Οι όροι που σοκάρουν πολύ περισσότερο από την «κλιματική αλλαγή»

Νευροεπιστήμη και περιβάλλον.
Spark Neuro

Σύμφωνα με νέα μελέτη νευροεπιστημόνων, οι όροι που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε την κλιματική αλλαγή, επηρεάζουν δραστικά το πόσο νοιάζεται ο κόσμος για αυτή. Ο όρος «κλιματική αλλαγή» είχε την χειρότερη απόδοση, ενώ αντίθετα οι περισσότεροι νοιάστηκαν στο άκουσμα του όρου «κλιματική κρίση».

Αυτή τη στιγμή 2 στους 3 Αμερικάνους πιστεύουν πως απαιτείται δράση για την κλιματική αλλαγή, ενώ το υπόλοιπο 1/3 θεωρεί πως οι ανησυχίες είναι αδικαιολόγητες σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση των Wall Street Journal και NBC. Βασικός στόχος της μελέτης είναι να εξερευνήσει τα επίπεδα ανησυχίας που προκαλούν οι όροι που χρησιμοποιούνται ώστε να περιγράψουν την πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής.

Η μεθοδολογία της SPARK Neuro βασίστηκε στην καταγραφή της ανησυχίας 120 εξεταζόμενων οι οποίοι χωρίστηκαν σε ομάδες ανάλογα με τις πολιτικές τους πεποιθήσεις. Κάθε φορά που άκουγαν ηχογραφημένες διάφορες αμφιλεγόμενες δηλώσεις, οι νευροεπιστήμονες κατέγραφαν με ειδικές κάμερες και αισθητήρες, τα επίπεδα της συναισθηματικής ανησυχίας των εξεταζόμενων.

Με αντίστοιχο τρόπο και αλγόριθμο η εταιρεία προέβλεψε εύστοχα τα αποτελέσματα των προεδρικών εκλογών του 2016 στις ΗΠΑ, καθώς είχε μετρηθεί ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούσαν συναισθηματικά αναποφάσιστοι ψηφοφόροι όταν έβλεπαν περιεχόμενο που σχετίζονταν με τον Τραμπ.

Τα ευρήματα της μελέτης

Όροι όπως «κλιματική κρίση» και «καιρική αποσταθεροποίηση» φαίνονται να είναι ιδανικά ώστε να κάνουν δημοκρατικούς, ρεπουμπλικάνους και ανεξάρτητους να νοιαστούν για το περιβάλλον, αφού επηρεάζουν πολύ περισσότερο τα συναισθήματά τους, σε σχέση με τον πολυχρησιμοποιημένο όρο της κλιματικής αλλαγής.

Οι ρεπουμπλικάνοι αντέδρασαν συναισθηματικά τουλάχιστον 3 φορές περισσότερο στο «κλιματική κρίση» σε σχέση με το «κλιματική αλλαγή». Ενώ ο όρος «περιβαλλοντική καταστροφή» δεν είναι ο ιδανικός, καθώς προκάλεσε υπερβολικά έντονα συναισθήματα, τα οποία μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.

Επίσης αδιάφορα στους όρους «κλιματική αλλαγή» και υπερθέρμανση του πλανήτη αντέδρασαν και οι δημοκρατικοί, ενώ σε όρους όπως περιβαλλοντική καταστροφή, κλιματική κρίση και καιρική αποσταθεροποίηση, υπήρξε κατά 60% μεγαλύτερη ανταπόκριση.

Τέλος, στους ανεξάρτητους υποψήφιους καταγράφηκαν πιο έντονα συναισθήματα στο άκουσμα των όρων «κλιματική κρίση» και «υπερθέρμανση του πλανήτη».

Η σημασία της μελέτης και για ποιο λόγο αποτυγχάνει ο όρος «κλιματική αλλαγή»

Σύμφωνα με τον CEO της SPARK Neuro, Spencer Gerrol, η επιλογή των λέξεων είναι σημαντική και μπορεί να μεταβάλλει τις πολιτικές, ενώ εντοπίζει δύο βασικούς λόγους για την… αναισθησία του κοινού σε ότι αφορά τον όρο «κλιματική αλλαγή».

Όπως εξηγεί, τα «υπερθέρμανση του πλανήτη» και «κλιματική αλλαγή», δεν επιτελούν το σκοπό τους, καθώς είναι ουδέτερες φράσεις που ναι μεν δίνουν στον ακροατή να καταλάβει πως υπάρχει κάτι που αλλάζει, ωστόσο από τις λέξεις δεν προκύπτει εάν αλλάζει προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Συνεχίζει λέγοντας πως και ο παράγοντας της υπερβολικής έκθεσης έχει προκαλέσει στο κοινό… ανοσία στο άκουσμα του όρου «κλιματική αλλαγή», αφού ο ίδιος όρος ακούγεται εδώ και πολλά χρόνια.

Αντίστοιχη κριτική στον όρο «κλιματική αλλαγή» άσκησε και η γνωστή 16χρονη ακτιβίστρια, Greta Thunberg, μέσω πρόσφατου tweet.

It’s 2019. Can we all now please stop saying “climate change” and instead call it what it is: climate breakdown, climate crisis, climate emergency, ecological breakdown, ecological crisis and ecological emergency?#ClimateBreakdown #EcologicalBreakdown

— Greta Thunberg (@GretaThunberg) May 4, 2019

«Υπάρχει λόγος για τον οποίο οι διαφημιστικές δεν χρησιμοποιούν τις ίδιες καμπάνιες από τη δεκαετία του ’80. Κάποιες φορές πρέπει να αλλάξεις κάποια πράγματα ώστε να κερδίσεις την προσοχή του κόσμου», πρόσθεσε ο Gerrol.

Η SPARK Neuro, υποστηρίζεται από μεγάλο εύρος επενδυτών όπως τον ιδρυτή του Paypal, Peter Thiel και τον ηθοποιό Will Smith, ενώ οι υπηρεσίες της έχουν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν από μεγάλες εταιρείες όπως NBC και Netflix, προκειμένου να μετρήσουν το ενδιαφέρον του κοινού σε διαφημίσεις και trailer ταινιών.

πηγή : energos

Δημοφιλή