Ο κύβος ερρίφθη για το μέλλον των Ναυπηγείων Ελευσίνας και όπως φάνηκε από τη σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, προωθείται μια σύνθετη λύση για να μπει ένα οριστικό τέλος στα κορυφαία Ναυπηγεία της χώρας, με θετική έκβαση.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, παρουσιάζοντας το Νομοσχέδιο για την εξυγίανση και αξιοποίηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, το οποίο έχει καταρτισθεί σε συνεργασία και διαβούλευση με τα Υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επίλυση των ζητημάτων εύρυθμης λειτουργίας των Ναυπηγείων, όμως αφήνει ορισμένες αβεβαιότητες.
Κατ’ αρχάς, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων εξουσιοδοτείται να εκπροσωπήσει το Ελληνικό Δημόσιο, που είναι ο βασικός πιστωτής των Ναυπηγείων Ελευσίνας, για το σύνολο του σχεδίου εξυγίανσης, το οποίο θα κατατεθεί βάσει του πτωχευτικού νόμου στο αρμόδιο δικαστήριο. Το σχέδιο αυτό εκπονείται σε συνεργασία με την εταιρία ONEX, με τη χρηματοδότηση της αμερικανικής DFC. Σύντομα αναμένεται να κατατεθεί το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου στη Βουλή.
Το πρώτο δεδομένο είναι ότι για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα επενδυθούν άμεσα 100 εκατομμύρια δολάρια, προκειμένου να επισκευασθούν οι δεξαμενές, να γίνει περιβαλλοντική αποκατάσταση και οποιαδήποτε άλλη εργασία χρειάζεται για να επαναλειτουργήσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Το σχέδιο αναφέρει ότι είναι εξασφαλισμένες όλες οι θέσεις εργασίας των νυν εργαζομένων, όμως, παράλληλα, τονίζει ότι θα δοθεί, σε πρώτο στάδιο, όλη η προβλεπόμενη από το νόμο αποζημίωση στους εργαζόμενους, κάτι που σημαίνει ότι θα απολυθούν όλοι οι εργαζόμενοι, οι οποίοι στη γενική συνέλευση το αποδέχθηκαν σε ποσοστό 99,7%. Βέβαια, η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι θα δημιουργήσει 2.000 νέες θέσεις εργασίας και ενδεχομένως πολλοί από τους νυν εργαζόμενους να πιάσουν και πάλι δουλειά στα Ναυπηγεία.
Πάντως, ένα μείζον ζήτημα, που είχε τεθεί εξαρχής, είναι η αποπληρωμή των δεδουλευμένων. Το σχέδιο προβλέπει ότι οι εργαζόμενοι θα πληρωθούν τα οφειλόμενα στο μέλλον από τα όποια αμυντικά προγράμματα καταφέρουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να προσελκύσουν, όχι κατ’ ανάγκη από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αλλά οποιουδήποτε είδους αμυντικά προγράμματα από οποιονδήποτε πελάτη. Ουδείς αμφισβητεί την πρόθεση της ΟΝΕΧ να αποπληρώσει τα οφειλόμενα, τα οποία δεν δημιούργησε η ίδια –και οφείλουμε να το επισημάνουμε- ούτε ότι δεν θα επιδιώξει να φέρει αμυντικά προγράμματα, δηλαδή κατασκευή πολεμικών πλοίων. Ωστόσο, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν υπογραφές, δηλαδή συμβόλαια για την κατασκευή πολεμικών πλοίων, τίποτα δεν είναι βέβαιο παρά το γεγονός ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν τον συγκεκριμένο τομέα ως δεύτερο πυλώνα λειτουργίας, παράλληλα με τον πρώτο πυλώνα, που είναι ο εμπορικός και ο ενεργειακός.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το σχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας ακολουθεί τα βήματα του παρομοίου σχεδίου που είχε εκπονηθεί και έχει ήδη ολοκληρωθεί για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου, όπου σήμερα ήδη έχει εξοφλήσει το σύνολο των απαιτήσεων στους εργαζόμενους και στους πιστωτές, και έχουν αυξηθεί οι θέσεις εργασίας από 150 σε 600.
Καταλήγοντας, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία δέσμευση του Πολεμικού Ναυτικού να δώσει υποχρεωτικά κάποιο πρόγραμμα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, η κυβέρνηση προχωρά σε ένα πρόγραμμα εξυγίανσης με τη ρεαλιστική φιλοδοξία ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα προσελκύσουν τόσο αμυντικά έργα, όσο και εμπορικά.