«Το θεωρώ ως δεδομένο ότι κάποιες κορβέτες για το Πολεμικό Ναυτικό θα ναυπηγηθούν σε ελληνικό ναυπηγείο. Είναι ήδη στοιχείο των προτάσεων και των δύο φιναλίστ των τελικών υποψηφίων “να πάρουν αυτή τη δουλειά”, για να μιλήσουμε με πιο “ωμούς” όρους της αγοράς» δήλωσε τη Δευτέρα ο υπουργός Εθνικής Αμύνης, Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, στο πλαίσιο των εργασιών του 33ου «Greek Economic Summit» που διοργάνωσε στην Αθήνα το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο, συμμετέχοντας στην ενότητα υπό τον τίτλο «Η αναγέννηση της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας».
«Οι κορβέτες αυτές, όχι το πρώτο πλοίο (το πρώτο δεν υπάρχει δυνατότητα, θα ναυπηγηθεί προφανώς στα ναυπηγεία της εταιρίας που θα πάρει τη δουλειά), αλλά τα επόμενα (δηλαδή το δεύτερο, το τρίτο και το τέταρτο αν ασκηθεί η εναλλακτική option) πρόκειται να ναυπηγηθούν σε Ελληνικά ναυπηγεία» πρόσθεσε. «Και οι δυο εταιρίες έχουν θα έλεγα φτάσει σε προχωρημένο στάδιο συνεννόησης με τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά αφ’ ενός και τα ναυπηγεία Ελευσίνας αφ’ ετέρου. Είναι δεδομένο λοιπόν ότι θα υπάρξει ναυπήγηση σε Ελληνικό ναυπηγείο».
Όπως είπε ο κ. Παναγιωτόπουλος, ήδη είναι σε εξέλιξη η ναυπήγηση της πρώτης Ελληνικής FDI φρεγάτας, στα ναυπηγεία της Naval Group στη Γαλλία, «πλην όμως και εκεί έχουμε κάποια συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Έχουν ήδη υπογραφεί δώδεκα συμβάσεις μεταξύ Ελληνικών εταιρειών και του κύριου προμηθευτή».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Υπογραφή συμφωνιών της ιταλικής Fincantieri με ελληνικές εταιρείες για νέες κορβέτες
Gowind HN: Η γαλλική πρόταση για τις κορβέτες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού
«Ομοίως επιδιώκεται να γίνει με τους Ιταλούς, οι οποίοι είναι μία από τις βασικές υποψήφιες χώρες για το πρόγραμμα των κορβετών. Αντιστοίχως και οι Γάλλοι οι οποίοι έχουν θέσει το στόχο του 30%. Ασφαλώς είναι ένας ελκυστικός παράγων αυτός, όταν σου λένε 30% εγχώρια συμμετοχή στο πρόγραμμα της ναυπήγησης των κορβετών . Το κατά πόσο είναι εφικτό ή είναι ρεαλιστικό ή υποκρύπτει κάποια παραπλάνηση, μένει να αποδειχθεί. Όμως υπάρχει στη βάση η πρόθεση αποτυπωμένη στο κείμενο της διακρατικής συμφωνίας για συνεργασία στον τομέα αυτό. Ομοίως και με τους Γερμανούς, αν εξελιχθούν άλλα προγράμματα τα οποία είναι στο τραπέζι και εξετάζονται αυτή τη στιγμή και από τα Γενικά Επιτελεία, διότι εμείς ακολουθούμε τις εισηγήσεις των Γενικών Επιτελείων για τις προτάσεις τους για αναβάθμιση των συστημάτων ή πρόσκτηση καινούριων που χρησιμοποιούν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Θα δούμε.Η πρόθεσή μας ως Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ως Κυβέρνηση, είναι ότι όλες αυτές οι συνεργασίες να στηρίζονται θεσμικά σε ένα κείμενο διμερούς συνεργασίας στην Άμυνα που περιλαμβάνει και την αμυντική βιομηχανία».
