Οι θησαυροί του Αρχαιολογικού Μουσείου Χαιρώνειας σε έναν αφιερωματικό τόμο

Iστορικά τεκμήρια μιας περιοχής και ενός πολυκύμαντου παρελθόντος, τα οποία μας ταξιδεύουν ανά τους αιώνες.
Ειδώλιο ιστάμενης γυναικείας μορφής με χιτώνα και αραχνοΰφαντο ιμάτιο, τέλος του 4ου - αρχές του 3ου αι. π.Χ. Από την έκδοση.
Ειδώλιο ιστάμενης γυναικείας μορφής με χιτώνα και αραχνοΰφαντο ιμάτιο, τέλος του 4ου - αρχές του 3ου αι. π.Χ. Από την έκδοση.
Φωτογραφίες: Σωκράτης Μαυρομμάτης

Tον τόμο «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαιρώνειας», αφιερωμένο στο ομώνυμο Μουσείο, που αριθμεί τον εικοστό τρίτο της σειράς - κόσμημα «Ο Κύκλος των Μουσείων», μιας εκδοτικής πρωτοβουλίας η οποία αποτελεί μακρά πολιτιστική συνεισφορά στο πλούσιο αρχαιολογικό απόθεμα της Ελλάδας, παρουσίασε η LAMDA Development στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας.

Στην αφιερωματική έκδοση παρουσιάζονται αποκτήματα του Μουσείου Χαιρώνειας από τρεις σημαντικές κατά την αρχαιότητα πόλεις της βόρειας Βοιωτίας, τη Χαιρώνεια, τον Ορχομενό και τη Λεβάδεια, καθώς και από τη μεθοριακή φωκική πόλη Πανοπεύς.

Iστορικά τεκμήρια μιας περιοχής και ενός πολυκύμαντου παρελθόντος, τα οποία μας ταξιδεύουν ανά τους αιώνες. Ανάμεσά τους, εξέχουσα θέση κατέχουν τα υλικά κατάλοιπα της Μάχης της Χαιρώνειας του 338 π.Χ., μεταξύ των νοτίων Ελλήνων, Αθηναίων και Θηβαίων κυρίως και του Μακεδονικού βασιλείου υπό την ηγεσία του Φιλίππου Β’, η οποία σφράγισε τη μετάβαση από την Κλασική στην Ελληνιστική εποχή.

Συγγραφέας του τόμου είναι η αρχαιολόγος δρ. Έλενα Κουντούρη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού και αναπληρώτρια προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών.

Ο αφιερωματικός τόμος «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαιρώνειας»
Ο αφιερωματικός τόμος «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαιρώνειας»

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαιρώνειας, δίπλα στο ταφικό μνημείο του Λέοντος, που στήθηκε από τους Θηβαίους πάνω στον ομαδικό τάφο των Ιερολοχιτών και σε «διαλεκτική σχέση» με τον τύμβο των πεσόντων Μακεδόνων, φιλοξενεί επίσης στον περίβολό του, πλήθος επιγραφών και επιτύμβιων στηλών που τον μετατρέπουν σε έναν εκθεσιακό υπαίθριο χώρο αρχαιοτήτων.

Ο τόμος μέσα από την πλούσια εικονογράφηση και την απαράμιλλη επιστημονική τεκμηρίωση των κειμένων, «σκιαγραφεί», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η συγγραφέας, «μια πολυδύναμη εικόνα βάθους χρόνου» που διατρέχει πολλούς αιώνες από την προϊστορία έως την Ύστερη Αρχαιότητα.

O Λέων, περιφανές και εμβληματικό επιτύμβιο μνημείο, τοπόσημο της Χαιρώνειας, το οποίο στήθηκε από τους Θηβαίους στη βόρεια πλευρά του πολυανδρίου του Ιερού Λόχου.
O Λέων, περιφανές και εμβληματικό επιτύμβιο μνημείο, τοπόσημο της Χαιρώνειας, το οποίο στήθηκε από τους Θηβαίους στη βόρεια πλευρά του πολυανδρίου του Ιερού Λόχου.
Φωτογραφίες: Σωκράτης Μαυρομμάτης

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ανέφερε σχετικά στην παρουσίαση του τόμου: «Ο νέος, πολυτελής δίγλωσσος τόμος, ο 23ος της σειράς, είναι αφιερωμένος σε ένα μικρό και απέριττο - από κτηριολογική σκοπιά - περιφερειακό μουσείο, συνυφασμένο, ωστόσο, με μια υψηλής ιστορικής σημασίας και συμβολισμού τοποθεσία: Αυτή της Χαιρώνειας, στο βορειοδυτικό άκρο του βοιωτικού κάμπου, κοντά στον Ορχομενό και τη Λεβάδεια. Η μικρή, αλλά αρχαιότατη αυτή πόλη, η αρχική ονομασία της οποίας κατά τον Όμηρο ήταν Άρνη και η ιστορία της συμπλεκόταν με το μύθο, τους θεούς και τους ήρωες από τα βάθη των αιώνων, γνώρισε στο πέρασμα του χρόνου, άλλοτε, περιόδους σχετικής άνθησης και ακμής και, άλλοτε, εξάρτησης και υποταγής σε ισχυρότερους γείτονες».

