Στα χέρια διεθνών ενεργειακών κολοσσών βρίσκεται πλέον το παγκόσμιο εμπόριο LNG, μετά την ενεργειακή κρίση που έχει εκτινάξει τις τιμές του και την διακοπή των αγωγών που τροφοδοτούσαν την Ευρώπη.
Πετρελαϊκοί κολοσσοί όπως Shell, BP και TotalEnergies και διεθνείς εμπορικοί οίκοι όπως οι Vitol, Trafigura, Gunvor και Glencore διαχειρίζονται πάνω από το 50% της παγκόσμιας αγοράς LNG, καθορίζοντας σε μεγάλο βαθμό τις αυξήσεις στις τιμές.
Ο άλλος σημαντικός παράγοντας είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως η μείωση των ροών φυσικού αερίου μέσω αγωγών και η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία.
Πηγές της αγοράς δηλώνουν στο Reuters, οτι η αγορά του LNG θα συνεχίσει να επεκτείνεται έως και το 2026, οπότε και θα επέλθει ισορροπία και μείωση των τιμών.
Η μεγάλη ανησυχία ωστόσο, παραμένει η τροφοδοσία των φτωχότερων κρατών που εξαρτώνται από το υγροποιημένο αέριο για την παραγωγή ενέργειας, οδηγώντας σε αύξηση του κόστος για τις οικονομίες της Ασίας.
Η παγκόσμια αγορά LNG έχει υπερδιπλασιαστεί από το 2011, οπότε και εισήλθαν πολλές νέες εμπορικές εταιρείες κυρίως στην αγορά της Ασίας. Τα τελευταία χρόνια, οι μικρότεροι έμποροι αντιπροσώπευαν το 20% των εισαγωγών LNG μόνο στην Κίνα.
Τους τελευταίους μήνες ωστόσο, η αγορά κλείνει για τους μικρούς εμπόρους καθώς οι τιμές των φορτίων των LNG ανήλθαν στα 175-200 εκατομμύρια δολάρια, από περίπου 15-20 εκατομμύρια δολάρια πριν από δύο χρόνια, προκαλώντας σεισμό στην εμπορική δραστηριότητα για τους πολλούς μικρότερους παίκτες.
Τα κεφάλαια που απαιτούνται για τη διαπραγμάτευση της αγοράς LNG, εκτινάχθηκαν στα ύψη αφού οι τιμές αναφοράς εκτοξεύτηκαν από τα χαμηλά ρεκόρ κάτω από τα 2 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες (mmBtu) που ήταν το 2020, στα 57 δολάρια τον Αύγουστο.
Τον Ιούλιο, η ιαπωνική Nippon Steel Corp, ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής χάλυβα στον κόσμο, αγόρασε ένα φορτίο LNG στα 41 δολάρια/mmBtu όταν η τιμή spot ήταν στα 40,50 $/mmBtu το διάστημα εκείνο, λόγω μεγάλης ζήτησης.
Οι τιμές υποχώρησαν τη Δευτέρα, αγγίζοντας τα 38 $/mmBtu, αν και οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι θα παραμένουν υψηλά όσο συνεχίζεται η ενεργειακή κρίση.
«Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν όσοι συμμετέχουν στην αγοράς αυτή τη στιγμή είναι η πίστωση», δήλωσε ο Ben Sutton, Διευθύνων Σύμβουλος της Six One Commodities, ενός έμπορου LNG με έδρα τις ΗΠΑ που αναγκάστηκε να μειώσει τις δραστηριότητές του μετά την εκτίναξη των τιμών το τρίτο τρίμηνο του 2021.
«Η αύξηση των τιμών φορτίου LNG, μαζί με την άνοδο της αστάθειας, έχει επιβαρύνει αρκετά τους εμπόρους που λειτουργούν με μικρότερους ισολογισμούς», δήλωσε ο Tamir Druz, διευθύνων σύμβουλος της Capra Energy, εταιρείας συμβούλων LNG.
Στην Ασία, μικρές εταιρείες εγκατέλειψαν τα γραφεία τους στη Σιγκαπούρη, ενώ κινεζικές και νότιο κορεάτικες επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να μειώσουν τη δραστηριότητα τους καθώς δεν είχαν ρευστό για να μπορέσουν να «χτυπήσουν» τους μεγάλους αγοραστές στις διεθνείς αγορές.
«Το LNG εξελίσσεται σε εμπόρευμα των πλουσίων», είπε ο Pablo Galante Escobar, Παγκόσμιος Επικεφαλής του LNG στον οίκο Vitol, μιλώντας στο διεθνές συνέδριο Gastech στο Μιλάνο.
Πετρελαϊκοί κολοσοί ελέγχουν την αγορά
«Οι συνθήκες ευνοούν πλέον μόνο πολυεθνικές εταιρείες με μεγάλα, διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια και ισχυρούς ισολογισμούς όπως οι εταιρείες πετρελαίου Shell, BP και TotalEnergies μαζί με σημαντικούς εμπορικούς οίκους όπως οι Vitol, Trafigura, Gunvor και Glencore» τονίζει ο Γκαλάντε.
Η Shell και η TotalEnergies εκτιμάται ότι έχουν ένα συνδυασμένο χαρτοφυλάκιο 110 εκατομμυρίων τόνων σε σημερινές τιμές αγοράς.
Και οι δύο έχουν δημιουργήσει χαρτοφυλάκια εξαγοράζοντας άλλους κολοσσούς όπως η Shell την BG και την TotalEnergies και τον κλάδο LNG της Engie, ενώ και οι δύο πετρελαικοί γίγαντες είναι εταίροι της North Field του Κατάρ, ένα από τα μεγαλύτερα έργα LNG.
Προσθέτοντας στο χαρτοφυλάκιο της Qatar Energy των 70 εκατομμυρίων τόνων και της BP των 30 εκατομμυρίων, σημαίνει ότι τέσσερις παίκτες ελέγχουν πάνω από το 50% της παγκόσμιας αγοράς LNG.
Η Shell, η Total Energies ανέφεραν κέρδη ρεκόρ κερδών, ενώ τα κέρδη της Vitol για το πρώτο εξάμηνο του 2022 ξεπέρασαν αυτά του 2021.
Ως αγοραστές αμερικανικού LNG μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων, η Shell και η TotalEnergies σημείωσαν επίσης τεράστια κέρδη από τη μεταπώληση Αμερικανικών φτηνών φορτίων στην Ευρώπη με υψηλότερες τιμές.
Οι υψηλές τιμές φορτίου LNG έχουν διευρύνει την ενεργειακή φτώχεια παγκοσμίως καθώς ορισμένα φορτία, που αρχικά προορίζονταν για φτωχότερες χώρες, καταλήγουν να εκτρέπονται σε Ευρωπαίους αγοραστές.
Πηγή: Reuters