Το Cause Related Marketing αφορά την συνεργατική προσπάθεια μιας κερδοσκοπικής επιχείρησης και μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης με αμοιβαίο όφελος. Είναι μέρος της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και ευθυγραμμίζει την στρατηγική Μάρκετινγκ με την Εταιρική Φιλανθρωπία.
Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζονται τα οφέλη από τις ενέργειες Cause Related Marketing με αφορμή τις εκατοντάδες «Διεθνείς» ημέρες, εβδομάδες ή μήνες που έχει ο κόσμος και αναφέρεται η ευκαιρία που προσφέρουν αυτές, εφόσον μεταστραφούν σε Γιορτές στο επιχειρείν.
Οι “επέτειοι” βρίσκονται συνήθως κάτω από την ομπρέλα μιας μη-κερδοσκοπικής οργάνωσης και μπορούν να «αξιοποιηθούν» για την επαφή με τους πελάτες. Δηλαδή μπορούν να γιορτασθούν στις εγκαταστάσεις μιας επιχείρησης και να «χρησιμεύσουν» για δημόσιες σχέσεις, εκδηλώσεις, προβολή βίντεο με πληροφορίες για την ημέρα και τους σκοπούς της, αναρτήσεις στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Μ.Κ.Δ.), καθώς και σχετική συζήτηση με τους πελάτες που επισκέπτονται την επιχείρηση
Αυτού του είδους ο εορτασμός συνδέει τα αγαθά της επιχείρησης με ένα κοινωνικό πεδίο, επιτυγχάνοντας συνέργεια ανάμεσα σε ένα κοινωνικό σκοπό και την Επιχειρηματικότητα.
Οι πελάτες, από την πλευρά τους, οικειοθελώς, συμμετέχουν σε θέματα όπως: η οικονομική ανάπτυξη, η εκπαίδευση, η υγεία, το περιβάλλον, οι ανθρώπινες ανάγκες και επιθυμίες.
Οι Ημέρες ανακοινώνονται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το διαδίκτυο και τα Μ.Κ.Δ., έτσι οι πελάτες είναι «έτοιμοι» να αντιληφθούν την ενέργεια και να «εισπράξουν» μια πρωτότυπη δραστηριότητα.
Από άποψη Μάρκετινγκ είναι καλό να ταυτίζονται οι αντιλήψεις των καταναλωτών σχετικά με τα αγαθά που προσφέρονται και την αιτία που θα επιλεγεί, δηλαδή την Ημέρα που γιορτάζεται.
Η εγρήγορση ενός κοινού ενδιαφέροντος για κάποια Ημέρα κάνει την κάθε ημέρα να φαίνεται «μια καινούργια ημέρα» και ξυπνά το ενδιαφέρον για επικοινωνία με τους άλλους: συναδέλφους, προμηθευτές και πελάτες. Αυτή η δραστηριότητα έχει πολλαπλά οφέλη για την επιχείρηση, όπως:
· Δημιουργεί καλή φήμη
Ο εορτασμός μιας παγκόσμιας ημέρας από μια επιχείρηση αναδεικνύει ότι αυτή φροντίζει για την ευημερία της κοινότητας όπου δραστηριοποιείται, που αποτελείται από τους πελάτες της, παρόντες και μελλοντικούς, και την καθιστά μέρος ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. Η ψηφιακή επικοινωνία κάνει αυτή την διαδικασία εύκολη, αποτελεσματική και οικονομική. Η μικρή επιχείρηση που θα «γιορτάσει» την παγκόσμια ημέρα κερδίζει δημοσιότητα, επεκτείνει την πελατειακή της βάση, αυξάνει την πιστότητα των πελατών της, προωθεί τις πωλήσεις της και αναβαθμίζει την φήμη της.
· Εμπλουτίζει τις σχέσεις με τους πελάτες
Ο εορτασμός των Παγκόσμιων Ημερών πληροί την κοινωνική φύση του ανθρώπου που αναζητά να μοιράζεται συναισθήματα και να συμμετέχει σε Γιορτές με τους άλλους. Η Λιανική πώληση και η εξυπηρέτηση πελατών θέλει γιορτή, γεγονότα και εκπλήξεις και αυτού του είδους οι εορτασμοί δίνουν την ευκαιρία. Ο εορτασμός στα καταστήματα, φυσικά ή ηλεκτρονικά, κάνει τον πελάτη να νιώθει ευχάριστα και οικεία και τον συσχετίζει την επιχείρηση που την οργανώνει με την Γιορτή. Οι άνθρωποι έρχονται πιο κοντά, όπως μπορεί να συμβεί με την Τέχνη, την Θρησκεία, την Επιστήμη και την Εκπαίδευση. Η αποστολή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και οι αναρτήσεις στα Μ.Κ.Δ. για την παγκόσμια ημέρα φέρνει την επιχείρηση σε επαφή με μεγάλο πλήθος πελατών της, χωρίς κόστος, δημιουργώντας την εικόνα μιας επιχείρησης που «νοιάζεται». Διαφοροποιείται από τους ανταγωνιστές της και εμπλέκει πελάτες και προμηθευτές στα θέματα που αφορούν την κοινωνία.
