Λίγες ώρες μας χωρίζουν από την 93η τελετή απονομής των Βραβείων Όσκαρ (Κυριακή 25 Απριλίου, ξημερώματα Μεγάλης Δευτέρας για την Ελλάδα), μία βραδιά με ως επί το πλείστον φυσική παρουσία, που λόγω πανδημίας θα διεξαχθεί στο Union Station στο Λος Άντζελες, το Dolby Theatre και το Highland Center στο Χόλυγουντ, με δορυφορικές συνδέσεις από διαφορετικά σημεία σε όλο τον κόσμο -και από το Λονδίνο.
Η σαν ταινία τελετή, όπως υποσχέθηκαν οι παραγωγοί της φετινής διοργάνωσης, Στίβεν Σόντερμπεργκ, Στέισι Σερ και Τζέσι Κόλινς, αναμένεται να έχει σύμφωνα με την αμερικανική έκδοση της HuffPost τη χαμηλότερη τηλεθέαση στην ιστορία του θεσμού -όπως το φετινό Super Bowl και τα Grammy- καθώς το κοινό διεθνώς παρακολουθεί πλέον όλο και λιγότερο ζωντανά προγράμματα.
Ωστόσο η ουσία ήταν και είναι πάντα οι ταινίες. Όπως και το γεγονός ότι οι φετινές υποψηφιότητες χαρακτηρίζονται από διαφορετικότητα: Σχεδόν οι μισοί από τους 20 υποψήφιους ηθοποιούς είναι διαφορετικού χρώματος, μία τεράστια μετατόπιση όχι μόνο σε σχέση με το 2015 και το 2016 οπότε δεν υπήρχε ούτε ένας μη λευκός υποψήφιος, αλλά ακόμη και σε σχέση με πέρυσι, όπου όλοι πλην ενός στις κατηγορίες ερμηνείας ήταν λευκοί.
Τα Όσκαρ γράφουν το φινάλε μίας αλλόκοτης σεζόν, με κλειστές αίθουσες και τη βιομηχανία να φτάνει στο χείλος της καταστροφής, όμως τα προγνωστικά για τα φαβορί, τις πιθανές ανατροπές, αλλά και τις σίγουρες νίκες παραμένουν κατά παράδοση ψηλά στην ατζέντα.
Σύμφωνα με τους The New York Times και το Variety οι πιθανοί νικητές και οι μεγάλοι αντίπαλοι είναι οι εξής:
New York Times
Καλύτερη Ταινία: «Nomadland»
Το «Nomadland» της Κλόε Ζάο έχει σαρώσει τα βραβεία (από το Φεστιβάλ Βενετίας, τις Χρυσές Σφαίρες και τα Bafta, μέχρι τα Independent Spirit Awards τρεις μέρες πριν από τα Όσκαρ και ενδιαμέσως άλλα, λιγότερα λαμπερά, όπως τα βραβεία της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου της Βοστόνης και το Βραβείο Κοινού στο Τορόντο) ωστόσο, πέρυσι το «1917» του Σαμ Μέντες έκανε περίπου την ίδια διαδρομή, αλλά έχασε από τα «Παράσιτα».
Για πολλούς ψηφοφόρους (τα μέλη της Aμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών με δικαίωμα ψήφου) το «Promising Young Woman», επίσης υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, μοιάζει με τα «Παράσιτα»: Είναι φρέσκο, σύγχρονο, αναδεικνύει ένα δύσκολο θέμα με μία γερή δόση μαύρου χιούμορ και τελειώνει με τρόπο που ανοίγει τη συζήτηση. Βεβαίως, υπάρχει και το «Minari» που παίζει δυνατά, ενώ όσον αφορά τη «Δίκη των 7 του Σικάγο» που έλαβε το μεγάλο βραβείο στα SAG, μάλλον δεν έχει σοβαρές πιθανότητες.
Σκηνοθεσία: Κλόε Ζάο για το «Nomadland»
Ανεξαρτήτως του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, η Κλόε Ζάο αναμένεται να αποσπάσει το Όσκαρ Σκηνοθεσίας σε συνέχεια των βραβείων που έχει μαζέψει από την αρχή της σεζόν. Την υποψηφιότητα της ενισχύει επίσης το γεγονός ότι η νέα ταινία της είναι το «Eternals» της Marvel (με Αντζελίνα Τζολί και Σάλμα Χάγιεκ) που θα κυκλοφορήσει τους επόμενους μήνες.
Εάν τα προγνωστικά για το απόλυτο φαβορί επαληθευτούν, η Ζάο θα είναι η μόλις δεύτερη γυναίκα στην ιστορία των Όσκαρ που θα τιμηθεί με το βραβείο Σκηνοθεσίας μετά την Κάθριν Μπιγκελόου για το «Hurt locker» και η πρώτη μη λευκή.
