Οι «Πρωτοπόροι του Ελληνικού Rock»: Όλη η ιστορία της ελληνικής σκηνής σε ένα βιβλίο

Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας του βιβλίου, Γιάννης Αλεξίου στη HuffPost.
Πελόμα Μποκιού
Πελόμα Μποκιού
Γιάννης Αλεξίου

Η συναρπαστική ιστορία του Ελληνικού Rock από τη δεκαετία του 60 έως σήμερα σ’ ένα βιβλίο. Πέντε δεκαετίες γεμάτες ηλεκτρισμό, με τους πρωτοπόρους της ελληνικής ροκ σκηνής να αφηγούνται, χωρίς περικοπές, την περιπέτεια του Rock’n’Roll στην Ελλάδα, στον δημοσιογράφο Γιάννη Αλεξίου.

H εξέλιξη του από την εποχή των ορχηστρών και των μοντέρνων συγκροτημάτων στα rock groups, το new wave και το punk έως την alternative rock σκηνή, μέσα από πενήντα πρωταγωνιστές και συγκροτήματα που αφηγούνται πρόσωπο με πρόσωπο «και με το χέρι στην καρδιά τι συμβαίνει εδώ και μισό αιώνα χωρίς να μασάνε τα λόγια τους».

Προσωπικότητες που άφησαν ανεξίτηλα το σημάδι τους στο Ελληνικό Rock και αφιέρωσαν τη ζωή τους σ’ αυτό χωρίς να «λοξοδρομήσουν» όπως οι Δημήτρης Πολύτιμος, Αλέκος Καρακαντάς, Δημήτρης Πουλικάκος, Λουκάς Σιδεράς, Γιάννης Δρόλοπας, Socrates Drank The Conium, Πελόμα Μποκιού, Σταύρος Λογαρίδης, Κώστας Τουρνάς, Δέσποινα Γλέζου, Ηρακλής Τριανταφυλλίδης, Τάσος Φωτοδήμος, Θοδωρής Τρύφωνας, Ηλίας Ασβεστόπουλος, Τζόνι Βαβούρας, Λήτης, Γιώργος Βανάκος, Magic de Spell, Παρθενογένεσις, Κυριάκος Δαρίβας, Θοδωρής Δημητρίου, Παύλος Παυλίδης, Θάνος Ανεστόπουλος, Γιάννης Αγγελάκας, Ενδελέχεια, The Earthbound κ.α. αποτυπώνουν την ιστορία του Ελληνικού Rock, όπως την έζησαν.

Λίγο πριν από τη γιορτή στο «Κύτταρο» με αφορμή τη δεύτερη έκδοση, ο συγγραφέας του βιβλίου «Πρωτοπόροι του Ελληνικού Rock» (κυκλοφορία Ogdoo Music Group), Γιάννης Αλεξίου μιλά στη HuffPost για τα πρόσωπα και τις συναντήσεις, τα απρόοπτα και τις ανακαλύψεις, τις ιστορίες και βεβαίως, τη ροκ κουλτούρα.

- Πέντε δεκαετίες ελληνικό ροκ μέσα από 50 συνεντεύξεις πρωταγωνιστών. Πόσα χρόνια δουλειάς συμπυκνώνονται στις 360 σελίδες αυτής της έκδοσης;

Είκοσι δύο χρόνια! Δύο δεκαετίες και βάλε δηλαδή, όσες χρειάζεται για να πει ένας δημοσιογράφος ότι τα έδωσε όλα σε ένα κύκλο που πάνω στην ωριμότητά του έκανε το γύρο του και τώρα κάνει το γύρο του θανάτου χέρι - χέρι με το ελληνικό rock, με τη διαφορά ότι το rock στη χώρα μας είναι σε τέτοια τροχιά από τη γέννησή του, αλλά προς πείσμα των πολέμιών του συνεχίζει να ακροβατεί με επιτυχία και να γράφει ιστορία. Αυτό μου δίνει δύναμη και σε προσωπικό επίπεδο να επιβιώνω σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς σε μια παράλληλη πορεία με το ελληνικό rock που βρίσκει πάντα διεξόδους να υψώνει φωνή σε μια χώρα που κυριαρχούσε ανέκαθεν το μπουζούκι.

