Το φαινόμενο της βραχυχρόνιας μίσθωσης μπορεί να έχει λειτουργήσει ως προς την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και να έχει ωφελήσει περιοχές, ωστόσο σε άλλες έχει δημιουργήσει μεγάλα ζητήματα, όπως της δυσκολίας εξεύρεσης κατοικιών για μακροχρόνια μίσθωση, αλλά και των τεράστιων μισθωμάτων που ζητούνται.
Ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει μιλήσει κατ’ επανάληψη για την ανάγκη παρεμβάσεων ως προς την ρύθμιση του ζητήματος και για λόγους αθέμιτου ανταγωνισμού.
Μάλιστα, η βραχυχρόνια μίσθωση ενώ ξεκίνησε με απλά σπίτια πολιτών προς ενοικίαση, για λίγες μέρες, έχει φθάσει να αποτελεί κύρια δουλειά επιχειρήσεων.
Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), με μία ακόμα παρέμβασή του, με επιστολή που απέστειλε προς τους συναρμόδιους υπουργούς Επικρατείας, Αρη Σκέρτσο, Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, και αναπληρωτή Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη, παρουσιάζει πέντε προτάσεις για τη ρύθμιση του θέματος.
Βέβαια, στις 14 Νοεμβρίου περιμένουμε και από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας τις δικές του θέσεις στο μείζον ζήτημα.
Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση καλείται να βρει λύση, εδώ και τώρα, παρά το γεγονός ότι και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να τοποθετηθεί σύντομα, καθώς η βραχυχρόνια μίσθωση έχει εξελιχθεί σε τεράστιο θέμα, σε όλη την Ευρώπη.
Ο ΣΕΤΕ, για αυτές τις πέντε προτάσεις, έλαβε υπόψη την ανάγκη προστασίας της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας, την ανάγκη αντιμετώπισης του προβλήματος εύρεσης στέγης, που έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις σε πολλές περιοχές της χώρας, την προστασία των νομίμων τουριστικών επιχειρήσεων από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, που σε πολλές περιπτώσεις υφίστανται, καθώς πολλά παράνομα καταλύματα λειτουργούν «υπό τον μανδύα» της βραχυχρόνιας μίσθωσης, και την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου, των Ασφαλιστικών Ταμείων και των Δήμων, με σκοπό την πιο δίκαιη κατανομή των αντίστοιχων υποχρεώσεων σε νόμιμες επιχειρήσεις και πολίτες.
Ο ΣΕΤΕ, προτείνει:
- Πολυκατοικίες διαμερισμάτων: Προτείνεται να προβλεφθεί ρητά πως σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε αυτό θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση
- ΦΠΑ: Προτείνεται η απαλλαγή από ΦΠΑ του εισπραττόμενου μισθώματος να περιορίζεται μόνο στην περίπτωση που ο δικαιούχος του εισοδήματος είναι φυσικό πρόσωπο και έχει καταχωρίσει στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ μέχρι δύο (2) ακίνητα στον Α.Φ.Μ. του (εκ των οποίων το ένα από τα δύο ακίνητα θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί). Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και σε κάθε περίπτωση που δικαιούχος του εισοδήματος είναι νομικό πρόσωπο, τότε στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται Φ.Π.Α.
- Παρακράτηση φόρου: Προτείνεται να προβλεφθεί η υποχρέωση κάθε ψηφιακής πλατφόρμας να παρακρατά φόρο 5% επί του συνολικού αντιτίμου της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τον οποίο θα αποδίδει στη συνέχεια στο Δημόσιο
- Μέγιστος αριθμός ακινήτων που εκμισθώνονται βραχυχρόνια ανά Δήμο: Προτείνεται να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίσουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, η οποία θα αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη, το μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης για την περιοχή εντός των ορίων τους
- Επιβολή δημοτικού φόρου: Προτείνεται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που συνάπτονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών να επιβάλλεται φόρος υπέρ των ΟΤΑ Α’ βαθμού, ο οποίος θα ισούται με ποσοστό 0,5% επί του αντιτίμου της μίσθωσης και θα αξιοποιείται από τους ΟΤΑ στην κάλυψη των αυξημένων δαπανών καθαριότητας, φωτισμού κ.λπ., που προκαλείται από τη λειτουργία των βραχυχρόνιων μισθώσεων