· Αυξάνει το πελατολόγιο και τις πωλήσεις και προσελκύει νέους πελάτες
Η Παγκόσμια Ημέρα αποτελεί ευκαιρία για προώθηση, έκπτωση ή για την εισαγωγή ενός νέου προϊόντος στην αγορά την κατάλληλη στιγμή. Όταν η Ημέρα ταιριάζει με τα αγαθά που παρέχονται, παράγει υπεραξία, διαφοροποιεί την επιχείρηση και «ανανεώνει» το περιβάλλον του Λιανικού Εμπορίου. Οι εγκαταστάσεις της επιχείρησης γίνονται τόπος κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Με τον εορτασμό των ημερών δίνεται η ευκαιρία για ευρύτερη επικοινωνία, δηλαδή ένας: η επιχείρηση προς πολλούς: τους πελάτες και την κοινωνία. Αυτή η κοινωνική δραστηριότητα φτάνει σε «ανυποψίαστους» προορισμούς, που πιθανόν να αποτελέσουν πελάτες.
· Επωφελούνται οι εργαζόμενοι και ανανεώνονται οι σχέσεις ανάμεσα στο προσωπικό
Οι εργαζόμενοι επωφελούνται από την εμπειρία που αποκτούν από την συμμετοχή τους στον εορτασμό της Ημέρας. Ενημερώνονται για την ιστορία τους και αποκτούν δεξιότητες οργάνωσης εκδηλώσεων, εφόσον γιορτάσουν κάποια ημέρα στην επιχείρησή τους. Δουλεύουν ομαδικά για ένα κοινό στόχο και βελτιώνουν τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ τους για να προγραμματίσουν από κοινού τις διαδικασίες του εορτασμού. Ταυτόχρονα δημιουργούνται σχέσεις γνώσης ανάμεσα στους ανθρώπους. Επίσης η «κανονικότητα» του εορτασμού των Ημερών: «κάθε χρόνο, την ίδια ημέρα», ευαισθητοποιεί τους εργαζόμενους να εργάζονται συστηματικά και με πρόγραμμα.
· Ενδυναμώνει την συνεργασία με τους προμηθευτές
Οι προμηθευτές θα θελήσουν να συμμετέχουν και αυτοί στον εορτασμό και στην προσπάθεια για τον κοινωνικό σκοπό, προσφέροντας πόρους, ιδέες και προβολή αυτής της δραστηριότητας στους δικούς τους πελάτες και προμηθευτές. Η σύσφιξη των σχέσεων με τους προμηθευτές θα φέρει αρτιότερη συνεργασία μαζί τους με αποτέλεσμα την ποιοτικότερη παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών.
· Ο κοινωνικός ρόλος της επιχείρησης γίνεται ορατός από την προβολή των δράσεων στο διαδίκτυο
Η αποστολή e-mails ή sms ή μηνυμάτων στα Μ.Κ.Δ., όταν οι επέτειοι σχετίζονται με τα αγαθά που παρέχονται, βοηθούν στην εγκαθίδρυση της φίρμας της επιχείρησης, αναδεικνύοντας την κοινωνική συνείδηση του επιχειρηματία και των εργαζομένων. Η επιχείρηση εκδηλώνει ευαισθησία, συμμετέχει σε θέματα που απασχολούν τις κοινότητες, «ζει» μέσα στην κοινωνία που δραστηριοποιείται και ανταποδίδει στην κοινωνία όφελος, γιατί από εκεί έχει και τα κέρδη της.
· Εκπολιτίζει τις δραστηριότητες της Επιχείρησης
Οι διεθνείς ημέρες/Εβδομάδες/Μήνες, με τους σκοπούς τους, προσελκύουν ανομοιογενείς πληθυσμούς πέρα από εθνικότητες, θρησκείες, φυλές, προτιμήσεις και «φέρνει κοντά» διαφορετικούς ανθρώπους. Μια διεθνής επέτειος, εκτός από τον στόχο της να αφυπνίσει τους ανθρώπους για ένα κοινωνικό ζήτημα, τους κάνει να αισθανθούν ως μέλη μιας «οικογένειας», στην παγκόσμια πραγματικότητα, δημιουργώντας σύγχρονο πολιτισμό. Ο,τιδήποτε χρήσιμο που μπορεί να «μοιραστεί» είναι κοινωνικά καλό, προσωπικά πολύτιμο, εμπορικά ωφέλιμο και προσθέτει υπεραξία στην επιχείρηση.
Εξάλλου ο εορτασμός είναι συνυφασμένος με την ζωή των ανθρώπων από τα αρχαία χρόνια.
Γιατί κατά τον Δημόκριτο: «Βίος ανεόρταστος μακρά οδός απανδόκευτος», που σημαίνει ότι «μια ζωή χωρίς γιορτή είναι σαν ένα μακρύ δρόμο χωρίς πανδοχείο».