Κι ενώ στις Βρυξέλλες ψηφίζονται νόμοι επί νόμων για την προστασία του περιβάλλοντος και την κλιματική αλλαγή και ανακοινώνονται αποφάσεις για το πως πρέπει να αλλάξουμε όλοι την νοοτροπία μας για να σώσουμε τον πλανήτη, οι εύποροι Ευρωπαίοι μπαίνουν στο ιδιωτικό τους τζετ και οργώνουν τους αιθέρες.
Και δεν θα το σχολιάζαμε καθόλου εάν αυτό δεν είχε επιπτώσεις στο περιβάλλον όσο ένα ρυπογόνο εργοστάσιο προκαλώντας μισό εκατομμύριο τόνους CO2 το χρόνο μόνο για αποφύγουν οι πλούσιοι το συνωστισμό στα αεροδρόμια και να μοιράζονται τις εμπορικές πτήσεις με όλους τους υπόλοιπους.
Το 2022 απογειώθηκαν από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια 90.256 ιδιωτικές πτήσεις, οι περισσότερες από κάθε άλλη χρονιά, με το Ηνωμένο Βασίλειο να είναι στην κορυφή της προτίμησης με τις περισσότερες πτήσεις από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη.
Από το Λονδίνο οι περισσότερες ιδιωτικές πτήσεις
Κι ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να διεκδικήσει τις περισσότερες πτήσεις με μία κάθε έξι λεπτά, αντίστοιχη είναι και η συμμετοχή του στις εκπομπές ρύπων καθώς στους αεροδιάδρομους της Βρετανίας καταγράφονται τα μεγαλύτερα ποσοστά άνθρακα, σύμφωνα με ειδικούς της αεροπορίας.
Το δρομολόγιο μεταξύ Λονδίνου και Παρισιού, για το οποίο υπάρχει και η επιλογή του σιδηροδρομικού ταξιδιού με τρένα της Eurostar 10 με 15 φορές την ημέρα, ήταν το πιο δημοφιλές το 2022, με 3.357 πτήσεις πέρυσι. Η επόμενη πιο δημοφιλής πτήση είναι από τη Νίκαι της Γαλλίας στη Γενεύη.
Η πιο ρυπογόνος διαδρομή ήταν μεταξύ των αεροδρομίων Farnborough και Blackbushe στο Hampshire, μια απόσταση μικρότερη από πέντε μίλια που σύμφωνα με το Google Maps μπορεί να διανυθεί σε λίγο περισσότερο από μιάμιση ώρα με το αυτοκίνητο.
Αντι αυτού, πραγματοποιήθηκαν δεκατρείς πτήσεις σε αυτό το δρομολόγιο που παρήγαγε 23 τόνους CO2, που ισοδυναμεί με οδήγηση περίπου 50.000 μιλίων.
Πραγματοποιήθηκαν επίσης 1.343 πτήσεις μεταξύ του Φάρνμπορο - το οποίο αυτοχαρακτηρίζεται ως η «επιχειρηματική πύλη προς την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο» και διαφόρων αεροδρομίων του Λονδίνου μέχρι το 2022.
Οι Ολλανδοί περιβαλλοντικοί σύμβουλοι CE Delft πραγματοποίησαν μια άλλη έρευνα χρησιμοποιώντας δεδομένα από την εταιρεία ανάλυσης αεροσκαφών Cirium.
Πάνω από 5 εκατ τόνους CO2
Ανέλυσαν την κυκλοφορία ιδιωτικών τζετ σε όλη την Ευρώπη το 2020, το 2021 και το 2022 και διαπίστωσαν ότι πραγματοποιήθηκαν 1.041.640 πτήσεις συνολικά, προκαλώντας 5.377.851 τόνους CO2 - ίσο με το σύνολο των ετήσιων εκπομπών της επαρχίας του Leeds στη Βρετανία.
Η ανάλυση έδειξε επίσης ότι μετά από μια πτώση στη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών το 2020 λόγω της πανδημίας του COVID, η δημοτικότητά των ιδιωτικών πτήσεων αυξήθηκε ξανά και ξεπέρασε τα επίπεδα του 2019 μόλις οι περιορισμοί σταμάτησαν.
