Μέχρι σήμερα τα περισσότερα επαγγέλματα έμεναν αρκετά κλειστά ως προς την επικοινωνία των μυστικών και της εμπειρίας τους. Στην εποχή του social distancing, το τοπίο αλλάζει. Η πληροφορία που διανέμεται είναι περισσότερη από ποτέ. Μέρος αυτής αποτελεί και ένα ουσιώδες υλικό, χρήσιμο για τη ζωή και την εξέλιξη πολλών ανθρώπων στην κοινωνία.
Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα εξελίσσεται η σειρά Archisearch Talks: Advice to young architects. Στο πλαίσιό της, περισσότεροι από 40 επιτυχημένοι Έλληνες αρχιτέκτονες, που δραστηριοποιούνται στην εφαρμοσμένη αρχιτεκτονική αλλά και με ακαδημαϊκή καριέρα, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συμβουλεύουν τους τελειόφοιτους ώστε να διεκδικήσουν ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον. Η σειρά αποτελείται από περισσότερα από 40 podcasts, που έχουν σκαρφαλώσει στη θέση #4 του ελληνικού top στο Spotify. Μπορείτε να τα ακούσετε εδώ https://open.spotify.com/show/3T6zZSZLr2qHY6fzo88buR
«Η οικονομική αστάθεια των τελευταίων ετών έχει πλήξει ιδιαίτερα την αρχιτεκτονική, ωστόσο έχει αποτελέσει και ευκαιρία για πολλούς αρχιτέκτονες που έχουν επεκτείνει τον κύκλο δραστηριοτήτων τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Με αφορμή τη σειρά, μοιράζονται τα best practices», σχολιάζει ο Βασίλης Μπαρτζώκας, ιδρυτής της εταιρείας The Design Ambassador και της πλατφόρμας Archisearch.gr, που παράγουν και επιμελούνται τη σειρά. «Οι άνθρωποι, στην εποχή του social distancing, χρειάζονται περισσότερη γνώση, σιγουριά και έμπνευση για να διαμορφώσουν δυναμικά το μέλλον τους. Ειδικά οι νέοι αρχιτέκτονες και οι τελειόφοιτοι που σύντομα θα μπουν στην αγορά εργασίας. Στόχος της σειράς είναι, μεταξύ άλλων, η γνώση να αποτρέψει την αγωνία και την απαισιοδοξία των νέων».
Η εξειδίκευση του μέλλοντος, τα μεταπτυχιακά και τα portfolios που κάνουν τη διαφορά
«Σημαντικό στοιχείο σε ένα portfolio θεωρούμε την αφαίρεση, γιατί δείχνει μια κριτική σκέψη. Σε ένα portfolio η αφαίρεση δείχνει την ικανότητα να ιεραρχείται η πληροφορία, και μια ευφυΐα που εκτιμάμε ιδιαίτερα», λένε η Κατερίνα Κοτζιά και η Κορίνα Φιλοξενίδου, συνιδρύτριες του γραφείου K&K Architects, και Επίκουρες Καθηγήτριες στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Πολλά έργα του γραφείου K&K Architects αφορούν το σχεδιασμό και την επιμέλεια εκθέσεων: «Με το σχεδιασμό εκθέσεων βρεθήκαμε σε ένα νέο πεδίο, το οποίο ανοίχτηκε μπροστά μας και το ακολουθήσαμε. Η λέξη οικονομία είναι κλειδί για το έργο μας. Οικονομία χρόνου, οικονομία υλικών, κλπ. Το ίδιο και η λέξη επικοινωνία και ο πειραματισμός. Σε αυτό το χαρακτήρα το έργου μας έχει συντελέσει και η εμπειρία από το σχεδιασμό εκθέσεων. Ο σχεδιασμός εκθέσεων αφορά κάτι εφήμερο, με ότι αυτό συνεπάγεται. Πρέπει να κάνεις κάτι ας πούμε γρήγορα, ή με οικονομικό τρόπο. Επίσης, επειδή δεν κατασκευάζεις κάτι μόνιμο μπορείς να πειραματιστείς». «Θεωρούμε ότι ο πελάτης είναι συνδημιουργός του έργου μας», λέει με τη σειρά της η Χριστίνα Αχτύπη, αρχιτέκτονας και μέλος του γραφείου Divercity Architects, «Το καθοριστικό για εμένα στην Bartlett, ήταν πόσο ανοιχτή είναι σε πειραματισμούς. Αυτό όμως, έπρεπε να εξηγηθεί, να παράγει χώρο. Μας παρότρυναν να καταλάβουμε τα υλικά με τα οποία δουλεύουμε. Τέλος, πολύ σημαντικό, ήταν οι συνεχείς παρουσιάσεις κατά τη διάρκεια του έτους», συμπληρώνει, γύρω από την εμπειρία της από το EMΠ και την Bartlett, στα οποία φοίτησε.
