Ψευτοταπεινούς χαρακτηρίζουμε τους ανθρώπους που έχουν την τάση να «παραπονιούνται» για κάτι, αλλά η αληθινή πρόθεσή τους είναι να καυχηθούν ή να κάνουν επίδειξη για κάτι.
Στην ανάπτυξη αυτής της συμπεριφοράς των ανθρώπων, έχει παίξει σημαντικό ρόλο και η εξέλιξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως τα Facebook, Instagram και Twitter, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Mental Floss. Μια νέα έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι ταυτίζονται με αυτή την ψεύτικη «πραγματικότητα» και αυτό έχει επίπτωση στη συμπεριφορά τους, σύμφωνα με το TIME.
Ερευνητές από τα πανεπιστήμια Harvard και Chapel, πραγματοποίησαν μια σειρά από πειράματα, με σκοπό να προσδιορίσουν τη συμπεριφορά και αργότερα την αποτελεσματικότητά της ως μορφή αυτοπροβολής. Τα ευρήματα του πειράματος έδειξαν ότι «αν όντως θέλετε να καυχηθείτε, ο κόσμος το καταλαβαίνει και ενοχλείται, άρα καλύτερα να είστε διαφανείς ως προς τις προθέσεις σας».
«Είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο», εξηγεί ο Ovul Sezer, συντάκτης της δημοσιευμένης μελέτης και καθηγητής στο πανεπιστήμιο Chapel. «Όλοι γνωρίζουμε κάποιους ανθρώπους στη ζωή μας, είτε στα social media ή στο εργασιακό περιβάλλον, που έχουν αυτή την ενοχλητική συμπεριφορά. Πιστεύουν ότι ως ψευτοταπεινοί προβάλλουν μια άλλη πλευρά του εαυτού τους, αλλά αυτό που δείχνουν τελικά είναι η έλλειψη ειλικρίνιας».
Επιπλέον, η έρευνα έδειξε ότι οποιαδήποτε δήλωση που μπορεί να γίνει αντιληπτή ως ψευτοτοταπεινοφροσύνη (είτε πρόκειται για κάποιο παράπονο ή κάποια προσβλητική ατάκα) «είναι λιγότερο αποτελεσματική από το σαφές καύχημα, ως προς την ικανότητα αντίληψης, την προσαρμοστικότητα στα αιτήματα και την οικονομική γενναιοδωρία».
«Όλοι το κάνουμε σε κάποιο βαθμό. Αν επιθυμείτε να ανακοινώσετε κάτι, μπορείτε να καυχηθείτε αλλά να το κάνετε σωστά και “σοβαρά” παρά να “χαθείτε στη μετάφραση”», λέει η Sezer.
Πηγή: Mental Floss