Γίνεται ένας 81χρονος και ένας 77χρονος να γίνουν φίλοι με τους millennials και της Gen Z; Σε αυτό το ερώτημα προσπαθούν να απαντήσουν θετικά Τζο Μπάιντεν και Ντόναλντ Τραμπ, στην τελική ευθεία για την κούρσα των προεδρικών εκλογών του Νοεμβρίου.
Η αιτία βρίσκεται στην στατιστική και τα δεδομένα της. Οι νέοι ψηφοφόροι αποτέλεσαν περίπου το 17% του εκλογικού σώματος το 2020 και ήταν ιδιαίτερα καθοριστικοί για την επικράτηση του Μπάιντεν, υποστηρίζοντας με μεγάλη διαφορά τους Δημοκρατικούς. Φέτος ωστόσο, τίποτα δεν μοιάζει δεδομένο, αφού αφενός κανείς από την ηλικιακή ομάδα μεταξύ 18 και 34 δεν δείχνει να ενθουσιάζεται για καμία από τις δύο προσφερόμενες επιλογές και αφετέρου γιατί ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς –ο οποίος λαμβάνει χαρακτηριστικά εθνοκάθαρσης σε βάρος του παλαιστινιακού λαού- φαίνεται να έχει δημιουργήσει βαθύ ρήγμα στους νεότερους ψηφοφόρους του Δημοκρατικού Κόμματος, που βλέπουν με μεγαλύτερη συμπάθεια το δράμα των Παλαιστινίων προσφύγων από το «δικαίωμα» του Τελ Αβίβ στην αυτοάμυνα το οποίο υπερασπίζεται η αμερικανική κυβέρνηση.
Είναι αυτή η εντεινόμενη ανησυχία του προεδρικού περιβάλλοντος για μια πιθανή διαρροή ψήφων δια της αποχής που ώθησε τον Τζο Μπάιντεν να αναλάβει δράση τις προηγούμενες ημέρες. Όχι μόνο άνοιξε λογαριασμό στο TikTok, το θεωρούμενο ως πλέον νεανικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης αλλά προσπάθησε να ανοίξει κωμικό διάλογο με τον κωμικό Τζίμι Φάλον, όταν ο τελευταίος τον ειρωνεύτηκε σχετικά με την ηλικία του. Στη συνέχεια, μοιράστηκε την ιστορία της γνωριμίας του με τη σύζυγό του Τζιλ στον δημοφιλή λογαριασμό του Instagram ‘’Meet Cutes NYC’’, επ’ ευκαιρία του Αγίου Βαλεντίνου. Και την Κυριακή του Super Bowl (του πλέον δημοφιλούς αθλητικού γεγονότος στις ΗΠΑ) τα έβαλε με τις εταιρίες τροφίμων και αναψυκτικών για το φαινόμενο της συρρίκνωσης, δηλαδή ότι οι συσκευασίες πολλών δημοφιλών snack μικραίνουν σε όγκο ενόσω οι τιμές τους παραμένουν ίδιες.
Πρόκειται για μια στοχευμένη σειρά δημόσιων εμφανίσεων που σκοπό έχει να ταυτιστεί με ζητήματα που απασχολούν πιο νεανικά κοινά από την οποία δεν απουσίασε και το πιο ζωτικό ζήτημα της αποπληρωμής των φοιτητικών δανείων, με 150.000 δανειολήπτες φοιτητές να ωφελούνται από πρόγραμμα αποσκοπεί στην δια της διαγραφής χρεών ανακούφιση των Αμερικανών που καταβάλλουν πληρωμές για τουλάχιστον μια δεκαετία.
Η απάντηση δεν άργησε να έρθει από τον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος στο πλαίσιο της παρουσίασης των sneakers που φέρουν το όνομά του έσπευσε να συναντηθεί με influencers όπως Μπέντζαμιν Καπελούσνικ και ο Ρόμαν Σαρφ, που δραστηριοποιούνται στο χώρο των επιχειρήσεων που αφορούν τον κόσμο της ένδυσης και της επένδυσης. Σε μια προσπάθεια μάλιστα να κλείσει την ψαλίδα στους Αφροαμερικάνους, δεν χάνει ευκαιρία να αξιοποιήσει φιλικές προς την ατζέντα του δηλώσεις δημοφιλών ράπερ όπως ο 50Cent ή ο Snoop Dog υπέρ του.
Ο στόχος εδώ είναι διττός, αφού με βασικό χαρτί την ραγδαία υποχώρηση της δημοφιλίας του Μπάιντεν σε ένα κοινό που για τον ίδιο θεωρούνταν προνομιακό, ο Τραμπ επιδιώκει να κινητοποιήσει ταλαντευόμενους ψηφοφόρους της μαύρης κοινότητας και να αδρανοποιήσει τους δυσαρεστημένους που στήριξαν Δημοκρατικούς το 2020, και δεν βλέπουν αισθητή βελτίωση του βιοτικού τους επιπέδου κατά τη θητεία Μπάιντεν στο Λευκό Οίκο.
Θεματική καμπάνια ή παιχνίδι με τις προσωπικότητες; Καθένας από τους δύο υποψήφιους επιλέγει διαφορετική στρατηγική. Ωστόσο η διαπίστωση παραμένει: Η πλειονότητα των ερωτηθέντων σε σειρά δημοσκοπήσεων θεωρεί αμφότερους ακατάλληλους για την ηγεσία της χώρας. Το γεγονός μάλιστα είναι εμφανές και στην διάσταση του προαναφερθέντος εκλογικού marketing στην οποία αναφερθήκαμε. Ενδεικτικά, το TikTok του Μπάιντεν δέχθηκε σειρά επικρίσεων σχετικά με την στάση του Αμερικανού προέδρου για τον πόλεμο στη Γάζα, ενώ ο πρώην πρόεδρος έγινε στόχος αποδοκιμασιών κατά τη διάρκεια του event στη Φιλαδέλφεια. Υπό αυτή την έννοια η προσπάθεια των δύο μονομάχων να θυμίσουν «θείους που κάθονται με τη νεολαία» δεν πείθει, αφού δεν αναιρεί το δεδομένο ότι ο αμερικανικός λαός βρίσκεται αντιμέτωπος με μια εκλογή που υπηρετεί τη λογική «μη χείρον βέλτιστον».