Η Ελλάδα θα εντείνει την εκστρατεία της για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από τη Βρετανία και αναμένει να κερδίσει περισσότερη υποστήριξη από τους Ευρωπαίους εταίρους της, καθώς το Brexit περιορίζει την βρετανική επιρροή, ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε δηλώσεις της στο πρακτορείο Reuters.
Από την κήρυξη της ανεξαρτησίας της, το 1832, η Ελλάδα έχει επανειλημμένα ζητήσει την επιστροφή των Γλυπτών ηλικίας 2.500 χρόνων, που ο βρετανός διπλωμάτης Λόρδος Έλγιν απέσπασε από τον Ναό του Παρθενώνα στην Αθήνα στις αρχές του 19ου αιώνα, όταν η Ελλάδα βρισκόταν υπό οθωμανική κυριαρχία.
Το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο αρνήθηκε να επιστρέψει τα Γλυπτά - περίπου τη μισή από τη ζωφόρο του Παρθενώνα, μήκους 160 μέτρων, που κοσμούσε το μνημείο του 5ου αιώνα π.Χ. - λέγοντας ότι αποκτήθηκαν από τον Έλγιν με νόμιμο συμβόλαιο, το οποίο συνάφθηκε με την οθωμανική αυτοκρατορία.
Η Ελλάδα τονίζει ότι τα Μάρμαρα είχαν κλαπεί.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε στο Reuters, ότι πιστεύει πως οι συνθήκες είναι ώριμες αυτή τη στιγμή για την επιστροφή των Γλυπτών.
«Είναι η νοοτροπία που έχει αλλάξει, το γεγονός ότι η Βρετανία απομακρύνεται από την ευρωπαϊκή οικογένεια, είναι ότι συμπληρώνονται 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση. Νομίζω ότι έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες συνθήκες για τη μόνιμη επιστροφή τους», ανέφερε.
Η Ελλάδα σχεδιάζει μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις το 2021 για να σηματοδοτήσει 200 χρόνια από την έναρξη της εξέγερσής της κατά της οθωμανικής κυριαρχίας.
Η Βρετανία θα εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ένωση στις 31 Ιανουαρίου 2020.
Η κυρία Μενδώνη σημείωσε νωρίτερα σε συνέδριο στην Αθήνα: «Καθώς η Βρετανία απομακρύνεται από την Ευρώπη και τις ιδέες που υποστηρίζει, η Ελλάδα, βγαίνοντας από την πρόσφατη κρίση, θα έχει τα επόμενα χρόνια την ευκαιρία να προσελκύσει την προσοχή και το ενδιαφέρον ενός διεθνούς ακροατηρίου».
Το βρετανικό μουσείο έχει ισχυριστεί ότι «τα γλυπτά αποτελούν μέρος της κοινής κληρονομιάς του καθενός και ξεπερνούν τα πολιτιστικά σύνορα».
Το μουσείο επί πολλά χρόνια υποστηρίζει, ότι η Αθήνα δεν διέθετε το κατάλληλο μέρος για τη διατήρηση των Γλυπτών. Η Ελλάδα λέει ότι αυτή η προσέγγιση συνιστά μια απαρχαιωμένη και αποικιοκρατική προσέγγιση, ενώ κατηγορεί το βρετανικό μουσείο ότι λειτουργεί με λογική εμφάνισης «τροπαίων» από αποστολές στο εξωτερικό.
Η Ελλάδα προώθησε την εκστρατεία για την επιστροφή των Γλυπτών, μετά το άνοιγμα του νέου μουσείου το 2009 στους πρόποδες του λόφου της Ακρόπολης, το οποίο φιλοξενεί τα γλυπτά που άφησε πίσω στην Αθήνα ο Έλγιν, μαζί με γύψινα αντίγραφα των κομμάτων που λείπουν. Στα παράθυρα του Μουσείου, που είναι κατασκευασμένο με σύγχρονο σχεδιασμό από γυαλί και σκυρόδεμα, αντικατοπτρίζονται εικόνες του Ναού του Παρθενώνα.
Η κ. Μενδώνη είπε ότι η Ελλάδα δεν θα παραιτηθεί ποτέ από την εκστρατεία για την επιστροφή των Γλυπτών, κατηγορώντας τον Έλγιν ότι δεν υπήρξε τίποτα λιγότερο από κλέφτης.
«Ο Έλγιν, με κίνητρο το οικονομικό όφελος, τη δημοσιότητα και την αυτοπροβολή, κινήθηκε παράνομα και απρόσεκτα για να αποσπάσει από την Ελλάδα τα Γλυπτά του Παρθενώνα και μια πληθώρα άλλων αρχαιοτήτων σε μια κραυγαλέα πράξη κλοπής κατά συρροήν», ανέφερε.
πηγή: Reuters