Α΄ Ανδρικός Ρόλος: Τσάντγουικ Μπόουζμαν για το «Ma Rainey’s Black Bottom» («Η Θρυλική Μα Ρέινι»)
Ο ηλικίας 83 ετών Άντονι Χόπκινς, υποψήφιος για το Όσκαρ Α΄Ανδρικού Ρόλου, παραδίδει μία χωρίς υπερβολή εκπληκτική ερμηνεία στο «The Father» του Φλοριάν Ζελέρ, ενσαρκώνοντας ένας πατέρα με άνοια, που κατά τους NYT, θα μπορούσε να αποσπάσει ψήφους την τελευταία στιγμή.
Ωστόσο, ο Χόπκινς έχει ήδη τιμηθεί με Όσκαρ και δύσκολα μπορεί να φανταστεί κανείς ότι τα μέλη της Ακαδημίας θα αφήσουν ανεκμετάλλευτη τη μοναδική ευκαιρία που έχουν να δώσουν στον πρόσφατα εκλιπόντα Τσάντγουικ Μπόουζμαν το βραβείο για τον ρόλο με τον οποίο ο Αμερικανός ηθοποιός έδειξε το εύρος του ταλέντου του.
Α΄ Γυναικείος Ρόλος: Βαϊόλα Ντέιβις για το «Ma Rainey’s Black Bottom»
Από τις τέσσερις κατηγορίες ερμηνείας, η πιο σκληρή και αμφίρροπη κούρσα είναι αυτή για το Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου. Ηγείται η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, η οποία όμως έχει ήδη δύο Όσκαρ στην εν λόγω κατηγορία, συνεπώς τα μέλη της Ακαδημίας μπορεί να μην αισθάνονται την υποχρέωση να της δώσουν ακόμη ένα βραβείο και δη τόσο σύντομα (το δεύτερο Όσκαρ της ήταν το 2018 για την εξαιρετική ερμηνεία της στην ταινία «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι»).
Η Κάρεϊ Μάλιγκαν δεν έχει πάρει Όσκαρ, θεωρείται ωστόσο μία από τις πιο ταλαντούχες ηθοποιούς της γενιάς της και η ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί, το «Promising Young Woman», έχει συζητηθεί όσο λίγες -και για την είσοδο της στις υποψηφιότητες.
Κι ύστερα είναι η Βαϊόλα Ντέιβις, νικήτρια στα SAG, η οποία πριν από τέσσερα χρόνια απέσπασε υποψηφιότητα Β΄ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Fences» του Ντένζελ Γουάνσινγκτον.
Β΄ Ανδρικός Ρόλος: Ντάνιελ Καλούγια για το «Judas and the Black Messiah»
Ο Ντάνιελ Καλούγια, νικητής σε Χρυσές Σφαίρες, SAG και Bafta, θα πάρει το Όσκαρ για τη φλογερή, καθηλωτική ερμηνεία του στον ρόλο του Φρεντ Χάμπτον, ηγέτη του κινήματος των Μαύρων Πανθήρων.
Πιθανώς μοιραστεί κάποιες ψήφους με τον συνυποψήφιο στην ίδια κατηγορία και για την ίδια ταινία, Λακίθ Στάνφιλντ, αλλά το επίτευγμα του στον συγκεκριμένο ρόλο δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.
Β΄ Γυναικείος Ρόλος: Γιουν Γιου-τζουνγκ για το «Minari»
Η ηθοποιός που υποδύεται την αποφασιστική γιαγιά στη δίγλωσση (κορεάτικα και αγγλικά) ταινία «Minari» του Λι Άιζακ Τσανγκ ανέβηκε στην κούρσα τις τελευταίες εβδομάδες, όταν απέσπασε τα βραβεία SAG και Bafta.
Η πιο σοβαρή απειλή για την Γιουν Γιου-τζουνγκ είναι η 74 ετών Γκλεν Κλόουζ, η οποία το πιθανότερο είναι να βρεθεί αντιμέτωπη με την όγδοη ήττα της στα Όσκαρ, καταγράφοντας ρεκόρ.
