Πετρέλαιο: Φόβοι για αύξηση των τιμών μετά τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Ο πετρελαϊκός κολοσσός BP δήλωσε ότι θα διακόψει προσωρινά όλες τις μεταφορές αργού πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
via Associated Press

Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα δημιουργούν τον κίνδυνο να ανέβει η τιμή του πετρελαίου και άλλων αγαθών, με
αρκετές εταιρείες να έχουν διακόψει τις μεταφορές μέσω αυτής της διαδρομής, μετά τις επιθέσεις που δέχθηκαν τα πλοία από τους αντάρτες Χούθι στην Υεμένη.

Η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, η Maersk, ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει δρομολόγιο σε ορισμένα από τα πλοία της κι αυτά θα περνούν πλέον από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Η αναστάτωση αυτή οδήγησε τις ΗΠΑ στην έναρξη διεθνούς ναυτικής επιχείρησης για την προστασία των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.

Στις χώρες που συμμετέχουν στην ομάδα ασφαλείας περιλαμβάνονται το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς, η Γαλλία, το Μπαχρέιν, η Νορβηγία και η Ισπανία.

Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν δήλωσε: «Η πρόσφατη κλιμάκωση των απερίσκεπτων επιθέσεων των Χούθι που προέρχονται από την Υεμένη απειλεί την ελεύθερη ροή του εμπορίου, θέτει σε κίνδυνο αθώους ναυτικούς και παραβιάζει το διεθνές δίκαιο».

Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μία από τις σημαντικότερες οδούς για τις μεταφορές πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου παγκοσμίως, καθώς και για τα καταναλωτικά αγαθά.

Ο πετρελαϊκός κολοσσός BP δήλωσε τη Δευτέρα ότι θα διακόψει προσωρινά όλες τις μεταφορές αργού πετρελαίου μέσω της βασικής αυτής εμπορικής οδού.

Ο Μάρκο Φορτζιόνα, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, δήλωσε στο BBC ότι η εναλλακτική διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας θα μπορούσε να καθυστερήσει τα πλοία κατά περίπου δύο εβδομάδες.

Εκτός από τον επιπλέον χρόνο, απαιτούνται πρόσθετα έξοδα για καύσιμα και ασφάλειες, «και στη συνέχεια έχουμε το πρόβλημα ότι τα πλοία βρίσκονται σε λάθος σημείο, τα εμπορευματοκιβώτια βρίσκονται σε λάθος σημείο και υπάρχει το ενδεχόμενο συμφόρησης στα λιμάνια και περαιτέρω καθυστερήσεων», είπε.

Η S&P Global Market Intelligence δήλωσε ότι σχεδόν το 15% των αγαθών που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική μεταφέρονται από την Ασία μέσω θαλάσσης. Σε αυτό περιλαμβάνεται το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και πάνω από το 13% του αργού πετρελαίου.

Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερο πληθωρισμό, ο οποίος καθορίζει τον ρυθμό αύξησης των τιμών.

Προς το παρόν, οι αλλαγές στην τιμή του πετρελαίου είναι ελάχιστες.

Οι Χούθι στοχεύουν πλοία που ταξιδεύουν προς το Ισραήλ

Οι αντάρτες Χούθι έχουν δηλώσει την υποστήριξή τους στη Χαμάς και έχουν δηλώσει ότι στοχεύουν τα πλοία που ταξιδεύουν προς το Ισραήλ, χρησιμοποιώντας drones και ρουκέτες εναντίον πλοίων ξένης ιδιοκτησίας.

Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες, όπως η Investor Chemical Tankers, της οποίας το πλοίο MT Swan Atlantic δέχθηκε επίθεση τη Δευτέρα, δήλωσαν ότι το πλοίο τους δεν είχε καμία σχέση με το Ισραήλ, που βρίσκεται σε πόλεμο με τη Χαμάς μετά τις επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου.

Αντί να χρησιμοποιούν το στενό Bab al-Mandab, τα πλοία θα πρέπει τώρα να ακολουθήσουν μια μακρύτερη διαδρομή πλέοντας γύρω από τη νότια Αφρική και το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

(Πηγή: BBC)

Δημοφιλή