- Ποιό είναι χρονικά το σημείο εκκίνησης; Και ποιά η τελευταία χρονιά;

Το δικό μου στο χώρο είναι το 1986, αλλά το πρώτο υλικό για το βιβλίο γράτηκε το 1997 στην πρώτη μου συνέντευξη για το πιο παλιό εν ζωή μουσικό και hi-fi περιοδικό, τον Ήχο. Τότε είχα παρουσιάσει μια εργασία για το ελληνικό rock μένοντας ένα ολόκληρο καλοκαίρι κλεισμένος σπίτι για να το ετοιμάσω. Την δουλειά μου είχα παρουσιάσει τότε στον υπεύθυνο του μουσικού τμήματος Σωκράτη Παπαχατζή, πρώην ιδρυτικού μέλους του new wave συγκροτήματος Blue Light, και χάρη σε αυτή την εργασία έπιασα δουλειά εκεί, επί εποχής Κώστα Καββαθά. Η συνέντευξη αυτή ήταν με τον Μιχάλη Πουγούνα για το συγκρότημά του Flowers of Romance, πρωτοπόρων του gothic rock στην Ελλάδα. Το υλικό που παρουσιάζω στο βιβλίο μου καταγράφηκε στη διάρκεια των καλύτερων χρόνων της δημοσιογραφικής μου πορείας και ολοκληρώθηκε το 2019 με τον Νίκο Πολίτη, μέλος των Εξαδάκτυλος και των Socrates.

- Πώς κατάφερες να συγκεντρώσεις το σπάνιο αυτό φωτογραφικό υλικό;

Η φωτογραφία ανέκαθεν μου κέντριζε την προσοχή, ιδιαίτερα αν αποτύπωνε μουσικούς και συγκροτήματα. Παράλληλα λοιπόν με την συλλογή βινυλίων μου συνέλεγα φωτογραφίες, περιοδικά, εφημερίδες, αφίσες και οτιδήποτε αποτύπωνε εικόνες της εποχής που δεν έζησα, αλλά θεωρούσα οικεία καθώς και της τρέχουσας. Τον αφρό αυτών παρέθεσα στο βιβλίο μου στο οποίο ξεχωριστή βαρύτητα έχει επίσης το φωτογραφικό υλικό που μου διέθεσαν ειδικά για την έκδοση αυτή οι μουσικοί ψάχνοντας στα συρτάρια τους καθώς και ξεχασμένα άλμπουμ τους.

“Το Ελληνικό Rock στα χρόνια που έμπαιναν οι βάσεις στα θεμέλια του και διένυε την χρυσή δεκαετία του έπεσε πάνω στη δικτατορία και μετά στην μεταπολίτευση όπου κυνηγήθηκε ανηλεώς”

Μεγάλο μέρος του φωτογραφικού αυτού υλικού αποθανάτισε ο πρόσφατα αδικοχαμένος φωτογράφος και πιστός μου συνεργάτης Γιάννης Κανελλόπουλος.

Θυμάμαι μια φωτογραφία που είχα δείξει στον Ντέμη Ρούσσο όταν τον είχα επισκεφτεί στο σπίτι του στην οποία μόλις είδε τον εαυτό του 17 χρονών στο εφηβικό του δωμάτιο στην Αλεξάνδρεια αποκρίθηκε: «Που την βρήκες αυτή δεν την έχω ούτε εγώ! Θα μου την δώσεις;». Φυσικά ήταν αδύνατο να του δώσω την πρωτότυπη γιατί η συλλογή του καθενός είναι ιερή.

Πελόμα Μποκιού
Πελόμα Μποκιού

- Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισες;

Το να συναντήσω κάποια πρόσωπα που θεωρούσα απαραίτητα να υπάρχουν σε αυτή την έκδοση όπως η Δέσποινα Γλέζου που μένει μόνιμα στη Νάξο και σπανίως έρχεται στην Αθήνα, αλλά τα καταφέραμε να συναντηθούμε και να μου αφηγηθεί τη ζωή της. Μια συνέντευξη που αποτελεί μία από τις πιο δυνατές στιγμές του βιβλίου.