Πρωτότυπο Σενάριο: «Promising Young Woman»
Η κατηγορία έχει νέες αφίξεις κι έχει και τον Άαρον Σόρκιν, ο οποίος έχει προταθεί τέσσερις φορές για τα σενάρια του κι έχει κερδίσει μία -για το «The Social Network». Δεν είναι εύκολος αντίπαλος, όμως η Έμεραλντ Φένελ καταγράφει ήδη μία νίκη, καθώς το σενάριο της για το «Promising Young Woman» υπερίσχυσε της «Δίκης των 7 του Σικάγου» στα βραβεία του Σωματείου Σεναριογράφων των ΗΠΑ. Οι ψηφοφόροι εκτιμούν ιδιαίτερως την τόλμη στην κατηγορία Πρωτότυπου Σεναρίου, κάτι που η ιστορία της Φένελ διαθέτει, οπότε παρότι η κούρσα είναι ζόρικη, μάλλον το Όσκαρ είναι δικό της.
Διασκευασμένο Σενάριο: «The Father»
Το φιλμ που κερδίζει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας είθισται να παίρνει πρώτα ένα βραβείο σεναρίου, οπότε το ασφαλές στοίχημα είναι το «Nomadland». Από την άλλη, η πρόσφατη άνοδος του «The Father», ενδέχεται να αποδώσει. Το σενάριο είναι σοφά γραμμένο, σε σχέση με το ημι-αυτοσχεδιαστικό του «Nomadland».
Διεθνής Ταινία: «Another Round» / «Άσπρο Πάτο» (Δανία)
Το συγκλονιστικό πολεμικό δράμα «Quo Vadis, Aida?» της Γιασμίλα Ζμπάνιτς (Βοσνία - Ερζεγοβίνη) για τη σφαγή της Σρεμπρένιτσα το 1995, άξιζε περισσότερης αναγνώρισης στα βραβεία, όπως σύμφωνα με τους NYT, μία υποψηφιότητα στην κατηγορία Α΄ Γυναικείου Ρόλου για τη δυνατή ερμηνεία της πρωταγωνίστριας Γιάσνα Ντούρισιτς. Όμως, η ήδη γνωστή ταινία «Άσπρο Πάτο» από τη Δανία, με πρωταγωνιστή τον σταρ Μαντς Μίκελσεν και τον Τόμας Βίντερμπεργκ να είναι υποψήφιος για Όσκαρ Σκηνοθεσίας, δύσκολα θα ηττηθεί.
Variety
Την αμφίρροπη κούρσα όσον αφορά την κατηγορία Α΄ Γυναικείου Ρόλου επισημαίνει και το Variety που αναφέρει ότι νικήτρια μπορεί τελικά να αναδειχθεί οποιαδήποτε από τις πέντε υποψήφιες, ενώ χαρακτηρίζει τον Ντάνιελ Καλούγια τον μόνο βέβαιο νικητή (Β΄ Ανδρικός Ρόλος) στις κατηγορίες ερμηνείας, εκτιμώντας ότι η νίκη του έχει κλειδώσει.
Καλύτερη Ταινία: «Nomadland» (ανοιχτό ενδεχόμενο για τη «Δίκη των 7 του Σικάγο»)
Σκηνοθεσία: Κλόε Ζάο για το «Nomadland» (πιθανός νικητής Τόμας Βίντερμπεργκ για το «Άσπρο Πάτο»)
Α΄ Ανδρικός Ρόλος: Τσάντγουικ Μπόουζμαν (πιθανός νικητής Άντονι Χόπκινς για το «The Father»)
Α΄ Γυναικείος Ρόλος: Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το «Nomadland» (πιθανή νικήτρια Άντρα Ντέι για το «The United States vs. Billie Holiday», αν και κατά το Variety το Όσκαρ θα έπρεπε να δοθεί στη Βανέσα Κίρμπι για «Τα θραύσματα μιας γυναίκας»).
Β΄ Ανδρικός Ρόλος: Ντάνιελ Καλούγια για το «Judas and the Black Messiah» (πιθανός νικητής Σάσα Μπαρόν Κοέν «Δίκη των 7 του Σικάγου», αν και το Όσκαρ θα έπρεπε να δοθεί στον Πολ Ράσι για το «Sound of Metal»).
Β΄ Γυναικείος Ρόλος: Γιουν Γιου-τζουνγκ για το «Minari» (πιθανή νικήτρια η Ολίβια Κόλμαν για το «The Father»).
Πρωτότυπο Σενάριο: «Promising Young Woman», Έμεραλντ Φένελ (πιθανός νικητής Άαρον Σόρκιν για τη «Δίκη των 7 του Σικάγο», αν και το Όσκαρ θα έπρεπε να δοθεί στον Λι Άιζακ Τσανγκ για το «Minari»).
Διασκευασμένο Σενάριο: «The Father», Κρίστοφερ Χάμπτον και Φλoριάν Ζελέρ (πιθανός νικητής «Nomadland», Κλόε Ζάο).
Διεθνής Ταινία: «Άσπρο Πάτο», Δανία (πιθανός νικητής «Quo Vadis, Aida?»).