Ένα εγκαταλειμμένο δεξαμενόπλοιο που έχει περιγραφεί ως «πλωτή βόμβα» στα ανοιχτά των ακτών της εμπόλεμης Υεμένης συνιστά σημαντικό κίνδυνο περιβαλλοντικής καταστροφής, σύμφωνα με ειδικούς.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του Guardian, το τάνκερ, που περιέχει πάνω από 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, φέρεται να υφίσταται ταχεία διάβρωση, μα τα σχέδια αξιωματούχων του ΟΗΕ να επισκεφθούν το πλοίο για να αξιολογήσουν την έκταση της ζημιάς μπλοκαρίστηκαν. Υπάρχουν φόβοι πως αέρια έχουν συγκεντρωθεί στις δεξαμενές, κάτι που σημαίνει πως το σκάφος θα μπορούσε να εκραγεί.
Ο Μαρκ Λόουκοκ, επικεφαλής ανθρωπιστικών επιχειρήσεων του ΟΗΕ, δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα στο Συμβούλιο Ασφαλείας πως απορρίφθηκε ξανά από τους αντάρτες Χούθι το αίτημα ομάδας επιθεώρησης να επισκεφθεί το σκάφος, που είναι αγκυροβολημένο αρκετά χιλιόμετρα στα ανοιχτά του λιμανιού Ρας Ίσα, βόρεια της Χοντέιντα.
Σε επαφές τους με τον ΟΗΕ οι δύο εμπόλεμες πλευρές αλληλοκατηγορούνται για την αποτυχία επίτευξης λύσης σχετικά με το σκάφος και το πολύτιμο φορτίο του.
Οι Χούθι θέλουν εγγυήσεις πως θα είναι σε θέση να ελέγξουν τα έσοδα από το πετρέλαιο στο πλοίο, εκτιμώμενης αξίας 80 εκατ. δολαρίων. Από πλευράς της η αναγνωρισμένη από τον ΟΗΕ κυβέρνηση της Υεμένης έχει προειδοποιήσει σε επιστολή της προς τα Ηνωμένα Έθνη για μια «κακή κατάσταση που επιδεινώνεται» και απειλεί με «επικείμενη περιβαλλοντική και ανθρωπιστική καταστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα».
Το σκάφος, γνωστό ως «Safer», παραπέμπει σε μια περίοδο κατά την οποία η οικονομία της Υεμένης λειτουργούσε. Ανήκει στην πετρελαϊκή εταιρεία της Υεμένης και επιτρέπει σε σκάφη να αγκυροβολούν στα ανοιχτά για τη μεταφορά πετρελαίου που εξορύσσεται και υφίσταται επεξεργασία στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων στην πετρελαιοπηγή Μαρίμπ, στην κεντρική Υεμένη. Το δεξαμενόπλοιο είναι στην ουσία ένα μίνι τερματικό εξαγωγής πετρελαίου, και περιέχει 34 δεξαμενές αργού διαφορετικών μεγεθών, με συνολική χωρητικότητα περίπου 3 εκατ. βαρέλια. Δεν λειτουργεί από τον Μάρτιο του 2015- όταν η περιοχή τέθηκε υπό τον έλεγχο των ανταρτών Χούθι.
Το σκάφος έχει ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία και διαθέτει μονό κύτος. Σύμφωνα με ειδικούς πιθανότατα διατρέχει αυξημένο κίνδυνο διάβρωσης και, παρά τα προβλήματα που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στην παραγωγή, θεωρείται πως ενδεχομένως να περιέχει περίπου 1,14 εκατ. βαρέλια πετρελαίου. Η κυβέρνηση της Υεμένης τονίζει πως πρόκειται για ποσότητα τετραπλάσια αυτής στην πετρελαιοκηλίδα του Exxon Valdez το 1989, που θεωρείται μια από τις χειρότερες περιβαλλοντικές καταστροφές στην ιστορία.
Όπως είπε ο Λόουκοκ στο συμβούλιο ασφαλείας του ΟΗΕ, αν το τάνκερ τρυπήσει ή εκραγεί, θα μπορούσε να μολυνθεί το σύνολο των ακτών της Ερυθράς Θάλασσας, με τη μόλυνση να επηρεάζει- λόγω των ρευμάτων, μέχρι το Μπαμπ ελ Μαντέμπ στο Σουέζ και τα Στενά του Ορμούζ. Η έλλειψη καυσίμου σημαίνει επίσης πως οι κινητήρες του δεν έχουν λειτουργήσει εδώ και χρόνια, ενώ η δομή του είναι εκτεθειμένη σε υγρασία και διάβρωση.