«Το σημαντικότερο είναι η θέληση»
Ο Δημήτρης Καραμπατάκης, αρχιτέκτονας και, μαζί με τον αδερφό του Κωνσταντίνο, ιδρυτής του K-Studio είναι ένας από τους stars της αρχιτεκτονικής. Το 2012 το περιοδικό Wallpaper τους συμπεριέλαβε στο Architects’ Directory, όπου παρουσιάζονται τα πιο ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικά γραφεία παγκοσμίως. Ανάμεσα στα έργα τους, είναι το νέο αεροδρόμιο της Μυκόνου, το ξενοδοχείο Navarino Bay, το βραβευμένο Δεξαμενές, το Perianth, η ανακαίνιση του Zonars και πολλά άλλα. Το γραφείο τους από το 2012 έως σήμερα έχει φτάσει τα 50 άτομα. Για τη διαδρομή τους σημειώνει: «Το σημαντικότερο είναι η θέληση. Είμαστε πολλές προσωπικότητες, διαφορετικοί άνθρωποι, αυτό κάνει το γραφείο να λειτουργεί σαν ομάδα. Εκτός από αυτό, η σωστή δομή, ώστε να μεταφέρεται η γνώση και η επικοινωνία, να ακούγονται πολλές γνώμες, να αποφασίζονται πράγματα πιο οριζόντια, όχι τόσο κατακόρυφα». Η οργάνωση του γραφείου τους είναι πολύπλευρη. Η σχέση του με τους νέους αρχιτέκτονες σύμφωνα με τον ίδιο είναι δυναμική: «Η ζωή στο γραφείο βασίζεται στη δημιουργία ενός team culture, όχι μόνο στο ότι δουλεύουμε μαζί, αλλά και στο χρόνο που περνάμε μαζί, κάνουμε δραστηριότητες μαζί, τρώμε μαζί». Έχοντας στο ενεργητικό τους διεθνή έργα, πιστεύει ότι αυτό που κάνει ένα γραφείο να ξεχωρίσει είναι: «Η εξειδίκευση σε κάτι. Στη δική μας περίπτωση, σκεφτήκαμε τι ξέρουμε καλύτερα, ως Έλληνες, ως Μεσόγειοι και ως Ευρωπαίοι». Σε ένα portfolio προσέχει: «Καταρχάς τη δυνατότητα εξέλιξης. Το δεύτερο πράγμα, είναι η αισθητική. Τέλος, να δείχνει ότι υπάρχουν κάποια skills, η δυνατότητα να συνθέσει, να κάνει τεχνικά σχέδια». Τέλος, αναφέρθηκε στα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία κάποιος μπορεί να ενταχθεί στο γραφείο τους: «Το πιο σημαντικό είναι να μπορείς να συνεργάζεσαι καλά και να περνάς ωραία στα διαλείμματα. Ψάχνουμε καλούς συνεργάτες, οι οποίοι να μοιράζονται τη γνώση τους, να έχουν την όρεξη να εξελιχθούν. Το ταλέντο είναι πολύ καλό, αρκεί να θέλει κανείς να το μοιραστεί και να το εξελίξει».