“Το rock έχει μέσα διάφορες καταστάσεις όπως ναρκωτικά, τσαμπουκάδες, κυνηγητό που προσπάθησα να παραθέσω ατόφια”

Όπως και αυτή του τεράστιου κιθαρίστα Αλέκου Καρακαντά, μέλους των Juniors, We Five, Axis και για ένα μικρό διάστημα των Stormies που λόγω της επιβαρυμένης υγείας του ήταν δύσκολη η συνάντηση. Ήταν η μόνη αφήγηση που ξεκίνησε τηλεφωνικά λόγω της κατάστασης του, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της έγινε στο σπίτι του στη Φωκίωνος Νέγρη. Δυστυχώς δεν πρόλαβε την έκδοση, όμως έδωσε την συνέντευξη της ζωής του και καταγράφηκε, όπως όλες στο βιβλίο μου, χωρίς περικοπές.

Το rock έχει μέσα διάφορες καταστάσεις όπως ναρκωτικά, τσαμπουκάδες, κυνηγητό που προσπάθησα να παραθέσω ατόφια προσεγγίζοντας τις εποχές που επιχείρησε να υψώσει ανάστημα και να καταγράψει την χρυσή του περίοδο.

Λευκή Συμφωνία, 80s
Λευκή Συμφωνία, 80s

Δυσκολία ήταν να συγκεντρωθεί όλο αυτό το υλικό και να γίνει βιβλίο με γρήγορη ροή σε μια παράλληλη παράθεση φωτογραφιών που χάρη στην Θεσσαλονικιά γραφίστρια Κατερίνα Παγμαντίδου πήρε σάρκα και οστά αυτό το εγχείρημα που ήταν ένας ζωντανός οργανισμός έως την τελευταία στιγμή που πήγε στο τυπογραφείο.

Το υλικό εμπλουτιζόταν συνεχώς για να παρουσιάσω το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα κυριολεκτικά και επί του πιεστηρίου, όπως στην περίπτωση της σπάνιας φωτογραφίας του Παύλου Σιδηρόπουλου μαζί με το Νίκο Δαπέρη των Πελόμα Μποκιού στο οπισθόφυλλο της έκδοσης που εντοπίστηκε στην τελική ευθεία της έκδοσης από το Ogdoo Music Group.

- Η πιο συναρπαστική ανακάλυψή σου σε αυτή την απίθανη διαδρομή;

O Κώστας Τουρνάς του οποίου το ταλέντο και το μουσικό του μέγεθος δεν ήταν δυνατόν να περιοριστεί αποκλειστικά στην rock μουσική, κάτι το οποίο συνέβη και με τον Γιάννη Σπάθα, μέσα από την έρευνά μου προκύπτει ότι έχει τόσους πολλούς οπαδούς στους ψαγμένους κύκλους μουσικής που φθάνουν έως στο underground και στους συλλεκτικούς κύκλους.

“Το rock είναι η πίστη σε μια καλύτερη ζωή πιο δίκαιη, χωρίς καταπίεση και ελευθερία με την πραγματική έννοια”

Μια λατρεία που κέρδισε κυρίως για τους δίσκους του «Απέραντα Χωράφια» και «Αστρόνειρα». Επίσης η άλλη ανακάλυψη της ενασχόλησής μου με το ελληνικό rock είναι ότι οι Σπυριδούλα έχουν τόσο μεγάλο κοινό, ίσως το συγκρότημα με τις περισσότερες προτιμήσεις στο αυθεντικό rock. Δεν υπάρχει περίπτωση να ανοίξεις συζήτηση και στα 2-3 πρώτα ονόματα που θα πέσουν στο τραπέζι να μην είναι το δικό τους…

- Θα μας αποκαλύψεις ποιο συγκρότημα έγινε επερώτηση στη Βουλή;

Ο Λήτης μετά από την επεισοδιακή συναυλία του στην Άρτα που ήταν υπό την αιγίδα της Νέας Γενιάς τότε. Γνωστός για το χιούμορ του είπε κάτι καλωσορίζοντας το κοινό, αλλά η φράση του αυτή παρεξηγήθηκε σε τέτοιο βαθμό που έγινε πρωτοσέλιδο σε εφημερίδες και πήρε τέτοια διάσταση που όχι μόνο έγινε επερώτηση στη βουλή, αλλά προκάλεσε και την παραίτηση του Γιώργου Παπανδρέου από το υφυπουργείο Νένας Γενιάς του οποίου τη θέση πήρε ο Πετσάλνικος. Το τι έγινε ακριβώς το εξιστορεί στο βιβλίο.