Αναφερόμενος στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ, είπε πως «υπάρχουν και τα άλλα προγράμματα που τρέχουν. Σε κάθε περίπτωση όμως το γεγονός ότι τα Ελληνικά ναυπηγεία θα είναι έτοιμα, όχι άμεσα, ασφαλώς και εκεί πρέπει να επενδυθούν κεφάλαια και να δαπανηθεί και κάποιος χρόνος προκειμένου να έρθουν σε κατάσταση απολύτως λειτουργική, έτοιμα τουλάχιστον να αναλάβουν ένα έργο φιλόδοξο, ναυπήγησης πλοίου επιπέδου κορβέτας ή του έργου της αναβάθμισης του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής μάλλον, όσο μπορεί να είναι μέση ζωή τα 40 και βάλε χρόνια για μια φρεγάτα, των φρεγατών κλάσης MEKO. Κι αυτό είναι ένα έργο το οποίο αρχίζει να εξελίσσεται και να δρομολογείται στην τελική του φάση στο αμέσως επόμενο διάστημα. Ξέρετε όσοι ασχολείστε με αυτά ότι ο τεχνικός διάλογος με την εταιρεία θα πάρει τουλάχιστον ένα χρόνο. Ένα χρόνο με πολύ αισιόδοξα σενάρια, προκειμένου να διερευνηθεί και να προσδιοριστεί ακριβώς τι εύρος θα έχει αυτή η αναβάθμιση. Υπάρχουν αμφιβολίες και κατά πόσον ο προϋπολογισμός που έχουμε υπολογίσει, δηλαδή τα 500 εκατ. -άντε και κάτι παραπάνω- θα είναι αρκετά για ένα πλήρη εκσυγχρονισμό μέσης ζωής αυτών των πλοίων. Πλην όμως, έχουμε και τους περιορισμούς από τον Προϋπολογισμό μας, από τα δημοσιονομικά μας περιθώρια και πρέπει εκεί να κινηθούμε. Θα είναι, όμως, ένας αρκετά εκτεταμένος, σίγουρα, εκσυγχρονισμός. Το ποια συστήματα με ποια και ποιοι θα καταπιαστούν με την αναβάθμιση αυτών των συστημάτων, ξεκινά στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και θα περάσει αρκετός χρόνος μέχρις ότου να πάμε στην συμφωνία και στην έναρξη της υλοποίησης του έργου αυτού.Επομένως υπάρχει στο άμεσο προσεχές μέλλον πολύ περιθώριο, πολλή δουλειά μπροστά και με δεδομένη τη συμμετοχή της Ελληνικής ναυπηγικής και αμυντικής βιομηχανίας. Είναι κι άλλα προγράμματα ασφαλώς».
Όπως ανέφερε, στο πλαίσιο του EDF, του Ευρωπαϊκού Αμυντικού Ταμείου, «ενώ το 2019 είχαμε πέντε (αν δεν κάνω λάθος) προγράμματα Έρευνας και Τεχνολογίας με συμμετοχή Ελληνικών εταιρειών, το 2022 έχουμε 44 τέτοια. Σαράντατέσσερα λοιπόν, προγράμματα Έρευνας και Τεχνολογίας με Ελληνική συμμετοχή και χρηματοδοτημένα κατά το συντριπτικό τους ποσοστό, από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του EDF! Εταιρείες, φορείς ακαδημαϊκοί, φορείς έρευνας από την Ελλάδα συμμετέχουν σε αυτό που γίνεται αυτή την στιγμή στο EDF, σε προγράμματα τα οποία στην ουσία θα προσδιορίσουν το μέλλον της Άμυνας. Εκεί προσανατολίζεται ασφαλώς και πάντα η Έρευνα και η Ανάπτυξη ή κοινά Ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως η Ευρωπαϊκή Κορβέτα, με συμμετοχή πολλών χωρών, παραδοσιακές δυνάμεις στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, αλλά και Ελληνική συμμετοχή. Επομένως αυτό σημαίνει ότι κάτι γίνεται και κάτι κινείται προς την σωστή κατεύθυνση. Οι Ελληνικές εταιρείες είναι ζωντανές και συμμετέχουν. Και δεν είναι, αν θέλετε, πάντα παραδοσιακές εταιρείες της αμυντικής βιομηχανίας που παράγουν το x, y, ω, αμυντικό υλικό. Είναι και εταιρείες, ας πούμε, λογισμικού, εταιρείες που συμμετέχουν σε τέτοιου είδους προγράμματα Έρευνας και Ανάπτυξης. Αλλά η δικτυοκεντρικότητα, η ανάπτυξη νέων λογισμικών, προσαρμοσμένα στις επιχειρησιακές ανάγκες κάθε Κλάδου, σε αέρα, στεριά και θάλασσα, ασφαλώς εμπλέκουν και αυτές τις εταιρείες με την εισφορά τους στον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων συστημάτων. Όχι μόνο υπάρχει σφυγμός, υπάρχει αυξανόμενη συμμετοχή και ως εκ τούτου και αισιοδοξία».
