Η Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έφερε τα πάνω κάτω. Ο πόλεμος στην καρδιά της Ευρώπης δεν προκάλεσε μόνο απώλειες, ανασφάλεια και φόβο για την εθνική ακεραιότητα των χωρών, αλλά διαμόρφωσε από την αρχή μια νέα πραγματικότητα σε σχέση με το εμπόριο και την ενέργεια.
Η Ευρώπη ,που έμεινε ανοχύρωτη ενεργειακά, στρέφεται για πρώτη φορά στην Ασία και τις ΗΠΑ για να καλύψει τις ενεργειακές της ανάγκες και η Ρωσία, αναζητά νέους αγοραστές για το πετρέλαιο και το φυσικό της αέριο.
Μια έτοιμη ενεργειακή αγορά, που τροφοδοτείτο από αγωγούς που συνέδεαν την Ρωσία με την Ευρώπη εδώ και δεκαετίες είναι πλέον σε αδράνεια. Αντίθετα, στόλοι πλοίων μεταφέρουν πετρέλαιο και LNG, από τις άκρες του κόσμου, με τεράστιο κόστος σε χρήμα και χρόνο.
Εν πλω το ντιζελ στην Ευρώπη
Ένας τέτοιος στόλος από πέντε πλοία μεταφέρει σχεδόν 3 εκατ. βαρέλια ντίζελ στις ευρωπαϊκές αγορές για να καλύψει μέρος των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης ενόψει ενός δύσκολου χειμώνα.
Πληροφορίες του Bloomberg, αναφέρουν ότι τα πλοία θα αποπλεύσουν από λιμάνια στην Ασία με προορισμό την Ευρώπη μέσα στον Αύγουστο.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ποσότητα ντίζελ που θα εφοδιάσει την Ευρώπη τους τελευταίους πέντε μήνες, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa, ενώ και οι αποστολές από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη αναμένεται να αυξηθούν σύντομα.
Οι αυξανόμενες ροές ντίζελ ― που είναι το βασικό καύσιμο στις βιομηχανίες, τις μεταφορές και την ηλεκτρική ενέργεια ― προς την Ευρώπη είναι αποτέλεσμα της μετατόπισης της αγοράς μετά τις υψηλές τιμές που καταγράφονται στα ευρωπαϊκά κέντρα Άμστερνταμ, Ρότερνταμ και Αμβέρσα (τα λεγόμενοι ARA) σε σχέση με τις αντίστοιχες στην Ασία.
Η Ευρώπη παλεύει εκτός από την μείωση της ρωσικής ενέργειας και με μια πρωτοφανή ξηρασία που έχει προκαλέσει τεράστια προβλήματα στο εμπόριο, εκτινάσσοντας ακόμη περισσότερο τις τιμές σε προϊόντα και υπηρεσίες.
Ο πλωτός Ρήνος, που συνδέει τις δεξαμενές πετρελαίου στον κόμβο ARA με τους καταναλωτές στην Ευρώπη, παραμένει απροσπέλαστος για τις περισσότερες φορτηγίδες, δημιουργώντας νέα εμπόδια ανεφοδιασμού.
Χώρες όπως η Σουηδία και η Γερμανία έχουν προειδοποιήσει για αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου σε μια προσπάθεια να αντικαταστήσουν το ακριβό φυσικό αέριο, ενώ η Ευρώπη επιστρέφει στον άνθρακα, με αγορές από όλο τον κόσμο.
Ωστόσο, η μεταφορά του ντίζελ που θα φορτωθεί από την Ινδία και τη Βόρεια Ασία τον Αύγουστο χρειάζεται σχεδόν ένα μήνα για να φτάσει στην Ευρώπη. Έτσι, οι έμποροι χρησιμοποιούν μεγαλύτερα πλοία όπως το Suezmaxes που μπορούν να μεταφέρουν έως και 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου για να μειώσουν το κόστος μεταφοράς.
Η μετάβαση από το φτηνό ρωσικό φυσικό αέριο σε πετρέλαιο προβλέπεται να αυξηθεί φέτος, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να ενισχύει τις προβλέψεις του για αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου κατά 380.000 βαρέλια ημερησίως, με την προσδοκία ότι η βιομηχανία και οι ηλεκτροπαραγωγοί θα αλλάξουν καύσιμα.
Επιπλέον, ο κίνδυνος διακοπής του ρωσικού εφοδιασμού με φυσικό αέριο και οι ανησυχίες για την ενεργειακή ασφάλεια αναμένεται να αυξήσουν περισσότερο τα αποθέματα ντίζελ. Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί φέτος, ξεπερνώντας την άνοδο κατά 18% των τιμών του πετρελαίου την ίδια περίοδο.
Στο μεταξύ, τα ασιατικά διυλιστήρια αναμένεται να παράγουν 215.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα περισσότερο από ό,τι απαιτεί η Ευρώπη, ενώ οι προμήθειες από τη Μέση Ανατολή επίσης αυξάνονται, σύμφωνα με τον Γι Λιμ, αναλυτή της S&P Global Commodity Insights.
Η νέα χωρητικότητα διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή «σημαίνει μια αλλαγή στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης πετρελαίου ανατολικά του Σουέζ, που σημαίνει ότι οι πλωτές μεταφορές ντίζελ από την Ασία προς την Ευρώπη θα παραμείνουν ανοικτές για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και θα αυξηθούν», δήλωσε ο Κέβιν Ράιτ, αναλυτής της Kpler.
Η Ρωσία στέλνει πετρέλαιο στη Μιανμάρ
Το στρατιωτικό καθεστώς της Μιανμάρ, υπέγραψε συμφωνία με τη Ρωσία για την εισαγωγή πετρελαίου, βάζοντας την στη λίστα με τους νέους ενεργεακούς πελάτες της Μόσχας, μετά το εμπάργο που επέβαλε η Ευρώπη στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.
Η Μιανμάρ, που, όπως και η Ρωσία, βρίσκεται σε καθεστώς εμπάργκο από τη Δύση, είναι μια ακόμη χώρα της Ασίας, μετά την Κίνα και την Ινδία, που η Ρωσία στρέφει τις εξαγωγές της.