτή η κατάσταση που βιώσαμε και συνεχίζουμε να βιώνουμε μας βοήθησε να μεγαλώσουμε, να πετάξουμε περιττά στολίδια και ακκισμούς, που τα τελευταία χρόνια μας ταλαιπωρούν πολύ και απέδειξε, για ακόμη μια φορά, ότι το θέατρο μπορεί να συμβεί κάτω και από τις πιο αντίξοες συνθήκες. Η σύναξη των ανθρώπων για να ζήσουν σε ζωντανό χρόνο μια θεατρική παράσταση είναι μια σταγόνα βάλσαμο στις δυσκολίες που βιώνουμε όλοι μαζί».
«Η συνάντησή μας είναι πάρα πολύ ωραία γι’ αυτό το έργο. Από τις πρόβες ακόμη, υπήρξε μια συνεννόηση μια ταύτιση απόψεων και συνεχίζεται και επί σκηνής», είπε ο Χρήστος Στέργιογλου ο οποίος πρωταγωνιστεί στην παράσταση. «Εμείς κινούμαστε, κινείται και η παράστασή μας, είναι εν εξελίξει», συνέχισε και τόνισε ότι «πάντα διαβάζοντας και ξαναδιαβάζοντας τον αριστοφανικό λόγο, βρίσκουμε κάτι νέο να μας συναρπάσει. Κάτι που σε ξαφνιάζει, που σε προβληματίζει ευχάριστα. Για αυτό και λέω πως δε σταματά ποτέ ο δρόμος τούτος. Κι είναι διάχυτη η συναισθηματική φόρτιση για την παράσταση λόγω του Γιάννη Ρήγα που είναι σώμα απ’ το σώμα του Κάρολου Κουν, μια δεύτερη με το εμβληματικό κοστούμι του Τσαρούχη που μας παραχωρήθηκε ευγενώς από το Θέατρο Τέχνης και φυσικά ο Χατζιδάκις που είναι παρόν στο έργο. Φτιάξαμε όλοι μαζί ένα ωραίο λαϊκό θέατρο».
Ο Ταξιάρχης Χάνος ο οποίος επίσης πρωταγωνιστεί στην παράσταση κάλεσε το κοινό να μην πάψει να ελπίζει και να ονειρεύεται. «Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει χωρίς την ελπίδα, μας λένε οι Όρνιθες», είπε χαρακτηριστικά. Ο ηθοποιός χαρακτήρισε τους «Όρνιθες» ένα από τα πιο σπουδαία έργα του Αριστοφάνη το οποίο, όπως τόνισε, δείχνει πως οι περιπέτειες ενώνουν τους ανθρώπους.
Λίγα λόγια για τους Ορνιθες
Ο Πεισθέταιρος και ο Ευελπίδης απηυδισμένοι από τη διαφθορά σε πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, στην οποία έχει περιέλθει η πόλη, φεύγουν για να βρουν τον Τηρέα, τώρα πια Έποπα, κάποτε άνθρωπο, τώρα πια τσαλαπετεινό, για να μάθουν από αυτόν και τα άλλα πουλιά -που πετούν ψηλά και ίσως γνωρίζουν- αν υπάρχει κάποιος τόπος ειρηνικός να πάνε να ζήσουν εκεί. Εκείνος δεν γνωρίζει, και τότε ο Πεισθέταιρος του προτείνει να ιδρύσουν από κοινού μια νέα Πολιτεία -μεταξύ ουρανού και γης- που θα εξουσιάζει ταυτόχρονα θεούς και ανθρώπους και όπου τα πουλιά θα έχουν τη θέση που τους αναλογεί. Πριν ακόμα, καλά- καλά, χτιστεί η νέα Πολιτεία, η φήμη της εξαπλώνεται, γίνεται μόδα ανάμεσα στους ανθρώπους αλλά αυτό αναστατώνει τους θεούς. Επισκέπτες από γη και ουρανό πάνε κι έρχονται και όλοι προσπαθούν να αποκομίσουν οφέλη από την ίδρυσή της. Ο Πεισθέταιρος συνδιαλέγεται με Θεούς και ανθρώπους, συνάπτει ή απορρίπτει συμμαχίες, επιβάλλει τους δικούς του κανόνες-ακόμα και με τη βία- πάντα στο όνομα της Δημοκρατίας, παντρεύεται τη κόρη του Δία και ανακηρύσσεται παντοκράτορας. Η νέα Πολιτεία είναι μια ουτοπία που διέπεται από λογικούς κανόνες και λειτουργεί ως φανταστικό πείραμα. Τι θα γινόταν αν η ανθρώπινη λογική δοκίμαζε τα όρια της πιο αδιαμφισβήτητης(;) εξουσίας; Ο Αριστοφάνης με εργαλεία του τη σάτιρα και τη φαντασία καταφέρνει να μετουσιώσει την πίκρα και την αγανάκτηση σε κωμικότητα και να αναδείξει ακόμα μια φορά τη λυτρωτική λειτουργία του γέλιου.
