Το viral έργο τέχνης του Μαουρίτσιο Κατελάν που επί της ουσίας δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια μπανάνα κολλημένη με μονωτική ταινία σε τοίχο, πωλήθηκε σε δημοπρασία έναντι 5,2 εκατομμυρίων δολαρίων, υπερβαίνοντας κατά πολύ τις αρχικές εκτιμήσεις του 1 - 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων.
Το «έργο τέχνης» που τέθηκε προς πώληση το βράδυ της Τετάρτης 20 Νοεμβρίου, από τον οίκο Sotheby’s στη Νέα Υόρκη, στο πλαίσιο της δημοπρασίας με έργα σύγχρονης τέχνης, είναι μία από τις τρεις εκδοχές του «Comedian» (2019), όπως είναι επισήμως ο τίτλος του.
Όπως σχολίασε ο Oliver Barker, πρόεδρος του Sotheby’s στην Ευρώπη, λίγο πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία -στην οποία έγιναν δεκτές προσφορές σε κρυπτονομίσματα-, «Ποτέ δεν πίστευα ότι θα έλεγα ‘5 εκατ. δολάρια για μια μπανάνα’».
Ήταν μία δημοπρασία χωρίς προηγούμενο. Δεκάδες κινητά τηλέφωνα είχαν υψωθεί για να καταγράψουν το γεγονός, με το κυρίαρχο συναίσθημα στην αίθουσα να είναι ένα κράμα ενθουσιασμού και απόλυτης απορίας. Ο Barker κατέβασε το σφυρί στην τιμή των 5,2 εκατομμυρίων δολαρίων, με το κοινό να ξεσπά σε δυνατά χειροκροτήματα σαν να επιβραβεύει την ριψοκίνδυνη απόφαση του διάσημου οίκου να δημοπρατήσει το έργο πέντε χρόνια αφότου έγινε πρωτοσέλιδο στην Art Basel Miami Beach.
Λίγα λεπτά αργότερα, ο κινεζικής καταγωγής, με έδρα τη Νέα Υόρκη, επιχειρηματίας Τζάστιν Σαν, ιδρυτής της πλατφόρμας κρυπτονομισμάτων Tron, ανακοίνωσε στο X, όχι μόνο ότι είναι ο αγοραστής του εν λόγω έργου, αλλά ότι θα έτρωγε την μπανάνα, «τιμώντας τη θέση του τόσο στην ιστορία της τέχνης όσο και στη λαϊκή κουλτούρα».
Σημειώνεται ότι, ο Sotheby’s είχε ανακοινώσει πριν από την πώληση ότι θα δεχόταν για το «Comedian» πληρωμή σε κρυπτονόμισμα. Ο Sun δήλωσε ότι σχεδιάζει να πληρώσει με TRX, το κρυπτονόμισμα που χρησιμοποιείται στην πλατφόρμα blockchain Tron που ίδρυσε το 2014.
Όταν πριν από την πώληση της Τετάρτης, τέθηκε στον David Galperin, επικεφαλής του τμήματος σύγχρονης τέχνης του Sotheby’s, η ερώτηση, αν η δημοπρασία του «Comedian» ήταν από μόνη της μια παρωδία του κόσμου της τέχνης, η απάντηση του ήταν «Υπάρχει ένα στοιχείο χιούμορ και παραλογισμού - το έργο τέχνης στρέφει τον καθρέφτη στην αγορά τέχνης με πολύ ακριβή τρόπο. Θέτει σπουδαία ερωτήματα, αλλά το κάνει με μεγάλη ειλικρίνεια, όχι ως παρωδία».
Με πληροφορίες από artnews