Ο Γιάννης Αλεξίου
Ο Γιάννης Αλεξίου

- Και ποιος ιστορικός δίσκος δεν απέδωσε ούτε δραχμή στον δημιουργό του;

Ο δεύτερος και πολύ πετυχημένος δίσκος της Μαρίζας Κωχ «Μια στο Καρφί μια στο Πέταλο» του 1973 δεν απέφερε ούτε μία δραχμή στον ενορχηστρωτή και συμμετέχοντα ως συνθέτη στο δίσκο Γιώργο Στεφανάκη, οργανίστα των Πελόμα Μποκιού, που έφαγε πόρτα όταν ζήτησε πνευματικά δικαιώματα.

Γενικά το rock στην Ελλάδα έτρωγε πόρτα σε πολλές περιπτώσεις όπως και στην περίπτωση που διηγείται ο Σταύρος Λογαρίδης στο βιβλίο μου. Το Ελληνικό Rock στα χρόνια που έμπαιναν οι βάσεις στα θεμέλια του και διένυε την χρυσή δεκαετία του έπεσε πάνω στη δικτατορία και μετά στην μεταπολίτευση όπου κυνηγήθηκε ανηλεώς «ενώ δεν θα’πρεπε», όπως λέει χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Πουλικάκος περιγράφοντας τα χρόνια αυτά.

Σταύρος Λογαρίδης
Σταύρος Λογαρίδης

-Πως θα περιέγραφες τη σχέση της ελληνικής ροκ με τις δισκογραφικές;

Από τη μία υπήρχε διαχρονική αδιαφορία στη στρατηγική των μεγάλων δισκογραφικών εταιριών να προωθήσουν και να προβάλλουν το rock, εκτός κι αν αυτό δημιουργούσε μια τάση ή γινόταν επιτυχία κάποιος δίσκος εν ολίγοις αν μυρίζονταν ψητό. Από την άλλη υπήρχαν άνθρωποι με μεράκι, μουσικό αυτί και λατρεία στο rock που κατέβαλαν προσπάθειες ώστε να κυκλοφορήσουν σημαντικοί δίσκοι. Βήμα σε σπουδαία συγκροτήματα και μουσικούς έδωσαν, με τις μικρές δυνάμεις τους, ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρίες, όπως οι Creep, Wipe Out, Fm Records, Hitch Hyke καταγράφοντας σπουδαίο υλικό στη δεκαετία του ’80 και ’90.

- Στην έκδοση περιλαμβάνεται και ένα αδημοσίευτο κείμενο του Δημήτρη Πολύτιμου γραμμένο σε δύσκολες συνθήκες το καλοκαίρι του ’68, μέσα στη χούντα.

Εν αρχή είναι ο Δημήτρης Πολύτιμος -που μας αποχαιρέτισε πρόσφατα- στο βιβλίο μου, καθώς υπήρξε πρωτοπόρος του rock στο οποίο αφοσιώθηκε εγκαταλείποντας προς χάρη του τη φυσική ως σπουδαστής. Προτίμησε να πάρει το πιάνο του και να παίξει rock στα κλαμπ από τα μέσα του ’60 με το συγκρότημά του M.G.C. παρουσιάζοντας μαζί με τα υπόλοιπα μέλη -μεταξύ των οποίων ο Δημήτρης Πουλικάκος «συμπαίκτης του επί περίπου 6 δεκαετίες- τον ήχο των Rolling Stones, Cream, Paul Butterfield και άλλων στην Ελλάδα. Υπήρξε καταπληκτικός μουσικός, ορθολογιστής και το γερό σκαρί του rock στη χώρα μας.