Πήλινη προτομή γυναικείας μορφής από τάφο στη Χαιρώνεια. Στο αριστερό χέρι κρατά ρόδο. 400-375 π.Χ
Πήλινη προτομή γυναικείας μορφής από τάφο στη Χαιρώνεια. Στο αριστερό χέρι κρατά ρόδο. 400-375 π.Χ
Φωτογραφίες: Σωκράτης Μαυρομμάτης

Η συγγραφέας του τόμου, δρ. Έλενα Κουντούρη, μεταξύ άλλων τόνισε: «Πήλινα και γυάλινα σκεύη, λίθινα εργαλεία, ειδώλια, μετάλλινα αντικείμενα, νομίσματα και επιγραφές ιχνηλατούν ενδιαφέρουσες πλευρές του δημόσιου και του ιδιωτικού βίου, από την αυγή της προϊστορίας έως την εκκωφαντική σιωπή του τέλους της Ύστερης Αρχαιότητας. Τα εκθέματα στις προθήκες και τα ποικίλα επιγραφικά τεκμήρια στον αύλειο χώρο, σημαδεμένα με την πατίνα της φθοράς του χρόνου, μας συγκινούν με την αστείρευτη ανθρώπινη έμπνευση, συμπυκνωμένη στις απλές μορφές τους».

Πήλινο ειδώλιο όρθιας γυναικείας μορφής με τα χέρια διπλωμένα κάτω από το στήθος, γνωστό ως η «θεά της Χαιρώνειας». 6500-5400 π.Χ
Πήλινο ειδώλιο όρθιας γυναικείας μορφής με τα χέρια διπλωμένα κάτω από το στήθος, γνωστό ως η «θεά της Χαιρώνειας». 6500-5400 π.Χ
Φωτογραφίες: Σωκράτης Μαυρομμάτης

Ο κ. Βαγγέλης Χρόνης, αντιπρόεδρος της LAMDA Development, σημείωσε ότι «Όλοι οι τόμοι της σειράς ”Ο Κύκλος των Μουσείων” δεν έχουν εμπορικό χαρακτήρα. Η έκδοσή τους έχει ως στόχο την ανάδειξη γνωστών ή λιγότερο γνωστών, νέων και παλαιότερων, μουσείων της χώρας μας. Όλων αυτών των θησαυρών που συνθέτουν τον εθνικό αρχαιολογικό μας πλούτο».

O αφιερωματικός τόμος θα διανεμηθεί δωρεάν σε αρχαιολογικά τμήματα Πανεπιστημίων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε αρμόδια τμήματα του υπουργείου Πολιτισμού, σε ξένες αρχαιολογικές Σχολές και Ινστιτούτα, όπως επίσης και σε επιλεγμένες εγχώριες και διεθνείς βιβλιοθήκες και οργανισμούς.

Η έκδοση είναι διαθέσιμη σε ψηφιακή μορφή, στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα, στην ιστοσελίδα της LAMDA Development https://www.lamdadev.com.

Κύλικα με διακόσμηση του τύπου της «Δυτικής Κλιτύος». Στο άνω μέρος των λαβών επίθετα πλαστικά κισσόφυλλα και φυτική διακόσμηση στο σώμα. 290-275 π.Χ.
Κύλικα με διακόσμηση του τύπου της «Δυτικής Κλιτύος». Στο άνω μέρος των λαβών επίθετα πλαστικά κισσόφυλλα και φυτική διακόσμηση στο σώμα. 290-275 π.Χ.
Φωτογραφίες: Σωκράτης Μαυρομμάτης
Μαρία-Χριστίνα Γρίβα, Corporate Communications Senior Director της Lamda Development, Δρ. Έλενα Κουντούρη, Λίνα Μενδώνη, Βαγγέλης Χρόνης, αντιπρόεδρος ΔΣ της Lamda Development και Ειρήνη Λούβρου των εκδόσεων Ολκός.
Μαρία-Χριστίνα Γρίβα, Corporate Communications Senior Director της Lamda Development, Δρ. Έλενα Κουντούρη, Λίνα Μενδώνη, Βαγγέλης Χρόνης, αντιπρόεδρος ΔΣ της Lamda Development και Ειρήνη Λούβρου των εκδόσεων Ολκός.
ξκξκ

O τόμος εκδόθηκε από τις Εκδόσεις Ολκός, υπό την εκδοτική φροντίδα της Ειρήνης Λούβρου. Η φωτογράφιση έγινε από τον Σωκράτη Μαυρομμάτη, η μετάφραση στα αγγλικά από την Αλεξάνδρα Ντούμα και η σελιδοποίηση από την Ελίζα Κοκκίνη. Η επεξεργασία των εικόνων έγινε από τον Νίκο Λαγό και η τυπογραφική διόρθωση από τον Παντελή Μπουκάλα.

Δημοφιλή