«Η αρχιτεκτονική είναι πολλαπλή, δεν υπάρχει ένας δρόμος»
Με το λόγο της έχει τιμήσει τη σειρά και η Ρένα Σακελλαρίδου, μια από τις κορυφαίες και διεθνώς βραβευμένες Ελληνίδες αρχιτέκτονες, συνιδρύτρια του γραφείου SPArch, το οποίο έχει τιμηθεί με 15 εθνικά και διεθνή βραβεία και 26 βραβεία σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Μερικά από τα σημαντικότερα έργα της είναι το Μέγαρο Καρατζά, το συγκρότημα της Εθνικής Ασφαλιστικής (και τα δύο σε συνεργασία με τον, διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα, Μario Botta), το νέο κτίριο της Ακαδημίας Αθηνών καθώς και το κτίριο της Ναυτιλιακής εταιρείας Agemar, το οποίο τιμήθηκε με Iconic Design βραβείο, ένω διακρίθηκε και με Platinum LEED. Για το τελευταίο είπε: «Για μένα ήταν ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο, γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να πειραματιστώ με καινούριες φόρμες. Σημαντικό για τη θέση, για τον πελάτη και για την εποχή που έγινε, ήταν η εποχή της κρίσης. Μου έδωσε τη δυνατότητα, κατασκευαστικά, να «φρεσκάρω» τη γνώση και την τεχνολογία». Έχει γράψει τα βιβλία: Mario Botta – Architectural poetics και το Rena Sakellaridou: Sea Voyage: Photography by Erieta Attali και είναι τακτική καθηγήτρια στο ΑΠΘ. Από την εμπειρία της με τους φοιτητές και τη διδασκαλία υποστηρίζει πως: «η αρχιτεκτονική πια έχει διευρυνθεί πάρα πολύ. Στα χρόνια των σπουδών δεν καταφέρνουμε. δυστυχώς να τους δώσουμε μεγάλη επαφή με την πράξη.» Παρατηρεί επίσης πως: «10 χρόνια πριν τα παιδιά ήταν πιο χαλαρά, έφευγαν σωρηδόν για μεταπτυχιακά, τάρα έχουν έντονη μέσα τους την αίσθηση του χρόνου, θέλουν να τελειώσουν, οργανώνουν τις πρακτικές τους, είναι πιο προσανατολισμένα». Η συμβουλή της προ ένα νέο αρχιτέκτονα είναι: «Κάνε πρακτική, ξεκίνα με οτιδήποτε, να κάνεις τα πάντα. Η αρχιτεκτονική είναι πολλαπλή, δεν υπάρχει ένας δρόμος. Σταδιακά όλα αυτά γίνονται ένα μείγμα, που το εσωτερικεύεις, σε διαπερνά, σε διαποτίζει και σε φτιάχνει σαν αρχιτέκτονα.»
Η επόμενη μέρα των podcasts
Η Design Ambassador εντάσσει τα podcasts σε έναν νέο μεγάλο θεσμό, τις Archisearch Career Days, που αφορά στην συμβουλευτική σε θέματα καριέρας για νέους και τελειόφοιτους αρχιτέκτονες και designers. Στο δεύτερο κύμα, μετά τα podcasts, ακολουθεί το Archisearch Portfolio Reviews. Καθώς το πορτφόλιο είναι πολύ σημαντικό για έναν νέο αρχιτέκτονα, το project προσφέρει την ευκαιρία σε φοιτητές ή νέους αρχιτέκτονες, σχεδιαστές εσωτερικών χώρων και designers, δωρεάν, να έρθουν σε επαφή με καταξιωμένους επαγγελματίες, οι περισσότεροι από τους οποίους έχουν ήδη μιλήσει στα podcast.