Δημήτρης Πολύτιμος
Δημήτρης Πολύτιμος

-Τι είναι ροκ, Γιάννη -στη ζωή και στη μουσική;

Το rock είναι η πίστη σε μια καλύτερη ζωή πιο δίκαιη, χωρίς καταπίεση και ελευθερία με την πραγματική έννοια όχι αυτή που βιώνουμε φυσικά. Ας μην ξεχνάμε ότι το rock ξεκίνησε ως κίνημα στη δεκαετία του ’60 κι έτσι εξελίχθηκε γι’ αυτό και μπήκε στο στόχαστρο αυτών που δεν τους αρέσουν τέτοια πράγματα και θέλουν ησυχία, τάξη και ασφάλεια. Ωστόσο η rock μουσική απευθύνεται σε όλο τον κόσμο και έχει οπαδούς σε όλες τις ηλικίες και όλα τα κοινωνικά στρώματα.

-Θα επιβιώσει η ροκ κουλτούρα στον ψηφιακό κόσμο;

Με την ροκ κουλτούρα δεν μπορεί να τα βάλει κανείς όσο και αν αυτοί που προσπαθούν να χειραγωγήσουν τα πάντα, αλλά και οι συνακόλουθοί τους, δεν είναι δυνατόν να δαμάσουν κάτι με το οποίο έχει γεννηθεί κάποιος μέσα του και στη ζωή του καλλιεργεί τα αντανακλαστικά αντίδρασης σε όλα όσα θέλουν να του επιβάλλουν. Ο ψηφιακός κόσμος μάλλον πρέπει να έχει βρει τον μπελά του γιατί η ροκ κουλτούρα τον χρησιμοποιεί και είναι εξοικειωμένη μαζί του σε τέτοιο βαθμό που το παιχνίδι είναι ντέρμπι.

Info

Το βιβλίο παρουσιάζεται στο «Κύτταρο» την Παρασκευή 5 Νοεμβρίου.

21.00: Η βραδιά θα ξεκινήσει με μουσική αποκλειστικά από βινύλια σε ένα special Greek Rock σετ με επιλογές του Μιχάλη Λημνιού.

21.30: Στην παρουσίαση που έχει σχεδιαστεί στο stage του Κυττάρου θα μιλήσουν για το βιβλίο «Πρωτοπόροι του Ελληνικού Rock» οι :

Ιλάν (ραδιοφωνικός παραγωγός Στο Κόκκινο 105.5 Fm)

Δημήτρης Ν. Μανιάτης (δημοσιογράφος Νέα- Βήμα)

Θοδωρής Βλαχάκης (ιδρυτικός μέλος των Magic de Spell)

Θοδωρής Δημητρίου (ιδρυτικό μέλος των Λευκή Συμφωνία)

Γιώργος Μαστορίδης (μουσικός παραγωγός, Spectrum, Ωmega Vibes)

Γιάννης Αλεξίου (συγγραφέας του βιβλίου)

22.45: Special Secret Gig with legend Greek Rock Band!!

23.15: Nick Spathas & Jack’s Full feat. Markella Panagiotou

Play Socrates Drank the Conium

24.00: Οι «All Star Band»

Johnny Vavouras (Vavoura Band, Johnny & The Cadillacs) φωνή, μπάσο.

Τάσος Σκούρας (Αντώνης Τουρκογιώργης & Rock Machine) κιθάρα.

Κυριάκος Δαρίβας ντράμερ του Παύλου Σιδηρόπουλου και των Απροσάρμοστων

Θα υποδεχθούν σταδιακά τους guests της βραδιάς, χωρίς να αποκλείονται οι εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής:

Γιώργος Στεφανάκης (Πελόμα Μποκιού - όργανο)

Δημήτρης Μαρινάκης (Πελόμα Μποκιού - ντραμς)

Στέφανος Δεκεριάν (Αγάπανθος – κιθάρα, φωνή)

Τάκης Λιαρμακόπουλος (Apocalypsis, Αγάπανθος - ντραμς)

Μανώλης Σκουλάς (Schoolbus, 2+1 - κιθάρα, φωνή)

Διονύσης Γιατράς (VIPS - φωνή) - Γιώργος Αστρίτης (φωνή)

After Party w Greek Rock Vinyl DJ Set by MICHAEL LIMNIOS

Δημοφιλή