Η δεύτερη χρονιά της πανδημίας είναι έτοιμη να αποχωρήσει και κινηματογραφικά τουλάχιστον, κλείνει με μόλις δύο, αλλά ξεχωριστές ταινίες, η μία εκ των οποίων είναι animation.
«Μικρή Μαμά»
Η οκτάχρονη Νέλι μόλις έχασε την αγαπημένη της γιαγιά και βοηθά τους γονείς της να τακτοποιήσουν τα πράγματά της . Εξερευνά το σπίτι όπου μεγάλωσε η μαμά της, Μαριόν, και το δάσος όπου έπαιζε και είχε χτίσει ένα δεντρόσπιτο, για το οποίο έχει ακούσει τόσα πολλά. Ξαφνικά η μητέρα της φεύγει και η Νέλι αναζητά παρηγοριά στο δάσος. Εκεί, θα συναντήσει ένα κορίτσι της ηλικίας της που χτίζει ένα δεντρόσπιτο . Το όνομά της είναι Μαριόν.
Δυο χρόνια μετά την ταινία της Το Πορτρέτο Μιας Γυναίκας που Φλέγεται (Βραβείο Σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών), η Γαλλίδα δημιουργός Σελίν Σιαμά επιστρέφει με μία ταινία για όλη την οικογένεια, και μας ταξιδεύει στην δική της παιδική ηλικία, με ένα ύμνο στην φαντασία και στην παιδική φιλία.
Από το Αγοροκόριτσο (Tomboy) μέχρι τα Κορίτσια (Girlhood), η Σιαμά έδειχνε μια ευαισθησία απέναντι στην παιδική ηλικία, εστιάζοντας σε ιστορίες όπου μικρά παιδιά ετοιμάζονται για το «μεγάλο» βήμα προς την ενηλικίωση.
Η Μικρή Μαμά, μία ιστορία που αποκρυσταλλώθηκε μέσα της εν μέσω πανδημίας, προσεγγίζει με ποίηση και ευαισθησία την τρυφερή παιδική ψυχή, εστιάζοντας στην σχέση μητέρας-παιδιού, με έναν πρωτόγνωρο τρόπο.
Όπως εξηγεί η σκηνοθέτις, η ταινία βασίζεται σε μία απλή ιδέα: την συνάντηση και τη φιλία που αναπτύσσεται μεταξύ ενός μικρού κοριτσιού και της ίδιας του της μητέρας ως παιδί… «Καθώς έγραφα την ταινία, αναρωτιόμουν: εάν συναντούσα τη μαμά μου ως παιδί, θα ήταν η μαμά μου; Δεν θα ήταν κάτι σαν αδερφή μου; Ή φίλη μου; Κάπως έτσι μου ήρθε η ιδέα για το κάστινγκ: τη μητέρα και την κόρη θα μπορούσαν να ερμηνεύσουν δύο αδερφές. Κι έτσι οδηγηθήκαμε στις δίδυμες Ζοζεφίν και Γκαμπριέλ Σανζ. Η επικοινωνία μεταξύ μας ήταν άμεση, και οι γονείς τους ήταν πρόθυμοι να τις ακολουθήσουν σε αυτήν την ιστορία που τους άγγιξε» . Όπως πάντα όταν δουλεύει με παιδιά, η Σελίν Σιαμά δεν έκανε πρόβες -όλα έγιναν επιτόπου, στο σετ.
Στους δύο καταλόγους με τις 50 καλύτερες ταινίες του 2021 της Guardian για τις ΗΠΑ και τη Μ.Βρετανία αντίστοιχα, η ταινία καταλαμβάνει την τρίτη θέση, ενώ βρίσκεται πρώτη στις προτιμήσεις του Screendaily, με υμνητικά σχόλια για «το συναισθηματικό αποτύπωμα που αφήνει το φιλμ», μια από τις σημαντικότερες ταινίες «για την ανάγκη μας να κατανοήσουμε πραγματικά τους γονείς μας».
Στην δεύτερη θέση της λίστας του με τις 50 καλύτερες ταινίες της χρονιάς κατατάσσει την Μικρή Μαμά και το έγκριτο Sight and Sound, ενώ στην αντίστοιχη λίστα των New York Times η ταινία καταλαμβάνει την τέταρτη θέση.
