Μια μεταμόρφωση αξίας 250 εκατομμυρίων ευρώ θα συμβεί στην Σανζ Ελιζέ. Η μετατροπή της λεωφόρου των 1,9 χιλιομέτρων στο κεντρικό Παρίσι σε έναν «εντυπωσιακό κήπο» είναι ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πρότζεκτ που δεν θα συμβεί, ωστόσο, προτού η πόλη του φωτός φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024.
Η επιτροπή Champs-Élysées κάνει εκστρατεία για έναν σημαντικό επανασχεδιασμό της λεωφόρου και των γύρω περιοχών από το 2018.
«Η θρυλική λεωφόρος έχει χάσει το μεγαλείο της τα τελευταία 30 χρόνια. Εγκαταλείφθηκε προοδευτικά από τους Παριζιάνους και έχει πληγεί από πολλές διαδοχικές κρίσεις: τα κίτρινα γιλέκα, τις απεργίες, τα προβλήματα με την δημόσια υγεία και την οικονομία», δήλωσε η επιτροπή χαιρετίζοντας την ανακοίνωση της δημάρχου του Παρισιού, Αν Ινταλγκό.
«Λέγεται συχνά (ότι είναι) η πιο όμορφη λεωφόρος του κόσμου, αλλά όσοι από εμάς δουλεύουμε εδώ κάθε μέρα δεν είμαστε καθόλου σίγουροι για αυτό», είχε δηλώσει ο πρόεδρος της επιτροπής Ζαν Νοέλ Ρέινχαρντ το 2019.
«Η Σανζ Ελιζέ έχει όλο και περισσότερους επισκέπτες και μεγάλες επιχειρήσεις που αγωνίζονται να βρίσκονται σε αυτήν, αλλά για τους Γάλλους φαίνεται πεπαλαιωμένη».
Η επιτροπή πραγματοποίησε δημόσια διαβούλευση για (να αποφασίσει) τι πρέπει να γίνει με τη λεωφόρο. Τα σχέδια περιλαμβάνουν τη μείωση του χώρου για τα οχήματα κατά το ήμισυ, την μετατροπή των δρόμων σε πεζούς και χώρους πρασίνου και την δημιουργία συστάδων με δέντρα για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.
Το όνομα Champs-Élysées προήλθε από τον μυθικό ελληνικό παράδεισο, τα Ηλύσια πεδία. Ο Αντρέ Λε Νότρ, κηπουρός του Λουδοβίκου XIV του Βασιλιά λιου, σχεδίασε για πρώτη φορά τον μεγάλο χώρο περιπάτου με μια διπλή σειρά από λεύκες σε κάθε πλευρά, που ονομάζεται Grand Cours.
Μετονομάστηκε σε Σανζ Ελιζέ το 1709 και επεκτάθηκε, ενώ μέχρι το τέλος του αιώνα είχε γίνει ένα δημοφιλές μέρος για περπάτημα και πικνίκ.
Το Παρίσι γιόρτασε την απελευθέρωση του 1944 από τη ναζιστική κατοχή στην Σανζ Ελιζέ και οι νίκες του Παγκοσμίου Κυπέλλου εξακολουθούν να φέρνουν εκεί πλήθη, αλλά η διάσημη γοητεία της έχει ξεθωριάσει και αποφεύγεται κυρίως από τους Παριζιάνους.
Σήμερα φημίζεται για τις ακριβές καφετέριες, τα πολυτελή καταστήματα, τις πολυτελείς αίθουσες πωλήσεων αυτοκινήτων, τα εμπορικά της ενοίκια που είναι μεταξύ των υψηλότερων στον κόσμο και την ετήσια στρατιωτική παρέλαση της Ημέρας της Βαστίλης.
Πριν από την κρίση του Covid-19 που φρέναρε τον διεθνή τουρισμό, ο αρχιτέκτονας Φιλίπ Τσιαμπαρέττα, του οποίου η εταιρεία PCA-Stream εκπόνησε τα σχέδια μεταμόρφωσης της Σανζ Ελιζέ, δήλωσε ότι από τους 100.000 περίπου πεζούς στη λεωφόρο κάθε μέρα, το 72% ήταν τουρίστες και το 22% εργαζόμενοι.
Ο, οκτώ λωρίδων, αυτοκινητόδρομος φιλοξενεί κατά μέσο όρο 3.000 οχήματα την ώρα - τα περισσότερα διερχόμενα - και είναι πιο μολυσμένος κι από πολυσύχναστους περιφερειακούς δρόμους γύρω από τη γαλλική πρωτεύουσα, πρόσθεσε.
Ο Τσιαμπαρέττα ανέφερε επίσης ότι η Σανζ Ελιζέ έχει γίνει ένα μέρος που συνοψίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πόλεις σε όλο τον κόσμο: «ρύπανση, τα αυτοκίνητα, τουρισμός και καταναλωτισμός» και πρέπει να αναπτυχθεί εκ νέου ώστε να είναι «οικολογικός, επιθυμητός και χωρίς αποκλεισμούς (τόπος)».
Τα σχέδια περιλαμβάνουν επίσης τον επανασχεδιασμό της περίφημης Πλας ντε λα Κονκόρντ στο νοτιοανατολικό άκρο της λεωφόρου, που περιγράφεται από το δημαρχείο ως «δημοτική προτεραιότητα». Αυτό αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ο στόχος είναι η μεταμόρφωση της Σανζ Ελιζέ να ολοκληρωθεί έως το 2030.
Η Ινταλγκό ανέφερε στο Le Journal du Dimanche ότι το έργο ήταν ένα από τα πολλά που είχε σκοπό να μεταμορφώσει την πόλη «πριν και μετά το 2024», συμπεριλαμβανομένης της μετατροπής της περιοχής γύρω από τον Πύργο του Άιφελ σε ένα «εξαιρετικό πάρκο στην καρδιά του Παρισιού».
ΠΗΓΗ: The Guardian