Άγνωστο έργο του Πάμπλο Πικάσο, που απεικονίζει την ερωμένη και μούσα του, Μαρί - Τερέζ Βαλτέρ, το οποίο ο κορυφαίος ζωγράφος είχε κρατήσει κοντά του μέχρι το τέλος της ζωής του, βγαίνει για πρώτη φορά σε δημοπρασία από τον οίκο Sotheby’s στις 28 Ιουλίου, στο Λονδίνο.
Το τρυφερό πορτρέτο, με τίτλο «Femme endormie» (Γυναίκα που κοιμάται), φιλοτεχνήθηκε το 1931 και φωτίζει μία από τις πιο μεγάλες ιστορίες αγάπης του 20ού αιώνα, την περίοδο που ο σφοδρός έρωτας του Πικάσο με την Μαρί - Τερέζ ήταν ακόμη ένα καλά κρυμμένο μυστικό.
Το σχέδιο με κάρβουνο, η αξία του οποίου εκτιμάται μεταξύ 6,6 και 10 εκατ. ευρώ, είναι ένα «μοναδικό στολίδι», σύμφωνα με την Ελένα Νιούμαν επικεφαλής του Τμήματος Ιμπρεσιονιστών και Μοντέρνας Τέχνης στον οίκο δημοπρασιών.
«Ο Πικάσο έχει εφαρμόσει μία τεχνική που προσδίδει μία απίστευτη οικειότητα», προσθέτει. «Το χέρι που είναι περασμένο πάνω από το κεφάλι και πέφτει στον λαιμό σχεδόν τη χαϊδεύει και ενώ θυμίζει τα υπέροχα σχέδια της Αναγέννησης, την ίδια στιγμή είναι απίθανα μοντέρνο, ελεύθερο, αυθόρμητο και άμεσο».
Όταν ο Πικάσο ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα την 17χρονη κατάξανθη, γοητευτική στην αθωότητα της, Μαρί - Τερέζ, την οποία είδε μέσα από ένα παράθυρο του πολυκαταστήματος Γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι το 1927, ήταν ήδη 45 χρονών και εγκλωβισμένος στον δυστυχισμένο γάμο του με την μπαλαρίνα Όλγκα Χοχλόβα.
«Είμαι βέβαιος ότι μπορούμε να κάνουμε υπέροχα πράγματα μαζί. Είμαι ο Πικάσο» είπε στη νεαρή γυναίκα, η οποία, παρότι κολακεύτηκε, δεν είχε ιδέα ποιός ήταν ο άνδρας που την πλησίασε.
Η τυχαία συνάντηση και η σχέση που ακολούθησε, αναγέννησαν τον Πικάσο, έχει πει ο εγγονός του ζωγράφου, Ολιβιέ Βιντμάγιερ Πικάσο.
Ωστόσο, το 1935, λίγους μήνες μετά την γέννηση της κόρης τους, Μάγια -στην οποία ο ζωγράφος είχε μεγάλη αδυναμία- ο Πικάσο ερωτεύεται τη φωτογράφο και ζωγράφο Ντόρα Μάαρ. Οι δύο γυναίκες συναντώνται τυχαία στο στούντιο του. Ήταν η εποχή που ζωγράφιζε τη «Γκερνίκα». Το τέλος έρχεται οριστικά έναν χρόνο αργότερα.
Ο Πικάσο συνέχισε να στηρίζει οικονομικά την Μαρί - Τερέζ και το παιδί, αλλά δεν την παντρεύτηκε ποτέ.
Στις 20 Οκτωβρίου 1977, τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατο του, η Μαρί - Τερέζ αυτοκτονεί, μισόν αιώνα μετά την πρώτη τους συνάντηση.
Εκτός από ερωμένη, η Μαρί - Τερέζ υπήρξε η έμπνευση για μία σειρά έργων -πίνακες, σχέδια, γλυπτά- που θεωρούνται από τα πιο σημαντικά της πλούσιας καριέρας του Πικάσο.
Η σημασία που είχε το πορτρέτο για τον ίδιον τον Πικάσο υπογραμμίζεται από το γεγονός ότι το κράτησε κοντά του μέχρι τον θάνατο του. Στη συνέχεια, το έργο πέρασε στον γιο του, Μπερνάρ. Αγοράστηκε από τον σημερινό ιδιοκτήτη -έναν ιδιώτη συλλέκτη- το 1986, οπότε ήταν και η τελευταία φορά που παρουσιάστηκε σε έκθεση.
Τα έργα του Πικάσο με μοντέλο την Μαρί - Τερέζ έχουν πωληθεί σε δυσθεώρητες τιμές. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του ερωτικού «Le Reve» (Το Ονειρο), το οποίο πωλήθηκε στην τιμή των 155 εκατ. δολαρίων.
Με πληροφορίες από Guardian