Ως προς την προμήθεια των μαχητικών Rafale, είπε πως «σας θυμίζω ότι είχαμε “Rafale” που είχαν παραδοθεί στην Τανάγρα στη βάση τους μέσα σε ένα χρόνο από την υπογραφή των συμβάσεων. Δεν ξέρω τι λέτε, για μένα είναι κάποιο ρεκόρ ταχύτητας αυτό, σίγουρα πανελλήνιο, ίσως και έξω από τα Ελληνικά δεδομένα, έτσι μου λένε τουλάχιστον οι άνθρωποι οι ομόλογοί μου από την Ευρώπη και όχι μόνο, με τους οποίους συζητώ. Αυτό όμως ασφαλώς και οφείλεται στις ειδικές συνθήκες αυτής της προμήθειας, ότι δηλαδή με τη συνεργασία Ελληνικής και Γαλλικής πλευράς έγινε μία διαλογή μεταχειρισμένων “Rafale” σε καλή κατάσταση από τη Γαλλική Αεροπορία, αυτά ασφαλώς δεν είχαν τόσο μεγάλη δυνατότητα παρέμβασης ή συμμετοχής σε αυτό το project και ελληνικών εταιρειών, τα οποία γρήγορα-γρήγορα επελέγησαν, εκπαιδεύτηκε το προσωπικό (γιατί κι αυτό είναι σημαντικό κομμάτι) και παραδόθηκαν στην Πολεμική Αεροπορία.Αυτό το διάστημα γίνεται και παράδοση της δεύτερης εξάδας σταδιακά, έχουμε παραλάβει δύο, έρχονται άλλα δύο τις επόμενες μέρες και θα ολοκληρωθεί και η παράδοση της δεύτερης εξάδας στις αρχές του νέου έτους κι έπονται η τρίτη και η τέταρτη εξάδα. Θεωρώ, γιατί και στην σχετική σύμβαση πρόσκτησης των Rafale υπάρχει η πρόβλεψη γενικόλογη βέβαια, σαν γενική δήλωση πρόθεσης, συμμετοχής της ΕΑΒΙ σε αυτό το project, θα δούμε. Πρόθεση υπάρχει. Η πίεση θα ασκηθεί προς τη Γαλλική πλευρά, ξέρετε καλύτερα από μένα ότι οι κατασκευάστριες εταιρείες πρέπει να αναπτύξουν μία διάθεση συνεργασίας με την ΕΑΒΙ, όμως η πρόθεση υπάρχει».
Μιλώντας για το πρόγραμμα αναβάθμισης 83 F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας στην εκδοχή Viper, είπε πως εξελίσσεται «όχι απλά ομαλά αλλά πάρα πολύ ικανοποιητικά. Έχουν παραδοθεί τα πρώτα αεροσκάφη, τα δύο, αν δεν κάνω λάθος ακολουθεί σύντομα, μέχρι το τέλος του χρόνου και το τρίτο. Από εκεί και πέρα με ένα ρυθμό ένα ή δυο κάθε μήνα θα παραδίδονται μέχρι να παραδοθούν και τα 83. Και το πρόγραμμα βαίνει ομαλώς».