ΟΣΕ μετά τα Τέμπη: Νέα φιλοσοφία ασφάλειας, έτος ηλεκτρονικής αναβάθμισης το 2023 και προσλήψεις

«Κλειδί» ο ορισμός νέων διοικήσεων σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, που θα κρίνονται για πολύ καιρό και θα αναλάβουν καθήκοντα χωρίς καμία περίοδο χάριτος.
Τα τρένα παραμένουν «κλειδωμένα» στα αμαξοστάσια από τις 2 Μαρτίου. Ο φόβος κλοπών και καταστροφών υλικού, η ανάγκη ενεργοποίησης του προσωπικού, αλλά και η ομαλότητα στην οικονομία επιβάλουν εκ των πραγμάτων την ταχεία και ασφαλή επιστροφή τους στις ράγες. (Photo by Dimitris Lampropoulos/Anadolu Agency via Getty Images)
Τα τρένα παραμένουν «κλειδωμένα» στα αμαξοστάσια από τις 2 Μαρτίου. Ο φόβος κλοπών και καταστροφών υλικού, η ανάγκη ενεργοποίησης του προσωπικού, αλλά και η ομαλότητα στην οικονομία επιβάλουν εκ των πραγμάτων την ταχεία και ασφαλή επιστροφή τους στις ράγες. (Photo by Dimitris Lampropoulos/Anadolu Agency via Getty Images)
Anadolu Agency via Getty Images

Η πρώτη διαπίστωση που μοιράστηκε με τους δημοσιογράφους στην συνέντευξη Τύπου ο ασκών καθήκοντα (και) υπουργού Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την σκέψη που θα αποτελέσει «οδηγό» στην επόμενη ημέρα των ελληνικών σιδηροδρόμων και του ΟΣΕ, μετά την τραγωδία με την σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη: Το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως, είπε ο υπουργός και, «υπό αυτή την έννοια, έπρεπε να είχε υπάρξει η αυτόματη χάραξη της πορείας που θα είχε αποτρέψει το δυστύχημα. Η δεύτερη κίνηση ήταν η μηχανική αλλαγή των κλειδιών και η τρίτη ότι θα έπρεπε να υπάρξει παρακολούθηση μετά την αποχώρηση της αμαξοστοιχίας πάνω στον πίνακα καθώς θα προέκυπτε η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στη λάθος γραμμή. Και επίσης από μέρους της
αμαξοστοιχίας δεν υπήρχε ανάλογη αντίδραση. «Ασχετα από το ανθρώπινο λάθος, αν είχαμε ολοκληρωμένο σύστημα ασφάλειας, το μοιραίο θα είχε αποφευχθεί», είναι το συμπέρασμα όπως εκείνος το κατέγραψε.

Τρεις άμεσες αλλαγές

Πρακτικά, έχοντας αποδεχθεί ότι έγιναν μεν σοβαρά και πολλαπλά ανθρώπινα λάθη, όμως το μοιραίο θα μπορούσε ακόμα κι έτσι να έχει αποφευχθεί, η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών δείχνει ξεκάθαρα ότι αυτοί είναι οι δύο κεντρικοί πυλώνες στους οποίους θέλει να παρέμβει, ώστε να πετύχει την απαιτούμενη ασφάλεια για το σύστημα.

Δηλαδή, τόσο βελτίωση των υποδομών - ιδιαίτερα σε επίπεδο ηλεκτρονικών συστημάτων - όσο και αλλαγή στη «διάταξη» των ανθρώπων που επανδρώνουν την τηλεματική και τηλεδιοίκηση.

1. Η ηλεκτρονική αναβάθμιση που άργησε - τώρα επιταχύνεται

Τέλη του 2014 υπογράφεται η σύμβαση (43 εκατ.) για καθολική αναβάθμιση στο δίκτυο με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Η σύμβαση αναπτύχθηκε μερικώς μέχρι το 2017, στο 32% περίπου.

Στο παραδοτέο έργο υπήρξαν σημαντικότατα σφάλματα και το 18% ήταν μόνο λειτουργικό.

Επειτα σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης λόγω σφαλμάτων. Εως το 2019 δεν έγινε καμία παράδοση.

Το 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ και γίνεται ανάταξη της σύμβασης .

Το 2021 υπογράφεται η τελική σύμβαση. Σήμερα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης.

Η εκτίμηση είναι ότι εντός του έτους θα γίνει παράδοση και του υπόλοιπου
τμήματος, με όλα τα συστήματα ελέγχου ταχύτητας και αυτόματης πέδησης.

Συνέντευξη τύπου του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη, για τις πρώτες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, μετά από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023. (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)
Συνέντευξη τύπου του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη, για τις πρώτες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, μετά από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023. (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)
Eurokinissi


2. Προσλήψεις «χθες»
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης συμφώνησε πλήρως με τους εργαζόμενους, ότι απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Στην συνέντευξη Τύπου τόνισε ότι έγινε προσπάθεια για την ενίσχυση του προσωπικού:

- Την τελευταία 15ετία έγινε μείωση προσωπικού, λόγω υπαγωγή της χώρας στις μη προσλήψεις. Λίγες θέσεις καλύφθηκαν.

- Η τωρινή κυβέρνηση προχώρησε με την κινητικότητα, με δελτία παροχής υπηρεσιών για 200 άτομα (κλειδούχοι, σταθμάρχες, τεχνικοί) με την απαιτούμενη εκπαίδευση και δρομολόγησε μόνιμες προσλήψεις στον ΟΣΕ το 2021 για 117 άτομα (36 σταθμάρχες) και ακόμα 100 άτομα το 2022.

- Η πρώτη φάση του διαγωνισμού βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης για τις 117 θέσεις (11.000 αιτήσεις), ενώ θα ενεργοποιηθούν και οι επιπλέον 100», είπε ο υπουργός.

- Ειδική μέριμνα θα δοθεί στην αξιολόγηση της εκπαίδευσης, η οποία είναι σκληρή, με κανόνες που καθορίζονται από την Ε.Ε. και περιλαμβάνει ιατρικές και ψυχικές δοκιμασίες.

3. Αλλαγή φιλοσοφίας σε θέματα ασφάλειας

Ακούγεται αφηρημένο, όμως ίσως εδώ κρύβεται πολλή ουσία. Ο Γιώργος Γεραπετρίτης ανακοίνωσε ότι:

- Εκπονείται σχέδιο για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με στόχο την αλλαγή φιλοσοφίας ασφάλειας.

- Λίγες ώρες αργότερα ήταν προγραμματισμένη η άφιξη στην Αθήνα ειδικών τεχνοκρατών για τους σιδηροδρόμους από την Ευρωπαϊκή Ενωση, ενώ υπήρξε επικοινωνία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Γερμανό Καγκελάριο Όλαφ Σολτς, ώστε να έρθει κλιμάκιο από την Γερμανία που θα παραδώσει προτάσεις για την αναβάθμιση των ελληνικών σιδηροδρόμων.

- Αμεσα θα ενεργοποιηθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών
ατυχημάτων, μία εκκρεμότητα - υποχρέωση της Ελλάδας σε επίπεδο ΕΕ που παρέμενε «ξεχασμένη», ενώ θα επαναξιολογηθεί η λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για τα θέματα ασφάλειας.

Δημοφιλή