Αξίζει να αναφέρουμε πως βρίσκεται σταθερά στην πρώτη δεκάδα στις λίστες των: Los Angeles Times (ν.7), Hollywood Reporter (ν.8), New Yorker (ν.9)και RogerEbert.com (ν.9).
«Που κρύβεται η Άννα Φρανκ»
Η συγγραφέας του πιο διάσημου ημερολογίου στην ιστορία της λογοτεχνίας αναβιώνει χάρη στη φαντασία του Άρι Φόλμαν («Βαλς με τον Μπασίρ») σε μια επίκαιρη, τρυφερή ταινία που έρχεται να μιλήσει για τον πόνο που κρύβει το παρελθόν, αλλά και την ελπίδα που επιφυλάσσει το μέλλον.
Σχεδόν οκτώ δεκαετίες μετά την πρώτη φορά που η Άννα Φρανκ έγραψε στο διάσημο ημερολόγιό της, η Κίτι, η φανταστική φίλη στην οποία η Άννα απηύθυνε τις αφηγήσεις και τις μύχιες σκέψεις της, ζωντανεύει ξαφνικά μέσα στο Μουσείο της Άννας Φρανκ όπου φυλάσσεται σήμερα το διασωθέν χειρόγραφο του ημερολογίου.
Χωρίς να ξέρει πόσα χρόνια έχουν περάσει ή τι έχει συμβεί στην Άννα και την αδελφή της, Μάργκο, η Κίτι παίρνει το ημερολόγιο και το σκάει μπερδεμένη στο σύγχρονο Άμστερνταμ σε αναζήτηση απαντήσεων. Όσο γεμίζουν τους δρόμους αφίσες, οι οποίες διαφημίζουν την αμοιβή που προορίζεται για όποιον βρει το χαμένο ημερολόγιο, η Κίτι θα βρεθεί ανάμεσα στους αδύναμους και περιθωριοποιημένους της πόλης και θα ανακαλύψει πολλά για τον κόσμο μας τότε και σήμερα.
«Ήθελα να απευθυνθώ στο νεανικό κοινό», λέει ο Άρι Φόλμαν. «Και για αυτόν τον λόγο με προσέγγισαν οι υπεύθυνοι του Anne Frank Fonds Basel πριν οκτώ χρόνια: ήθελαν μια νέα απόχρωση στην ευρύτερη ιστορία του Ολοκαυτώματος. Έπειτα ήρθε η ιδέα να αναβιώσει η Κίτι και να γίνει εκείνη η πρωταγωνίστρια της ταινίας, η αφηγήτρια. Ακόμη δύο όροι ήταν το να συνδέσουμε το παρελθόν με το παρόν και να ακολουθήσουμε τους επτά τελευταίους, φρικτούς μήνες στη ζωή της Άννας Φρανκ».
Έχοντας αγαπηθεί από γενιές και γενιές αναγνωστών στα εβδομήντα πέντε χρόνια που έχουν περάσει από την πρώτη έκδοσή του, το «Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ» εμπνέει μια ακόμη ιστορία, η οποία φιλοδοξεί να αποτελέσει γέφυρα τόσο με το παρελθόν όσο και με το μέλλον. Το ημερολόγιο που κρατούσε η Γερμανο-Εβραία, έφηβη Άννα όσο εκείνη και η οικογένειά της κρύβονταν από τους Ναζί κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής της Ολλανδίας, εκδόθηκε δύο χρόνια μετά τον θάνατό της από τον πατέρα της, Ότο Φρανκ (και μοναδικό επιζώντα της οικογένειας από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης) και έχει έκτοτε μεταφραστεί σε πάνω από εβδομήντα γλώσσες και πουλήσει εκατομμύρια αντίτυπα.
Αποτελεί, πια, κείμενο-ορόσημο στην ιστορία της λογοτεχνίας χάρη στο συγκινητικό ανθρωπιστικό σχόλιο που ξεπηδά αβίαστα από τις εξομολογήσεις ενός νεαρού κοριτσιού, το οποίο μεγαλώνει, αναζητά και ωριμάζει στις πιο αδιανόητες συνθήκες για να γίνει τελικά, χρόνια μετά τον θάνατό της, σύμβολο όλων των θυμάτων του ρατσισμού και του φασισμού.