Οι πτήσεις αυξήθηκαν περαιτέρω το 2022 από 350.078 σε 572.806, με το σχετικό CO2 να υπερδιπλασιάζεται σε πάνω από 3,3 εκατομμύρια τόνους.
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα στοιχεία αυτά χτύπησαν καμπανάκι στις περιβαλλοντικές οργανώσεις με την Greenpeace να ζητά την απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ. Η ομάδα παγκόσμιας περιβαλλοντικής εκστρατείας είπε ότι το 39% των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν σε όλη την Ευρώπη πέρυσι θεωρήθηκαν ”πολύ μικρής απόστασης”, λιγότερο δηλαδή από 500 χιλιόμετρα, και ως εκ τούτου μπορούν πολύ εύκολα να αντικατασταθούν από τρένα.
Ο Doug Parr, διευθυντής πολιτικής της Greenpeace στη Βρετανία δήλωσε, ότι «τα ιδιωτικά τζετ είναι εξαιρετικά ρυπογόνα και γενικά άσκοπα. Πολλά από αυτά τα ταξίδια μπορούν να καλυφθούν σχεδόν το ίδιο γρήγορα με τρένο και μερικά από αυτά ακόμη και με ποδήλατο!
Άσκοποι ρύποι
«Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν το κλιματικό χάος, χάνουν τα προς το ζην ή ακόμη και την υγεία και τη ζωή τους για να μπορεί μια μειοψηφία ανθρώπων να καίει καύσιμα αεροσκαφών σαν να μην υπάρχει αύριο» υποστήριξε.
Ο Max Thrower, από την Aviation Environment Federation, μια ομάδα που κάνει εκστρατείες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της αεροπορίας, είπε ότι οι ιδιωτικές πτήσεις είναι ο πιο ρυπογόνος τρόπος ταξιδιού και είναι απαράδεκτο οι άνθρωποι να συνεχίζουν να το κάνουν άσκοπα εν μέσω κλιματικών αλλαγών».
«Το γεγονός ότι συνεχίζει υποδηλώνει ότι οι υπερπλούσιοι γελούν στα πρόσωπα των κανονικών ανθρώπων, οι οποίοι ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για το αποτύπωμα άνθρακα από τις πτήσεις».
Οι οργανώσεις ζητούν τώρα από τις κυβερνήσεις και την ΕΕ να αυξήσει το φόρου στα ιδιωτικά τζετ, κάτι που εξετάστηκε πρόσφατα στη Γαλλία, ή να επιβάλει την αγορά καινούργιου στόλους ιδιωτικών τζετ μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Εκπρόσωπος του Βρετανικού Υπουργείου Μεταφορών δήλωσε, ότι η Βρετανία έχει δεσμευτεί να απαλλαγεί από τις ρυπογόνες αερομεταφορές και η στρατηγική του jet zero στοχεύει σε καθαρές μηδενικές εκπομπές από την αεροπορία του Ηνωμένου Βασιλείου έως το 2050, χωρίς να περιοριστεί άμεσα η ζήτηση.
«Το πρόγραμμα βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα στον κόσμο και το ταμείο προηγμένων καυσίμων των 165 εκατομμυρίων λιρών ξεκινά την παραγωγή. συνεισφέρουν τα μέγιστα στο δημόσιο ταμείο» υποστηρίζει ο υπουργός μεταφορών.
Και κατέληξε λέγοντας ότι «το Ηνωμένο Βασίλειο απελευθερώνεται από τις εκπομπές άνθρακα γρηγορότερα από οποιαδήποτε άλλη χώρα της G7 και παραμένουμε δεσμευμένοι να φτάσουμε στο καθαρό μηδέν μέχρι το 2050, ενώ παράλληλα αναπτύσσουμε την οικονομία και υποστηρίζουμε εκατοντάδες χιλιάδες καλά αμειβόμενες πράσινες θέσεις εργασίας».
Πληροφορίες από το Bloomberg