Όλα τα μεγάλα έργα υποδομών που υλοποιήθηκαν και αυτά που βρίσκονται σε εξέλιξη

Το πρόγραμμα των έργων υποδομών – ορισμένα εκ των οποίων εμβληματικά - τηςπεριόδου 2019 – 2023, ανέρχεται στα 15 δισ. ευρώ.
Education Images via Getty Images

Είναι πραγματικότητα ότι πολλά έργα υποδομών που είχαν «κολλήσει» τα
προηγούμενα χρόνια, είτε έχουν υλοποιηθεί είτε έχουν δρομολογηθεί.

Και είναι ουκ ολίγα, καθώς μιλάμε για έργα ύψους 15 δισ. ευρώ, με δημοπρατήσεις των 14 δισ. ευρώ και συμβασιοποιήσεις των 5,5 δισ. ευρώ. Συγκριτικά με την τετραετία 2015-2019, τα έργα είναι τετραπλάσια, καθώς είχαν δημοπρατηθεί έργα ύψους 3,5 δισ. ευρώ, περίπου, και συμβασιοποιήθηκαν έργα αξίας 857 εκατ. ευρώ.

Επιμέρους, έχουμε 19 έργα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα),
συνολικού προϋπολογισμού 3,24 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 3 είναι συμβασιοποιημένα (915 εκατ.), 2 με προσωρινό ανάδοχο (241 εκατ.), 12 σε διαγωνιστική διαδικασία (1,84 δισ.) και 2 προς δημοπράτηση (250 εκατ.).

Τα έργα παραχωρήσεων (αυτοκινητόδρομοι) είναι συνολικού προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ, ήτοι ο ΒΟΑΚ (1,7 δισ.), το Βόρειο Τμήμα του Ε65 (443 εκατ.) και το τμήμα Πάτρα – Πύργος (290 εκατ.).

Οσον αφορά στα έργα μετρό, έχουμε τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνα (1,5 δισ.
ευρώ) και την επέκταση προς Ιλιον (550 εκατ.).

Αναλυτικά η κατάσταση των έργων:

Αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου

Το έργο που πέρασε από 40 κύματα, ξεμπλόκαρε, ξεκίνησε και στο τέλος του 2023 θα φτάσει στο 30% υλοποίησής του

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Έχει συμβασιοποιηθεί το ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη και το Δημόσιο έργο
Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος. Στις 8 Μαΐου αναμένεται να υποβληθούν και οι
προσφορές για το μεγάλο έργο Χανιά – Ηράκλειο.

Οι μελέτες για την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά προχωρούν και μετά το καλοκαίρι θα κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Προχωρούν και οι μελέτες για το Σούδα – Αεροδρόμιο και αναμένεται η θετική γνωμοδότηση του ΓΕΝ για την οριστικοποίηση της χάραξης του δρόμου που θα κινείται οριακά εντός του χώρου του Ναυστάθμου της Σούδας. Προς χρηματοδότηση είναι και τα τμήματα ανατολικά του Αγίου Νικολάου (Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Γέφυρα Φρουζή - Παράκαμψη Παχιάς Άμμου).

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)

Για το Βόρειο Τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση από το
Ταμείο Ανάκαμψης και ήδη το έργο έχει ξεπεράσει το 23%. Εντός του 2023 θα
παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί και το σύνολο του Νότιου Τμήματος, ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα που έχει ξεπεράσει το 90%

Αυτοκινητόδρομος Αμβρακία – Άκτιο

Εντός του 2023 ολοκληρώνεται το μεγάλο έργο. Η παράκαμψη Αμφιλοχίας
παραδόθηκε από το περασμένο καλοκαίρι και μάλιστα νωρίτερα από το
χρονοδιάγραμμα, ικανοποιώντας ένα χρόνιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και
ενισχύοντας την οδική ασφάλεια της περιοχής.

Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη

Εχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και υπογράφηκε η σύμβαση ΣΔΙΤ στις 21/4/2023.

Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover)

Υπεγράφη η σύμβαση του μεγάλου έργου για τη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησαν ήδη οι
γεωτεχνικές έρευνες, ενώ οι τελικές μελέτες ήδη εκπονούνται και οι πρώτες εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές του φθινοπώρου.

Αεροδρόμιο Καστέλι

Εξασφαλίστηκε η αύξηση του μεγέθους του νέου υπερσύγχρονου διεθνούς
αεροδρομίου της χώρας, άνω του 30%, ώστε αυτό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά
στην εκτιμώμενη επιβατική κίνηση που η Κρήτη θα κληθεί να υποδεχθεί τις επόμενες δεκαετίες. Το νέο αεροδρόμιο θα αριθμεί πλέον 92.000 τετραγωνικά μέτρα, από 68.000 τ.μ. που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Η πρόοδος εκτέλεσης του έργου σήμερα έχει ξεπεράσει το 22%.

Ύδρευση Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας και Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο

Εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση των έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας, τα ωριμάσαμε και τα δημοπρατήσαμε στα τέλη του 2022. Ηδη
υπάρχει προσωρινός ανάδοχος και για τα δύο έργα, με στόχο το Φθινόπωρο να έχουν ξεκινήσει και οι εργασίες.

Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και Μπράλος-Άμφισσα

Δημοπρατήθηκαν στα τέλη του 2021 τα δύο έργα και εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 υπογράφηκαν και οι 2 συμβάσεις. Για το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας, στο επόμενο τρίμηνο μπορούν να ενεργοποιηθούν και οι 2 από τις 3 προαιρέσεις του έργου, που αφορούν στην Παράκαμψη Ψαχνών και στη οδική σύνδεση αρτηρίας

Βόρειας-Νότιας Εύβοιας.

Έχουν ήδη ξεκινήσει στα έργα αυτά οι οριστικές μελέτες και έως το τέλος του έτους αναμένουμε να εκκινήσουν και οι κατασκευαστικές εργασίες. Εντός του καλοκαιριού η εγκατάσταση του εργοταξίου.

Κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας

Είναι σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες και η πρόοδος είναι σχεδόν 50%. Τις
επόμενες μέρες ο πρώτος μετροπόντικας θα ξεκινήσει την εκσκαφή της σήραγγας από την Κατεχάκη, ενώ ο δεύτερος αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Πρόοδος του έργου 90% στη Βασική Γραμμή και της Επέκτασης προς Καλαμαριά.
Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τον φορέα λειτουργίας με ΣΔΙΤ. Έχει ξεκινήσει η
επανατοποθέτηση των αρχαίων στο Σταθμό Βενιζέλου, ενώ παράλληλα οι συρμοί μπορούν και κινούνται σε όλη τη γραμμή από ΝΣΣ έως το Αμαξοστάσιο.

Παράλληλα με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά, η κυβέρνηση αυτή έχει θέσει ως άμεση προτεραιότητά της τη βορειοδυτική επέκταση του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των μετακινήσεων στους πολυπληθείς και αναπτυσσόμενους δήμους Αμπελοκήπων και Μενεμένης, Κορδελιού και Ευόσμου, Παύλου Μελά και Νεάπολης-Συκεών προς Εύοσμο και Σταυρούπολη.

Κατασκευή επέκτασης Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς Ίλιον

Η Α’ φάση του Διαγωνισμού θα ολοκληρωθεί εντός του Μαΐου. Η Β’ Φάση θα
ξεκινήσει το φθινόπωρο. Ετοιμάζονται οι διαγωνισμοί μελετών για τις νέες επεκτάσεις προς το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τη Γλυφάδα, αλλά και την συνέχιση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι.

Δημοφιλή