Ο Αριστοφάνης έγραψε τους «Όρνιθες» το 414 π.Χ., στα χρόνια του πελοποννησιακού πολέμου και μέσα από το έργο του ασκεί οξύτατη κριτική στην Αθηναϊκή δημοκρατία και στον τρόπο που λειτουργούν οι θεσμοί της. Αν και η σάτιρα συνδέεται άμεσα με τον τόπο και τον χρόνο γραφής, η ευρηματική μετάφραση του Κ.Χ. Μύρη, κατορθώνει να μεταφέρει το κείμενο στο σήμερα και να το αποδώσει μέσα από έναν λόγο τολμηρό και επίκαιρο.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας
Σκηνικά: Κέννυ ΜακΛέλλαν
Κοστούμια: Δέσποινα Ντάνη
Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης
Χορογραφία: Δημήτρης Σωτηρίου
Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Κίνηση μάσκας: Σίμος Κακάλας
Βοηθός σκηνοθέτης: Μιχάλης Σιώνας
Βοηθός σκηνοθέτη: Αντρέας Κουτσουρέλης
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστόφορος Μαριάδης
Βοηθοί σκηνογράφου- ενδυματολόγου: Ελίνα Ευταξία, Κέλλυ Εφραιμίδου
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη, Μαριλύ Βεντούρη
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ελευθερία Αγγελίτσα (Τριβαλλός), Λίλα Βλαχοπούλου (Υπηρέτης του Έποπα), Ιωάννα Δεμερτζίδου (Κήρυκας, Πουλί από το Παρελθόν), Δημήτρης Διακοσάββας (Κινησίας), Αριστοτέλης Ζαχαράκης (Επιθεωρητής, Ψευδομάρτυρας), Χριστίνα Ζαχάρωφ (Ψευδομάρτυρας, Δούλος), Στεφανία Ζώρα (Β΄ Αγγελιοφόρος), Ήριννα Κεραμίδα (Ψευδομάρτυρας, Δούλος), Μαριάννα Κιμούλη (Κήρυκας), Γιώργος Κολοβός (Προμηθέας), Αναστασία-Ραφαέλα Κονίδη (Κήρυκας), Μάρα Μαλγαρινού (Κήρυκας, Πουλί Δερβίσης), Τατιάνα Μελίδου (Ψευδομάρτυρας, Βασιλεία), Χρυσή Μπαχτσεβάνη (Κήρυκας), Κλειώ-Δανάη Οθωναίου (Ίρις), Βασίλης Παπαδόπουλος (Μέτων, Ψευδομάρτυρας), Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Ηρακλής), Θανάσης Ραφτόπουλος (Μέτων, Ψευδομάρτυρας), Θανάσης Ρέστας (Α΄ Αγγελιοφόρος, Ποσειδών), Γιάννης Σαμψαλάκης (Ευελπίδης), Περικλής Σιούντας (Συνταγματολόγος, Ψευδομάρτυρας), Κατερίνα Σισίννι (Αγγελιοφόρος), Βασίλης Σπυρόπουλος (Ιερέας), Χρήστος Στέργιογλου (Έποπας), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Ποιητής), Ιώβη Φραγκάτου (Χρησμολόγος), Ταξιάρχης Χάνος (Πεισθέταιρος)
Χορός των πουλιών: Ελευθερία Αγγελίτσα, Λίλα Βλαχοπούλου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Δημήτρης Διακοσάββας, Αριστοτέλης Ζαχαράκης, Χριστίνα Ζαχάρωφ, Στεφανία Ζώρα, Ήριννα Κεραμίδα, Μαριάννα Κιμούλη, Γιώργος Κολοβός, Αναστασία-Ραφαέλα Κονίδη, Μάρα Μαλγαρινού, Τατιάνα Μελίδου, Χρυσή Μπαχτσεβάνη, Κλειώ-Δανάη Οθωναίου, Βασίλης Παπαδόπουλος, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Θανάσης Ρέστας, Γιάννης Σαμψαλάκης, Περικλής Σιούντας, Κατερίνα Σισίννι, Βασίλης Σπυρόπουλος, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Ιώβη Φραγκάτου
Info:
Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου 2020)
Παρασκευή 7, Σάββατο 8 και Κυριακή 9 Αυγούστου 2020, στις 21.00
Προπώληση:
greekfestival.gr / 210 3272000