Τον περασμένο Ιανουάριο η είδηση και οι μετέπειτα αποκαλύψεις επιβατών για την εν ώρα πτήσης αποκόλληση μιας πόρτας που δεν χρησιμοποιείτο σε αεροσκάφος Boeing 737 Max 9 της Alaska Airlines, προκάλεσε παγκόσμιο τρόμο.
Και παράλληλα ήταν και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι αφού μετά και από αυτό το περιστατικό οι αμερικανικές αρχές ακολούθησαν μια πολύ πιο σκληρή στάση απέναντι στην κατασκευάστρια εταιρεία Boeing ενώ γίνονταν συνέχεια αποκαλύψεις για λάθη και παραλείψεις.
Τώρα, αξιωματούχοι ασφάλειας των μεταφορών που ερευνούν τα όσα συνέβησαν με το Boeing της Alaska Airlines δημοσίευσαν χιλιάδες σελίδες εγγράφων από την έρευνά τους, συμπεριλαμβανομένων μαρτυριών που περιγράφουν το «χάος» που προκλήθηκε την στιγμή που αποκολλήθηκε η αχρησιμοποίητη πόρτα.
Η δημοσίευση ήρθε καθώς άρχισε μια διήμερη ακρόαση του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) για το περιστατικό της 5ης Ιανουαρίου.
Αμέσως μετά το περιστατικό η Boeing δεσμεύτηκε προς ερευνητές ότι θα εισαγάγει αλλαγές στο σχεδιασμό των αεροσκαφών για να αποτρέψει παρόμοια περιστατικά στο μέλλον.
Η εταιρεία όμως ήταν ήδη στο μάτι του κυκλώνα καθώς αυτό ήταν το δεύτερο μεγάλο, σοβαρό περιστατικό για τον αμερικανικό γίγαντα της αεροναυπηγικής, τα τελευταία χρόνια.
Στις περισσότερες από 3.000 σελίδες εγγράφων που κυκλοφόρησαν πριν από την ακρόαση, το πλήρωμα του αεροπλάνου περιγράφει τη βίαιη αποσυμπίεση που προκλήθηκε απο την αποκόλληση της πόρτας κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους είπε ότι ακούστηκε ένας «δυνατός κρότος, τα αυτιά μου ″έσκασαν″, το κεφάλι μου στριμώχτηκε προς τα πάνω και το ακουστικό παραλίγο να φύγει από το κεφάλι μου».
«Ήταν ένα χάος», είπαν τα μέλη πληρώματος.
«Και μετά, ξαφνικά, ακούστηκε ένα πολύ δυνατό μπαμ και πολύς αέρας σαν να άνοιξε η πόρτα», είπε μια αεροσυνοδός. «Οι μάσκες κατέβηκαν, είδα την κουρτίνα της κουζίνας να ″ρουφιέται″ προς την καμπίνα».
Τα ονόματα του πληρώματος αεροσκαφών έχουν διαγραφεί στα συγκεκριμένα έγγραφα.
Κατά την ακρόαση, τα στελέχη της Boeing διαμαρτυρήθηκαν για την κατασκευή του συγκεκριμένου αεροσκάφους και την έλλειψη τήρησης λεπτομερών αρχείων που θα εξηγούσαν ποιος έκανε εργασίες στο βύσμα της πόρτας πριν από την έκρηξη.
Μια προκαταρκτική έκθεση του NTSB περιγράφει λεπτομερώς πώς, μετά από μια επισκευή σε μια εγκατάσταση της Boeing, έλειπαν τέσσερα μπουλόνια από την πόρτα, τα οποία θα βοηθούσαν να παραμείνει στη θέση του.
«Η κουλτούρα της (εταιρείας) περί ασφάλειας χρειάζεται πολλή δουλειά», δήλωσε η πρόεδρος του NTSB, Τζένιφερ Χόουμντι προσθέτοντας ότι η κατασκευάστρια αεροσκαφών πρέπει να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει τα ζητήματα αυτά.
«Εργάζονται πάνω σε ορισμένες σχεδιαστικές αλλαγές που θα επιτρέψουν να μην κλείνει το βύσμα της πόρτας εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα μέχρι να ασφαλιστεί καλά», δήλωσε η ανώτερη αντιπρόεδρος της Boeing για θέματα ποιότητας, Ελίζαμπεθ Λουντ.
Το NTSB και η Boeing δεν έχουν ακόμη ανακαλύψει ποιος ήταν υπεύθυνος για την αφαίρεση και την επανεγκατάσταση του βύσματος της πόρτας.Ωστόσο, η Λουντ είπε ότι δύο εργαζόμενοι που είναι πιθανό να έχουν εμπλακεί, βρίσκονται τώρα σε αναγκαστική άδεια μετ′ αποδοχών.
Το περιστατικό ήταν το τελευταίο μεγάλο πλήγμα στη φήμη της Boeing.
Είχε ως αποτέλεσμα την καθήλωση των αεροπλάνων Max 9 σε όλο τον κόσμο για δύο εβδομάδες, την απαγόρευση αύξησης της παραγωγής, μια έρευνα του Ομοσπονδιακού Γραφείου Ερευνών και αλλαγές στην διοίκηση.
Επίσης, η εταιρεία δήλωσε πρόσφατα ότι θα παραδεχτεί την ενοχή της σε μια κατηγορία περί απάτης που σχετίζεται με τις θανατηφόρες συντριβές δύο αεροσκαφών 737 Max πριν από περισσότερα από πέντε χρόνια.
Την περασμένη εβδομάδα, η Boeing είπε ότι είχε χάσει 1,4 δισ. δολάρια μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου.
Ονόμασε επίσης τον βετεράνο μηχανικό Ρόμπερτ Κέλι Όρμπεργκ ως νέο διευθύνοντα σύμβουλό.