Οι υποψηφιότητες για τα Όσκαρ 2025 ανακοινώθηκαν μετά από δύο αναβολές, την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου, με φόντο τις φονικές πυρκαγιές που μαίνονται ακόμη στο Λος Άντζελες και ενώ το Χόλιγουντ παραμένει μουδιασμένο.
Μεγάλο φαβορί αναδείχτηκε η ανατρεπτική ιστορία του Ζακ Οντιάρ «Emilia Perez» με 13 υποψηφιότητες, καταρρίπτοντας μάλιστα το ρεκόρ για τις περισσότερες υποψηφιότητες μη αγγλόφωνης ταινίας -έλαβε τρεις περισσότερες από το «Τίγρης και Δράκος» (2001) και από το «Roma» (2018).
Επιπλέον, η υποψηφιότητα της πρωταγωνίστριας Κάρλα Σοφία Γκανσκόν έγραψε επίσης ιστορία, καθώς είναι η πρώτη φορά στα Όσκαρ που τρανς ηθοποιός κερδίζει υποψηφιότητα.
Η κατηγορία Α΄ Γυναικείου Ρόλου είχε αν μη τι άλλο ηχηρές απουσίες. Εκτός έμειναν τόσο η Αντζελίνα Τζολί («Maria»), παρά τις εν γένει καλές κριτικές, όσο και η Νικόλ Κίντμαν («Babygirl»), παρά το βραβείο στο Φεστιβάλ Βενετίας, καθώς μετά τις Χρυσές Σφαίρες, μεγάλο φαβορί θεωρούνταν η Ντέμι Μουρ.
Η Αμερικανίδα σταρ που έκανε το ντεμπούτο της ως έφηβη σε μία σαπουνόπερα το 1981 -η πιο ακριβοπληρωμένη ηθοποιός στον κόσμο κάποτε- απέσπασε σε ηλικία 62 ετών την πρώτη της υποψηφιότητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κοραλί Φαρζά, σκηνοθέτις του body horror «The Substance», στην οποία πρωταγωνιστεί η Μουρ, είναι και η μοναδική γυναίκα που έλαβε υποψηφιότητα στην κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας.
Από τις πιο ηχηρές απουσίες και το σίκουελ του Μονομάχου. Μπορεί η πρώτη ταινία του Ρίντλεϊ Σκοτ να σάρωσε τα Όσκαρ, αλλά η δεύτερη, παρά την επιτυχημένη πορεία στις αίθουσες και το buzz για τον Ντένζελ Ουάσινγκτον (που έμεινε πάλι εκτός, όπως και στα Bafta), δεν συγκίνησαν τα μέλη της Ακαδημίας.
Το blockbuster «Dune: Part II» μια από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες του 2024 που επιπλέον έλαβε και επαινετικές κριτικές, μπορεί να έλαβε πέντε υποψηφιότητες, μεταξύ αυτών και για το κορυφαίο βραβείο (Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας), όμως ο Ντενί Βιλνέβ έμεινε εκτός της πεντάδας για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας.
Όπως και στην περίπτωση του «Conclave», που έλαβε οκτώ υποψηφιότητες, όχι όμως και για τον σκηνοθέτη Έντβαρντ Μπέργκερ («Ουδέν Νεότερον από το Δυτικό Μέτωπο).
Στις απουσίες που τα διεθνή ΜΜΕ επισήμαναν μετά την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων είναι τόσο η Πάμελα Άντερσον, η ερμηνεία της οποίας στο «The Last Showgirl» έχει συζητηθεί, όσο και ο Ντάνιελ Κρεγκ («Queer»), όπως επίσης, η Μάργκαρετ Κουόλι και η Ζεντάγια.
Κι ενώ σκηνοθέτες, πρωταγωνιστές και ταινίες μετρούν απουσίες και ανατροπές, υπάρχει μία ταινία, το «Nosferatu» του Ρόμπερτ Έγκερς, που «έλαβε περισσότερες υποψηφιότητες από ό,τι αναμενόταν, συνολικά τέσσερις».
Με πληροφορίες από Variety, Hollywood Reporter